داستان استرس
داستان استرس

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

آیا تا به حال در طول یک آزمون احساس تهوع داشته‌اید؟ آیا تا به حال پیش آمده که به خاطر مقدار زیاد تکالیفتان در خوابتان اختلال ایجاد شده باشد؟ آیا تا به حال پیش آمده که در مورد چیزی چنان نگران شده باشید که دچار سردرد وحشتناکی شوید؟
اگر چنین است، پس شما می‌دانید که احساس استرس چگونه است. شما احتمالاً شنیده‌اید که مردم می‌گویند، "وای، من واقعاً استرس دارم" و یا " این قضیه به من استرس وارد می‌کند ".شاید شنیده باشید که بزرگ‌سالان بیشتر مواقع چنین صحبت‌هایی می‌کنند. اما چیزهای بسیاری نیز در زندگی بچه‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند در آن‌ها استرس ایجاد کند.

استرس چیست؟

زمانی که شما در مورد چیزی نگران یا ناراحت هستید احساس استرس می‌کنید. این نگرانی در ذهن شما باعث می‌شود که بدن شما احساس بدی داشته باشد. شما ممکن است احساس خشم، سرخوردگی، ترس، و یا وحشت کنید، که این می‌تواند منجر به دل درد یا سردرد در شما شود.
هنگامی که دچار استرس هستید، ممکن است تمایل به خواب و یا غذا خوردن نداشته باشید، و یا ممکن بیش از حد است بخوابید و یا بخوردید. شما همچنین ممکن است کج خلق شوید، ممکن است در مدرسه برای تمرکز و توجه و در خانه در به یاد آوردن چیزها دچار مشکل شوید.

چه چیزی باعث استرس می‌شود؟

بسیاری از چیزها می‌توانند در زندگی یک کودک استرس ایجاد کنند. هم استرس خوب وجود دارد و هم استرس بد. استرس خوب یا طبیعی ممکن است زمانی که معلم از شما درس می‌پرسد و یا هنگامی که می‌خواهید گزارشی را ارائه دهید خود را نشان دهد.
آیا تا به حال احساس دل‌شوره کرده‌اید و یا دست‌هایتان عرق کرده‌اند؟ آن‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از استرس خوب باشند، این نوعی از استرس است که می‌تواند در انجام شدن کارها به شما کمک کند. به عنوان مثال، شما ممکن است گزارش کتاب خود را بهتر ارائه دهید؛ اگر اضطراب، شما را وا دارد که قبل از ورود به کلاس روی آن کار کنید و آن را آماده کنید.
اما استرس بد زمانی رخ می‌دهد که احساسات استرس‌زا مدت زمانی طولانی باقی بمانند. اگر والدینتان همواره در حال مشاجره باشند، اگر یکی از اعضای خانواده بیمار باشد، اگر در مدرسه مشکلاتی دارید، و یا هر چیز دیگری هر روز موجب ناراحتی شما شود؛ در این صورت ممکن است احساس خوبی نداشته باشید. این نوع از استرس کمکی به شما نخواهد کرد، و در واقع می‌تواند موجب بیماریتان شود.
هنگامی که تشخیص دادید که احساس استرس می‌کنید، کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. شما می‌توانید با یک فرد بزرگ‌سال مورد اعتمادتان مثل پدر و مادر یا معلم خود در مورد آنچه شما را آزار می‌دهد صحبت کنید. آنچه در ذهن شما است و چگونگی احساسی که در شما ایجاد می‌کند را با او مطرح کنید. بزرگ‌سالان ممکن است در مورد چگونگی حل مسائلی که شما را نگران و ناراحت می‌کنند ایده‌های خوبی داشته باشند.

آیا بیش از حد سرتان شلوغ است؟

اگر شما به خاطر درگیری بسیاری که دارید -مانند بسیاری از فعالیت‌های بعد از مدرسه- احساس خستگی و اضطراب می‌کنید، ممکن است اگر قدری کارهایتان را سبک‌تر کنید احساس بهتری داشته باشید، حتی اگر فقط برای یک ترم یا بیشتر باشد. گاهی اوقات فعالیت‌های بسیار - حتی اگر به منظور تفریح و سرگرمی باشند- با مشغول نگه داشتن شما به صورت تمام وقت باعث می‌شوند که شما احساس اضطراب کنید. از سوی دیگر، اگر مشکلات در خانه شما را آزار می‌دهند، قدری از فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه (اما نه بیش از حد!) در واقع ممکن است به شما کمک کنند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.
داشتن خواب کافی و خوردن مواد غذایی سالم دو راه بسیار خوب برای کمک به مقابله با استرس است.
شما می‌توانید برای خلاص شدن از اضطراب از تمرین‌های های آرامش بخشی و تمدد اعصاب استفاده کنید. آسان‌ترین روش این است که هوا را به آرامی و با عمق وارد شش‌ها کنید (دم) و سپس به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون دهید (بازدم).این کار را دو تا چهار بار انجام دهید اما ناگهان مقدار زیادی از هوا را تنفس نکنید چرا که باعث گیجی و سرگیجه در شما می‌شود.
شما می‌توانید هر زمانی بدون اینکه کسی متوجه شود تمرین‌های مانند این را انجام دهید. حتی اگر سر کلاس پیش از امتحان دچار اضطراب شدید می‌توانید تمرین‌های تنفس را انجام دهید.

ایجاد تعادل

بهترین راه برای دور نگه داشتن استرس، داشتن یک زندگی متعادل است. این بدان معناست که در مورد چگونگی صرف وقت خود خوب تصمیم گیری کنید. اگر تنها مشغول مسائل مدرسه خود هستید و هیچ وقتی برای بازی کردن ندارید، ممکن است دچار استرس شوید. اطمینان حاصل کنید که خودتان را از خاطر نبرید: خواب، ورزش، اوقات فراغت (تفریحات سرگرم کننده) و غذا.
اگر شما از خودتان مراقبت کنید، به اندازه کافی خواب بخوابید و غذای مناسب بخورید و اگر ورزش کنید و زمانی را برای تفریح اختصاص دهید، احتمالاً اضطرابتان کمتر خواهد شد.



 

 

نسخه چاپی