تعریف دشمن سبب طرد از سوی ملت
 تعریف دشمن سبب طرد از سوی ملت

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)
من یك وقتی این كلمه را گفتم كه اینها نمی‌فهمند، اگر می‌فهمیدند، می‌آمدند تعریف از فلان آدمی كه - مثلاً - پیش مردم یك ارزشی دارد، هی شروع می‌كردند تعریف كردن. همین اسباب این می‌شد كه ارزشش از بین می‌رفت. اگر بگین به ما فحش بدهد، ما ارزشمان شاید پیش مردم - اگر باشد - زیادتر بشود. به دولت ما بد بگوید بگین یا صدام یا دیگران كه در این طریق هستند، آنها اگر به ما بد بگویند، من می‌گویم خوب حق دارند؛ برای اینكه صدام می‌خواست كه سه - چهار روزه یك كشوری را بگیرد، حالا یك سال است كه باز می‌بینیم كه او شكستش زیاد است و ما بحمدالله، جلوتر داریم می‌رویم و ان‌شاءالله، زودتر هم جلو خواهیم رفت. وقتی صدام می‌بیند تمام آبرویش بسته به این است كه یك كاری بكند، یك صلحی، یك صلحی كه برای او لااقل، یك قدری سرپوش باشد بكند و ایران حاضر نمی‌شود مذاكره كند، مگر این كه او كنار برود و از بین برود، خوب، البته او باید دشمن بشود و بگوید كه ما پنج هزار نفر را كشته‌ایم. همین چند روز كه شكست فاحش در دو - سه جا خوردند، او گفته است كه ما پنج هزار نفر از ایرانیها را كشتیم و چه كردیم و چه كردیم. خوب اگر این را نگوید، چه بكند؟! باید یك همچو چیزهایی بگوید. یا آنهایی كه از اینجا شكست خوردند و رفتند، اگر این شیطنتها را نكنند، چه بكنند؟! (1)
من امیدوارم كه این ملت به همین منوالی كه هستش و هر روز هم دارد قدرتش زیادتر می‌شود و هر روز هم دارد پیشرفتش زیادتر می‌شود، این ملت به پیش برود. و دنیا ان‌شاءالله برگردد به یك دنیای آزاد، و از زیر یوغ قدرتمندان بیرون برود؛ و یك ملت آزادی، یك دنیای آزادی، [تحقق بیابد و] مظلومان دنیا از زیر ظلم ستمگران بیرون بروند. و همه اینهایی كه طرفداری دارند می‌كنند از این ملتهایی كه زیر دستشان است، در حقیقت دارند پایمال می‌كنند آنها را. اگر آمریكا از یك جایی یا از جاهایی تعریف می‌كند، تعریف از خودش است، برای اینكه می‌بیند همه مطیع او هستند. و اینكه از ما تكذیب می‌كند و هر روز یك چیزی می‌گوید، برای اینكه می‌بیند كه این ملت مطیع او نیست. او می‌خواهد مطیع بشود. و شما بدانید كه اگر یك كلمه این ملت بر وفق رأی او حرف بزند، تمام اوضاع را او برمی‌گرداند به نفع این ملت؛ در صورتی كه به نفعش واقعاً نیست؛ یعنی پایمال می‌شود باز. (2)
بحمدالله، الآن برق این مسائل در همه جای دنیا جلوه كرده است و هرچه می‌خواهند داد و فریاد بزنند رسانه‌های گروهی و امریكا و هرجا بخواهند هرچه داد و فریاد بكنند و هرچه غلط كاری بكنند، فایده ندارد. همین كار خلافی كه در مكه كردند، این كار الآن در همه جای دنیا موجش برآمده است، لكن رادیو اسرائیل البته با ما باید مخالفت كند، نمی‌شود [مخالفت نكند]؛ آن هم از همان سنخ است. حكومتهای جابر همه باید با ما مخالفت كنند. تبلیغات عالم، رسانه‌های گروهی عالم، همه باید با ما ضدّیت بكنند. ما اگر این كار را نكنند، خلاف می‌دانیم، خلاف، باید بگوییم خلاف كردند! من سابق یك وقتی می‌گفتم كه اگر اینها بخواهند من را مفتضح كنند، تعریف كنند. این كه بدگویی می‌كنید، بیشتر مردم توجه می‌كنند؛ برای اینكه شما اگر دستتان را به دریا هم بزنید نجس می‌شود! شما اگر تعریف از من بكنید، مردم همه مخالفت می‌كنند. اما خدای تبارك و تعالی خواسته است كه اینها دشمنی كنند تا اینكه مردم مجهز بشوند. (3)
امروز من هیچ ترسی ندارم، ولی ترسم از آن است كه مبادا ما مسائل را به صورتی محكم تحویل دسته بعد ندهیم، ترسم از آن است كه مبادا از حرفهای خارجیها بترسیم و در پیاده كردن احكام خدا سستی كنیم. ما باید همه چیز را به همان قوّتی كه امروز دارد، تحویل دسته بعد دهیم، و آنها هم كوشش كنند كه به همان قوّت تحویل دسته بعد دهند. ما باید بنیان را محكم كنیم و به دسته بعد دهیم تا پیش خدا مقصّر نباشیم. باید هیچ سستی نكنیم و از این ترس نداشته باشیم كه فلان رادیو یا دولت خارجی چه می‌گوید، رادیوها باید به ما فحش بدهند. آن روزی را كه امریكا از ما تعریف كند باید عزا گرفت. آن روز كه كارتر و ریگان از ما تعریف كنند معلوم می‌شود در ما اشكالی پیدا شده است، آنها باید فحش دهند و ما هم باید محكم كارمان را انجام دهیم. شورای نگهبان بدون ملاحظه از هیچ‌كس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند. احكام اولیه باید جاری شود و آن روز هم كه اضطراری پیش آمد، احكام ثانویه كه آن هم حكم خداست را باید جاری نمایند. باید بنیان از امروز محكم شود. (4)
از تحمل زحمات و رنجهای شما تشكر می‌كنم. شما توقع نداشته باشید كه مورد اهانت واقع نشوید. همه می‌دانید تا كسی كاری انجام ندهد كسی به او توهین نمی‌كند. توهین برای كسانی است كه می‌خواهند زنده باشند. هیچ كدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حكم خدا عمل كنیم و به این هم كاری نداشته باشیم كه چه كسی از این كاری كه برای خدا می‌كنیم خوشش می‌آید و یا چه كسی بدش می‌آید. من در تمام مواقعی كه مقتضی بوده است، مجلس و شورای نگهبان را تأیید كرده‌ام. ما باید دست در دست یكدیگر بگذاریم تا یك كشور اسلامی درست كنیم. امروز دنیا با ما به خاطر اسلام بد است. بعضیها كه جاهلند می‌گویند اسلام به درد نمی‌خورد، اما بعضیها كه كمی اوضاع مردم ایران را می‌دانند می‌گویند اسلام خوب است ولی نه اسلام اینها، اسلام راستین. (5)
شما ببینید كه در این كنفرانسی [كنفرانس سران غیرمتعهدها] كه اخیراً همین چند روز تأسیس شد و پایان یافت، یكی از كسانی كه طرفداری كرد امریكا بود. امریكایی كه همه عالم را می‌خواهد تحت قدرت خودش بیاورد. اگر چنانچه این كنفرانس را او می‌ترسید ازش، و گمان می‌كرد كه این كنفرانس بر ضدّ او خواهند قیام كرد، هیچ وقت از او تعریف نمی‌كرد،‌ از اینها تعریف نمی‌كردند، لكن آنها از این كنفرانس تجلیل كردند، برای اینكه دلبستگی آنها به افرادی است كه وارد این كنفرانس شده‌اند، مثل حسین اردنی و حسنی و امثال اینها و صدام. اینها وارد شدند به اسم اینكه ما غیرمتعهد هستیم، و این غیرمتعهدها می‌خواهند همه شما را به مثل خودشان غیرمتعهد بكنند. اگر شما بخواهید كه واقعاً یك جمعیت غیرمتعهد، یك سران غیرمتعهد باشید و بتوانید به آن عدم تعهد خودتان عمل بكنید، در رأس امور تصفیه است. اگر یك نفر فاسد در بین شما باشد نمی‌گذارد كار شما انجام بگیرد. باید اول امثال اینها را، صدام را حسین را، حسنی را، حسن را و امثال اینها را از بین خودتان طرد كنید تا بتوانید یك كنفرانس صحیح تشكیل بدهید و یك جنبش غیرمتعهد باشد. (6)
امریكا هرچه به حكومتها فحش بدهد و به مجلس ما فحش بدهد یا به افراد فحش بدهد، پیش مردم، اینها معتبرتر می‌شوند. و از آن طرف دیگران، منحرفین هرچه شما را بدگویی كنند برایتان بهتر است. مصیبت آن وقت بود كه از شما تعریف كنند. اگر چهار مرتبه امریكا، من آن اوایل می‌گفتم این را كه اینها نمی‌فهمند چطور اشخاص را زمین بزنند، چهار دفعه تعریف كنند از یك كسی، تعریف كنند از یك چیزی، وقتی تعریف كردند، مردم می‌فهمند این عیبی دارد كه اینها تعریف می‌كنند از او، لكن خدا خواسته است كه اینها نفهمند. (7)
اگر ما تسلیم امریكا و ابرقدرتها می‌شدیم، ممكن بود امنیت و رفاه ظاهری درست می‌شد و قبرستانهای ما پر از شهدای عزیز ما نمی‌گردید، ولی مسلماً استقلال و آزادی و شرافتمان از بین می‌رفت. آیا ما می‌توانیم نوكر و اسیر آمریكا و دولتهای كافر شویم تا بعضی چیزها ارزان شود و شهید و مجروح ندهیم؟! هرگز، ملت زیر بار این ننگ نخواهد رفت و تن به این ذلت نخواهد داد. ملت ایران در مقابل امریكا می‌ایستند و به امید خداوند پیروز است. خداوند آنقدر تأكید كرده است كه ما با آنها موالات نداشته باشیم آن وقت برای ارزانی اجناس، ما خودمان را بفروشیم؟! شما توقع نداشته باشید كه آنها از ما تعریف كنند. اگر آنها از من طلبه و شما تعریف می‌كردند، ساقط می‌شدیم. ملتها با شما هستند و این سازمانها دستاورد ابرقدرتهایی هستند كه می‌خواهند مردم مستضعف جهان را چپاول كنند و به همین جهت، با شما مخالف‌اند. خداوند همه شما را موفق كند. (8)

راهبردهای تصریحی:

1- تعریف دشمن از افراد سبب طرد ان افراد از سوی ملت می‌شود.
2- تا زمانی كه دشمن به نظام و مسؤولین بد می‌گوید و فحش می‌دهد، باید به درستی راه مطمئن بود.
3- مسؤولین نظام و مردم چون به حكم خدا عمل می‌كنند، نباید برایشان مهم باشد كه دشمنان خوششان یا بدشان بیاید.
4- ملت زیر بار ننگ نوكری و اسیری امریكا و دولتهای كافر نمی‌رود تا بعضی چیزها را ارزان به دست آورد و یا كسی شهید نشود!

نكات استنباطی:

1- تا زمانی كه شخصی حركت مفید و مؤثری در راستای اهداف دشمن برنداشته باشد، دشمن از آن فرد تعریف و تمجید نمی‌كند.
2- دشمن در تجلیل از اشخاص و گروهها یا بدگویی از مسؤولین و شخصیتها، تنها به فكر منافع خویش است وگرنه آنها را هم كه خوش‌خدمتی می‌كنند بموقع خود، طردشان خواهد كرد. این شیوه‌ی همیشگی مستكبرین است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج15، صص 189 و 190.
2. صحیفه امام(ره)، ج20، ص472.
3. صحیفه امام(یه)، ج20، صص 363 و 364.
4. صحیفه امام(ره)، ج18، ص242.
5. صحیفه امام(ره)، ج17، ص 441.
6. صحیفه امام(ره)، ج17، صص 362 و 363.
7. صحیفه امام(ره)، ج17، صص 249 و 250.
8. صحیفه امام(ره)، ج17، ص35.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 

نسخه چاپی