راه های مقابله با درد دندان، به عنوان یک هواکش
کافی است که برای یک لحظه غفلت کنید و لیوان آبی را سر بکشید که دمای آن کمی از دمای اتاق پایین تر باشد، یا جرعه چای را پیش از اینکه کاملاً سرد شود، بنوشید؛ دردی گنگ اما تیر کشنده از میان دندانهایتان جان می گیرد و تا مغزتان امتداد می یابد. این درد همان کابوسی است که بسیاری از مردم را از انجام جرم گیری ساده باز می دارد یا همدم همیشگی افراد پیر یا میان سالی است که دچار سایش شدید دندانها شده اند. "هوا کشیدن دندان" اصطلاح عامیانه ای است که بسیاری از افراد، برای توصیف وضعیتی که دندانهایشان به آن دچارند، به کار می برند. ریشه این عبارت در جان گرفتن درد دندانها حین تنفس عمیق در هوای سرد است که تمام وجود آدمی را سرشار می کند. اگرچه این درد می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد، اما یکی از عوامل ایجاد کننده آن "حساسیت دندانها" است.

چگونه می توان حساسیت دندانها را تشخیص داد؟

اگر حین خوردن نوشیدنی های گرم؛ مانند چای یا قهوه یا غذاهای سرد مانند بستنی، درد کوتاه و تیر کشنده ای در دندانهایتان احساس می کنید و بعد درد به صورت مبهمی ادامه می یابد، احتمالاً دندانهای حساسی دارید. کسانی که دندانهای حساس دارند، ممکن است در هنگام لمس دندانهایشان، خوردن غذاهای شیرین یا قرار گرفتن در هوای سرد، درد را تجربه کنند.
 

چه چیزی دندانها را حساس می کند؟

قسمت بزرگی از ساختمان دندان را عاج تشکیل می دهد که بافت حساسی است. بافت سخت و بدون حسی به نام مینا، عاج دندان را می پوشاند. مینای دندان کمک می کند که دندانها در مقابل محرکهایی که بالقوه ایجاد درد می کنند، مانند سرما یا گرما، ایمن شوند.اگر پوشش مینای دندان از روی عاج برداشته شود و این بافت حساس، مستقیماً در معرض محرکهای وارده قرار گیرد، دندان حساس می شود. عاج ممکن است بر اثر پوسیدگی دندان(کرم خوردگی)، ترک خوردن مینا یا تحلیل لثه در معرض آسیب قرار گیرد. همچنین ممکن است عاج بر اثر ساییدگی و خوردگی مینا آسیب ببیند که این خود گاهی به علت مصرف مکرر نوشیدنی های اسیدی (مانند نوشابه) در فواصل میان وعده های غذایی و حتی استفاده از سفیدکننده هایی است که موجب ساییدگی دندانها می شوند. مسأله شایع دیگر، تحلیل لثه هاست که بر اثر مسواک زدن مکرر (بیش از دفعات لازم) یا طولانی ایجاد می شود؛ بخصوص زمانی که دندانها با مسواکی زبر و با فشار زیاد و در جهت افقی مسواک شوند.
   

چگونه می توان درد دندانها را تسکین داد؟

اگر مدتی است که دندانهای شما در مقابل سرما یا گرما حساسیت بیشتری نشان می دهند و این حساسیت بیش از چند روز طول کشیده است، لازم است به دندان پزشک خود مراجعه کنید و مشکلتان را با او در میان بگذارید؛ زیرا درد علامت بسیاری از بیماریهای دندان است و ممکن است به اشتباه تصور کنید دندانهایتان حساس است؛ در حالی که شایعترین علت درد دندان را می توان پوسیدگی دندان و التهاب بافت مرکزی دندان یا پالپ(که در اصطلاح عامه از آن "به عصب رسیدن دندان" یاد می کنند) دانست که نیازمند انجام درمان ریشه(عصب کشی) برای دندان مذکور است.
 

دندان پزشک چگونه می تواند به شما کمک کند؟

دندان پزشک شما ممکن است با درمانهای داخل مطب یا تجویز مصرف بعضی از محصولات اقدام به درمان حساسیت دندانهای شما کند. اگر دندان پزشک تشخیص دهد که عاج دندان شما بسیار حساس است، یک ماده ضد حساسیت یا یک پوشش محافظ به کار می برد که از ژل فلوراید حاوی قلع تشکیل شده یا توصیه می کند که از خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس، که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است، استفاده کنید.
نسخه چاپی