روبات‌ها به جای انسان‌ها
روبات‌ها به جای انسان‌ها

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

هشت شغلی که در آن روبات‌ها می‌توانند جای گزین انسان‌ها شوند

تحول تکنولوژی موجب به عرصه آمدن روبات‌ها شده است. خیلی زود، ما روبات‌ها را در شغل‌های متعدد جایگزین انسان‌ها خواهیم داشت که به این معنی است که هیچ شغل فعلی امنیت خاطر ندارد چون کامپیوترها و اتوماسیون، کمتر در معرض اشتباهات و خطاها هستند و خلاقیت بیشتری دارند. در زیر چند شغلی که ممکن است روبات‌ها آن را از دست انسان‌ها بگیرند آورده شده است.

آیا یک آینده‌ی بدون شغل در پیش رو داریم؟

گارتنر، یک شرکت توصیه و تحقیقاتی تکنولوژی اطلاعات، یک افشای بیدار کننده دارد که ممکن است خواب شب را از چشمان شما بگیرد. این شرکت پیش بینی کرده است که تا سال 2050 یک سوم شغل‌های امروزی به خاطر نرم افزارها، روبات‌ها و ماشین‌های کوچک از میان خواهند رفت. واقعاً بر چه تعداد غبار فراموشی خواهد نشست؟ فقط زمان می‌تواند آن را بگوید.
چیزها خیلی سریع پیش می‌روند و روزی که می‌آید متفاوت، شاید هم خیلی متفاوت از امروز خواهد بود. اینها افکار پوچ و بیهوده‌ای نیستند، مهم است. دانشگاه اکسفورد و دلویته (که در انگلستان واقع شده) به طور یقین پیش بینی کرده‌اند که بیش از 10 میلیون شغل توسط روبات‌ها اشغال خواهند شد. در همان زمینه‌ی مشابه، تحقیق اکسفورد پیش بینی کرده است که حدود 45 % مشاغل در آمریکا تا سال 2033 می‌توانند توسط روبات‌ها فرا گرفته شوند. روبات‌ها یا اتوماسیون معنای یکسانی دارند. بشر به طور قابل توجهی تحت خطر جانشین شدن قرار دارد. با وجود چنین پیش بینی‌هایی و پیش بینی‌های دیگر، خیلی طول نمی‌کشد که روبات‌ها به عنوان کارمند، فروشنده گوشت پخته شده در مغازه‌ها و همکاران جایگزین می‌شوند. یک روز ممکن است یک فرد یاری رسان و امداد گر اصلاً یک بشر نباشد. ممممم . . . . این یک فکر عمیق است. با توجه به این گفته‌ها ما به برخی از مشاغلی که در آن روبات‌ها می‌توانند دیر یا زود جایگزین انسان‌ها شوند نگاهی انداخته‌ایم.

8 شغلی که ممکن است انسان‌ها به خاطر روبات‌ها از دست بدهند :

خلبان/ راننده :

با وجود مقدار قابل توجهی اتوماسیون که در هواپیما تعبیه شده است، خلبانان امروزه فقط سوییچ اتوپایلت را فشار می‌دهند. بنابراین چرا روبات‌ها همان کار مشابه را به جای آنها انجام ندهند؟ راستش را بخواهید، روبات‌ها به زودی این شغل را تصاحب خواهند کرد. می‌خواهم یک یاد آوری به شما بکنم. آیا کلمه‌ی پیبوت را شنیده‌اید؟ خوب، این معجزه، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم یک روبات شبه انسان، توسط محققان در یک موسسه‌ی پیشرفته‌ی علم و تکنولوژی در کره‌ی جنوبی طراحی شده است تا یک هواپیما به طور خود گردان پرواز کند. در واقع آن نسبت به هواپیماهای بدون سر نشین در طول مأموریت‌های خطرناک به علت توانایی آنها برای کنترل هواپیمای بزرگ و ایمن فواید بیشتری دارد. با داشتن شبیه سازهای پرواز هدایت شده و هواپیماهای اسباب بازی، محققان امروزه در حال تست مهارتهای پیبوت برای پرواز هواپیما هستند. این کار مشابه در مورد رانندگی نیز انجام می‌شود چون تقاضا برای ماشین‌های خودکار و هوشمند افزایش یافته است. بسیار جالب است ببینیم که پس از اینکه روبات‌ها هواپیماها را در اختیار بگیرند چه پیش می‌آید. ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم.
روبات‌ها به جای انسان‌ها

هنر پیشه :

بازیگران نیز در حال حاضر کار خود را قطع کرده‌اند و با رقابت سختی در مورد اینکه هنوز مورد توجه و تماشای عموم باقی بمانند، مواجه شده‌اند. شکی نیست، شغل آنها به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. اما آیا در مورد روباتی به نام رپیل اس 1 که در مسخ فرانز کافکا ستاره شد، شنیده‌اید؟ گرگور، نقش اصلی مرد، یک روز صبح از خواب برمی‌خیزد و می‌بیند که به روبات تبدیل شده است (بر خلاف تبدیل او به یک مخلوق حشره مانند غول پیکر که در رمانی با همان اسم در سال 1915 نوشته شده بود). اما این کار روبات رپیل اس 1 که می‌توانیم به او روبوتیک بگوییم، بود. یک چیز خوب اینکه روبات‌ها به سرعت در حال افزایش هستند. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا چند سال آینده روبات‌های هنر پیشه نیز به بازار می‌آیند.

کارمند فروشگاه :

شاید برای شما هم پیش آمده که با نمایندگان فروشی که محصولات را درست نچیده‌اند یا در پیدا کردن محصولی که شما نیاز دارید ناتوان هستند روبه رو شده‌ باشید. می‌گویید که حافظه‌اش ضعیف شده است. خوب می‌توانیم همان وظیفه را به روبات‌ها واگذار کنیم و انسان‌ها خجالت زده شوند. یک روبات کارمند فروشگاه احتمالاً آنچه را در درون و بیرون فروشگاه است بداند. یک خبر خوب (شاید هم یک خبر خوب نباشد) این است که لووه در حال تست ایده‌ی خود به صورت روبات کمکی در فروشگاه ارچارد است. اولین روبات کارمند فروشگاه به نام اوشبوت، در حال آموزش برای کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات‌شان است. این امکان وجود دارد که این روبات کارمند شما را درست به محل محصول هدایت کند و نه اینکه فقط به محصول اشاره کند. پپر، یک روبات در ژاپن، در حال آماده شدن برای فروختن نسکافه است.

مسئول بیمارستان :

شغل پرستاران و کارگران بیمارستان یک شغل پر زحمت است که شامل مراقبت و توجه به نیازهای بیماران است. این حتی ممکن است شامل حرکت دادن تخت‌ها از اتاقی به اتاق دیگر باشد که احتمالاً به کمک بیش از یک نفر نیاز دارد. اما نگران نباشید چون روبات‌ها به زودی با انجام این کارها به تنهایی، جایگزین تعدادی از کارگران خواهند شد. اخیراً تخت ایپوش، توسط تکنولوژی جهانی آباکوس در بیمارستانی در سنگاپور ارائه شده است. این تخت روباتیکی نه تنها سرعت حرکت خود را با توجه به حرکت تخت‌های مختلف در یک حرکت تنظیم می‌کند بلکه با توجه به سطح، چه قالیچه باشد چه کاشی، تنظیم می‌کند. در مورد این اختراع صحبت کنید.

تمیز کننده در بیمارستان :

خوب، خدمات بیمارستان نیز به کارمندان تمیز کننده‌ی خوبی نیاز دارد تا از شر کثیفی و گرد و غبار خلاص شوند. با حمله‌های شایع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تمیز کردن یک ضرورت و اجبار به حساب می‌آید. یک روبات تحت آموزش برای این هدف وجود دارد. انسان‌ها آیا می‌شنوید؟ روبات‌های جرم – زپینگ یک محصولی از خدمات ضد عفونی کننده زینکس است که به طور جدی در حال انجام کارهای تمیز کردن و ضد عفونی کردن توسط اشعه یو وی برای از بین بردن قارچ‌ها و چیزهای دیگر در یک بیمارستان در کالیفرنیای شمالی است.

سرپرست هتل :

می‌خواهیم به طور مستقیم به این موضوع اشاره کنیم. ساوی اون، شما را به اتاق خودتان هدایت می‌کند و تقریباً بدون تلاش زیادی
در مسیر سر می‌خورد. آن هم چنین غذا و وسایل آسایش و راحتی را برای مهمانان هتل حمل می‌کند و تحویل می‌دهد. گفته می‌شود که ساوی اون دربان کارآمد هتلی به نام هتل آلوفت در کالیفرنیا است. سال 2015 چیزهای زیادی را در آستین خود برای شما دارد. هتل‌های استار وود که صاحب هتل آلوفت هستند از چنین اتوماسیون‌های پلاستیکی و فلزی کوچکی، بیشتر به کار می‌برند تا هر بازدید کننده‌ای را راضی و خشنود نگه دارند. در این هتل رزرو کنید و این خدمات را از دستان یک روبات تجربه کنید.

دستیار تدریس :

ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد که کودکانی که ناتوانی‌های یادگیری دارند با روبات‌ها راحت‌تر از معلمان ارتباط برقرار می‌کنند. مثال نائو روبات که توسط یک شرکت فرانسوی به نام آلده باران طراحی شده است در این مورد صدق می‌کند. این روبات شبه انسان تحت آموزش به عنوان روبات تحصیلی است. اگر چه این روبات صلاحیت این را ندارد که به طور کامل جایگزین معلم شود اما می‌تواند دستیار تدریس خوبی باشد.

نجات دهنده :

دلیل اینکه روبات‌ها می‌توانند نجات دهنده‌های عالی باشند این است که آنها می‌توانند به محل‌هایی دست یابند که انسان‌ها نمی‌توانند دست یابند. در این مورد مثال روبات مار مانند را که توسط دانشمندان دانشگاه توهوکو ساخته شده است در نظر بگیرید. این روبات می‌تواند از فضاهای کوچک رد شود و از یک دوربین عکاسی برای درک وضعیت به خصوص در محل ساختمان‌هایی که در حال ریزش هستند استفاده کند. این تکنولوژی واقعاً می‌تواند در حفظ شاهدان بلایای طبیعی مفید باشد. اگر چنین چیزی در واقعیت اتفاق بیفتد واقعاً یک چیز خوبی خواهد بود.
برخی شغل‌های دیگر نیز وجود دارند که در معرض خطر و انقراض هستند چون ممکن است روبات‌ها آنها را تصاحب کنند :
فضا نورد
نگهدار بچه
نگهبان امنیتی
فروشنده تلفنی

دارو ساز

ماشین‌های انقلاب صنعتی بر محدودیت‌های قدرت جسمانی انسان غالب آمدند و امروزه روبات‌ها و هوش مصنوعی محدودیت‌های ذهن انسان را شکست داده‌اند. بنابراین متخصصان به درستی این حرکت و جنبش را "عصر دوم ماشین" نامیده‌اند.



 

 

نسخه چاپی