حقایق علمی جالب
حقایق علمی جالب

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

چنانچه به طور اتفاقی جزء آن دسته از افرادی هستید که همواره از ته دل خواستار کسب دانش بوده‌اید، این مجموعه، حقایق جالبی در مورد علم بیان می‌کند که برایتان سودمند خواهد بود.
آیا می‌دانستید بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی که در سیاره مریخ واقع شده است، حتی بزرگتر از کوه اورست می‌باشد؟ آیا از این واقعیت آگاهی داشتید که 2 میلیون سال طول می‌کشد تا با سریعترین فضاپیما در جهان بتوانیم به آندرومدا یعنی نزدیکترین کهشکشان به ما سفر کنیم؟ در مورد این واقعیت چطور که شاه کبرا تنها ماری است که لانه‌ی خود را بر روی زمین ساخته تا در آن تخم‌گذاری کند، آیا اینها را می‌دانستید؟ میلیونها حقیقت این چنینی وجود دارد که حتماً تا به حال چیزی از آنها نشنیده‌اید، و هرکدام شگفت‌انگیزتر از دیگری است.

چند حقیقت علمی جالب

علم مفهوم گسترده‌ای دارد که چندین رشته را در برمی‌گیرد، از این رو گردآوری فهرستی از حقایق جالب در مورد این مبحث کار آسانی نیست. تعداد افرادی که می‌دانند زهره تنها سیاره منظومه شمسی است که در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد، یا این که ما در بدو تولد دارای 300 استخوان هستیم که در نهایت درآمیخته تا به 206 عدد تبدیل می‌شوند، خیلی زیاد نیست. در زیر لیستی جالب از چندین حقیقت آورده شده است که احتمالاً هرگز در مورد آنها چیزی نشنیده‌اید.
1. بلندترین کوه در جهان کوه اورست با ارتفاع 8842 متر می‌باشد. در مقابل، عمیق‌ترین قسمت اقیانوس گودال ماریانا با عمق 11033 متر است.
2. مغز انسان می‌تواند به مدت 6-4 دقیقه بدون منبع اکسیژن به حیات خود ادامه دهد، پس از آن به آرامی شروع به از بین رفتن می‌کند.
3. دریاچه بایکال در روسیه این امتیاز و تفاوت را دارد که عمیق‌ترین دریاچه جهان با عمق متوسط 2442 فوت (744322 متر) باشد و عمیق‌ترین نقطه‌ی آن 5387 فوت (1641958 متر) است.
4. هنگامی که یک فضانورد از فضا بازمی‌گردد، می‌توانید تفاوت حدوداً 2 اینچی را (08ر5 سانتی‌متر) در قد او مشاهده کنید، به این دلیل که دیسک‌های غضروفی در ستون فقرات ما در جایی که هیچ نیروی جاذبه‌ای وجود ندارد، گسترده و بزرگتر می‌شوند.
5. اولین عکسی که از فضا از سیاره زمین گرفته شد، توسط سفینه اکسپلورر 6 ایالات متحده در سال 1959 بود، یعنی 2 سال پیش از آنکه یوری گاگارین فضانورد شوروی، اولین نفری شد که این سیاره را از فضا مشاهده کرد.
6. تا به امروز، گرمترین یا بالاترین دما در این سیاره در لیبی (136درجه‌ی فارنهایت یا 58 درجه‌ی سانتیگراد در سال 1922) ثبت شده است، در حالی کمترین دما در قطب جنوب با دمای (6ر128- درجه‌ی فارنهایت یا 89- درجه‌ی سانتی‌گراد در سال 1983) به ثبت رسیده است.
7. در هر سال، میلیون‌ها زلزله در این سیاره رخ می‌دهد. با این حال، بسیاری از آنها برای ما بیش از حد خفیف هستند که بتوانیم حسشان کنیم، بنابراین از آنها آگاهی نداریم.
8. آیا تا کنون سعی کرده‌اید خودتان را قلقلک دهید؟ انجام این کار غیر ممکن است، زیرا حتی قبل از اینکه در مورد انجام آن فکر کنیم، مغز ما برنامه‌ریزی می‌شود تا آن را احساس کند.
9. از تمام مواد طبیعی موجود در این سیاره، الماس دارای بالاترین نقطه ذوب است.
10. زمین با سرعت 67000 مایل در ساعت (10782605 کیلومتر در ساعت) در فضا حرکت می‌کند.
حقایق علمی جالب

حقایق شگفت‌انگیز درباره‌ی حیوانات

آیا تا به حال به تماشای چیتا (نوعی یوزپلنگ وحشی) در حالی که غزالی را تعقیب می‌کند، نشسته‌اید؟ سرعت جهش این حیوانات واقعاً شگفت‌انگیز است، این طور نیست؟ اما آیا می‌دانستید که چیتا سریعترین حیوان در این سیاره نیست؟ خوب، سریع‌ترین حیوان روی خاک به شمار می‌رود، اما سریعترین حیوان کره‌ی زمین قوش تیز پر Peregrine falcon است، که می‌تواند با سرعت 200 مایل در ساعت (322 کیلومتر در ساعت) در هوا پرواز کند. فهرست ذیل تلفیقی از حقایق جالب اینچنینی در مورد اعضای مختلف قلمرو حیوانی است.
1. پرستوی دریایی قطبی فاصله حدود 20،000 مایلی (3218688 کیلومتر) را در طول مهاجرت فصلی خود از قطب شمال به قطب جنوب طی می‌کند.
2. زوزه‌ی گرگ هیچ اکو یا انعکاس صدایی تولید نمی‌کند، حتی اگر حیوان درست در وسط یک دره احاطه شده توسط کوه‌های بزرگ زوزه بکشد.
3. قرار گرفتن مدبرانه‌ی سر حشره‌ی دعاخوان praying mantis اجازه می‌دهد تا این حشره سر خود را 360 درجه بچرخاند، از این رو تنها حشره‌ای است که توانایی چرخاندن سر خود را دارد.
حقایق علمی جالب
4. اگر سر سوسکی را از بدنش جدا کنید هم نمی‌میرد، به این دلیل که مغز او در بدنش قرار دارد. (هرچند، بدون سر و دهان قادر به خوردن نخواهد بود و در نهایت موجب مرگ این جاندار می‌شود.)
5. در ایالات متحده گوزن دم سفید بومی شمال امریکا پرآزارترین حیوان برای انسان به دلیل نقش داشتن در تعداد زیادی از حوادث بوجود آمده به شمار می‌رود.
6. نهنگ آبی یا همان وال آبفام می‌تواند صدایی به میزان 188 نقطه در مقیاس دسیبل تولید کند؛ که بلندترین صدا در میان حیوانات این سیاره را از آن خود کرده است.
7. میزان ضرباتی که دارکوب با منقار خود به چوب می‌زند، 20 نوک در هر ثانیه است، در حالی که یک مرغ مگس خوار زمانی که در هوا ثابت است، 75-55 بار در ثانیه بال می‌زند.
8. همچنین مرغ مگس خوار این تمایز را دارد که تنها پرنده در جهان است که قابلیت پرواز به عقب را دارد.
9. سوسک شاخدار دارای توانایی بلند کردن جسمی به سنگینی 800 برابر وزن خود است؛ که قطعاً مدال طلا را در قلمرو حیوانی از آن خود می‌کند.
10. درست همانند نامش، عنکبوت بیوه‌ی سیاه ماده تمایل به خوردن نر خود پس از جفت‌گیری را دارد.
علم به عنوان یک موضوع به خوبی فراتر از کتاب‌های درسی پیش رفته و چیزهای جالب بسیاری در مورد آن وجود دارد. چنانچه این حقایق موجب نشد احساس کنید علم موضوع جذابی است، که بسیار بعید به نظر می‌رسد، شاید هیچ چیز دیگری این احساس را در شما به وجود نیاورد.



 

 

نسخه چاپی