چگونه افکار منفی را رها کنیم
چگونه افکار منفی را رها کنیم

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

افکار منفی می‌توانند جلوی رشد یک فرد را بگیرند و شانس موفقیت او را در هر کار در حال اجرایی کاهش دهند. بنابراین ایده‌ی خوب این است که یاد بگیرید چگونه افکار منفی را رها کنید و در عوض منجر به افکار مثبت شوید. در مقاله‌ی زیر کاری که ما باید دقیقاً انجام دهیم آورده شده است.
رقابت‌های زندگی همیشه سمت قوی‌ترین و سریع‌ترین انسان‌ها نمی‌روند. اما دیر یا زود انسانی بر آنها پیروز می‌شود؛ کسی که می‌دانست که می‌تواند. وینس لومباردی
فکر کردن، در اینجا یک کلمه‌ی ضروری است. "هر چیزی که ما فکر می‌کنیم، همان می‌شویم" . . . "همه‌ی آن چیزها در ذهن ما است" و چنین سخنانی بی‌شماری که در طول سالیان به کار برده شده‌اند. اهمیت فکر کردن و روشی که افکار ما بر اعمال ما تأثیر می‌گذارند همیشه موضوع مطالعه بوده است. آیا افکار ما بر ذهن ما و در نتیجه بر اعمال ما تأثیر دارند؟ یقیناً بله، تأثیر دارند. به همین دلیل مفهوم ذهن ناخود آگاه و قدرتی که آن بر همه کارهایی که انجام می‌دهیم اعمال می‌کند، همیشه موجب بهت و شگفتی شده است. چنین افکاری که بر رفتار ما تأثیر می‌گذارند صرفاً افکار شاد، برانگیزنده و همیشه افکار مثبت نیستند، مگر نه؟ آنها هم مثبت و هم منفی هستند. بنابراین همان طور که یک فکر مثبت می‌تواند تأثیر خوبی بر رفتار و اعمال ما داشته باشد یک فکر منفی نیز می‌تواند به همان شکل تأثیر زیان آوری بر روان شما و در نتیجه رفتار و اعمال شما داشته باشد.
منفی فکر کردن می‌تواند در سطوح مختلفی کار کند و آسیب غیر قابل مقایسه‌ای داشته باشد. یک فردی را تصور کنید که به طور پیوسته در مورد چیزهای منفی فکر می‌کند و ذهنش فقط با افکار منفی پر شده است. افکار منفی مداوم و پیوسته، می‌توانند منجر به تأثیرات خیلی زیان آوری شوند. برای فرد می‌تواند اضطراب و بی‌قراری ایجاد کند و منجر به تحقیر فرد شود تا این که عزت نفس پایین و تصویر از خود پایین بیافریند. بنابراین از رشد فرد جلوگیری می‌کند و مانع رسیدن او به پتانسیل کامل خود می‌شود. به همین دلیل لازم است که فرد بداند که چگونه مانع این افکار منفی شود و به طور کامل آنها را حذف کند و در عوض ذهن خود را با افکار مثبت پر کند. در قسمت‌های زیر ما می‌خواهیم نگاهی به این بیندازیم که چگونه این کار ممکن است و چه روش‌هایی می‌توانند باعث شوند که این اتفاق بیفتد.

افکار منفی و اضطراب را رها کنید :

در اینجا ترکیبی از روش‌هایی وجود دارد که یک فرد می‌تواند با استفاده از آنها یک ذهن عاری از منفی‌ها و در عوض پر شده با افکار مثبت کسب کند. در زیر برخی از روشهایی که می‌توان با استفاده از آنها افکار منفی را رها کرد آورده شده است.
چگونه افکار منفی را رها کنیم

آگاه باشید :

اولین چیز این که باید آگاه باشید که شما با افکار و احساسات منفی مقابله می‌کنید. اجازه ندهید که آنها بخش طبیعی از فکر کردن شما بشوند به گونه‌ای که حتی قادر نباشید تشخیص دهید که کدام افکار مثبت و کدام افکار منفی هستند. مگر این که شما بدانید که در حال تجربه‌ی افکار منفی هستید ولی هرگز نمی‌توانید آنها را رها کنید.

منبع را پیدا کنید :

. . . سپس مقابله کنید. به درون خود بنگرید و سعی کنید یاد بگیرید که چرا شما اضطراب خیلی زیادی تجربه می‌کنید و افکار منفی به شما هجوم می‌آورند. آن شاید به خاطر برخی کارها باشد که در دست دارید و از نتایج آنها مطمئن نیستید؟ عدم یقین و ندانستن این که نتیجه چه چیزی خواهد شد منجر به منفی نگری می‌شود. یا شاید به این دلیل است که شما از چیزی در زندگی خود راضی و شاد نیستید و آن چیز مانع گسترش و توسعه یک تصویر مثبت از خودتان می‌شود؟ وقتی که بدانید دلیل آن چیست راحت‌تر می‌توانید برای آن، راه حل پیدا کنید.

روش‌های مقابله با منفی نگری :

اگر چه تکنیک‌های ویژه‌ای وجود دارند که یک فرد می‌تواند به کار ببرد تا علت و عامل موثر، از منفی به مثبت تغییر کند اما روش‌های مشخصی نیز وجود دارند که می‌توانند به عنوان روش‌های خیلی عمومی عمل کنند و برای فرو نشاندن منفی‌ها به کار گرفته شوند. در زیر برخی از این روش‌ها آورده شده است.

تأییدات مثبت :

ذهن ناخود آگاه بر افکار و اعمال ما تأثیر دارد. پس یاد بگیرید که به صورت یک قانون تأییدات مثبتی به خود بدهید. به طور پیوسته هر آنچه را که نیاز دارید بشنوید به خودتان بگویید تا منفی‌ها دور شوند و بروند. برای مثال، اگر شکی در مورد موفقیت کاری که شما انجام می‌دهید وجود دارد پس به خودتان بگویید: "من در این کار و فلان کار موفق خواهم شد . . . " به صورت مداوم و بارها و بارها آن را به خودتان بگویید. در جایی بنویسید که همیشه جلوی چشمتان باشد و به طور مداوم آن را ببینید. این بر ذهن ناخود آگاه شما تأثیر می‌گذارد و منفی‌ها و اضطراب راه را برای مثبت‌ها باز می‌کنند. علاوه بر این، آن منجر به اعمال مثبت و موفقیت نیز می‌شود.

ورزش‌های تنفسی و هوازی :

افکار منفی و اضطراب اغلب موجب بی‌قراری و تأثیرات منفی دیگر روی سلامتی فرد می‌شوند. روش عالی برای مقابله با این رفتار یافتن راهی میان تنفس عمیق و یا ورزش‌های مدیتیشن است. این چیزها ذهن را آرام می‌کنند و استرسی را که حالا وجود دارد کاهش می‌دهند.

داشتن احساس خوب در مورد خودتان :

یک روش دیگر برای مقابله با منفی‌ها جایگزینی آن با چیزی است که باعث می‌شود شما احساس خوبی در مورد خودتان بکنید همان طور که احساس مثبت‌ها را نیز به شما تلقین و تزریق می‌کند. بنابراین چیزی را برعهده بگیرید که شما در انجام آن خوب هستید و به شما حس کامل شدن می‌دهد. به طور مشابه کارهایی انجام دهید که به شما کمک می‌کنند شما احساس آسودگی بکنید مثل پیاده روی، مطالعه، گوش دادن به موسیقی و چیزهایی که کمک می‌کنند شما ذهن خود را آرام کنید و از شر استرس و احساسات منفی دیگر راحت شوید و در عوض آن را با افکار مثبت پرکنید.
افکار منفی می‌توانند تصویر مثبت فرد از خودش را باطل کنند و منجر به تأثیرات شدیداً زیان آوری روی عملکرد کلی و شخصیت او شوند. به همین دلیل مهم است که یاد بگیریم چگونه افکار منفی را رها کنیم و در عوض یک فرد خوش بین شویم. خواندن این مقاله
و اجرای این کارها به شما کمک خواهد کرد که با این مشکل تا حدود نسبتاً کافی مقابله کنید.



 

 

نسخه چاپی