مزایا و معایب خرید آنلاین
مزایا و معایب خرید آنلاین

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

بسیاری از مردم امروزه ترجیح می‌دهند که به صورت آنلاین خرید کنند چون بسیار راحت و آسان است. هر مصرف کننده‌ای که آن را تجربه کرده باشد نقطه نظرات خودش را در مورد آن دارد. این مقاله تصویر روشنی را در مورد جنبه‌های مثبت و منفی خرید آنلاین به شما می‌دهد تا به راحتی بتوانید خطرات و فواید آن را بررسی کنید.
با افزایش استفاده از اینترنت، افراد بیشتر و بیشتری به سمت خرید آنلاین سوق یافته‌اند. این به این معنی است که خریدن محصولات شهرت زیادی در دنیای امروز کسب کرده است. قبلاً اینترنت فقط در دسترس مردم کشورهای پیشرفته بود اما انقلاب اخیر آن را تقریباً برای تمام مناطق دنیا قابل دسترس کرده است. با افزایش آگاهی و اطلاعات، مردم امروزه برای خرید به سمت اینترنت سوق یافته‌اند. مفهوم خرید اجناس از طریق سرویس‌های اینترنتی به خوبی شناخته شده و پذیرفته شده است و فواید مختلفی را برای مشتریان فراهم کرده است. اما هر جنبه‌ی خوبی یک جنبه‌ی بدی دارد که این موضوع در مورد خرید اینترنتی نیز صدق می‌کند. فواید و مضرات این نوع خرید راحت و آسان در زیر برای شما لیست شده است :

مزایا :

بهترین قسمت خرید آنلاین این است که شما می‌توانید از خانه خرید کنید و هیچ نیازی نیست به این که برای خرید چیزی که نیاز دارید به فروشگاه بروید. فقط لازم است که شما دستور خرید آن را بدهید و آن درست پشت در شما خواهد بود.
چون شما از مبل راحتی خود در خانه خرید می‌کنید مقدار انرژی، گاز و زمانی را که برای رسیدن به نزدیک‌ترین مغازه و جستجوی محصول مورد نظر لازم است صرف کنید، ذخیره خواهید کرد.
آن بسیار ساده و آسان است و شما به هیچ مدرک خاصی برای یاد گیری خرید آنلاین نیاز ندارید. هر کاری که باید انجام دهید آن جا برای شما تعبیه شده است؛ وب سایت را ببینید، دنبال محصول مورد نظر خود بگردید و آن را بخرید. تنها با یک کلیک کردن محصول در اختیار شما است.
خرید آنلاین به شما این امتیاز را می‌دهد که هر زمان خواستید خرید خود را انجام دهید. مغازه‌ها هیچ وقت بسته نمی‌شوند و شما می‌توانید 24 ساعت شبانه روز و در 7 روز هفته خرید کنید.
خرید آنلاین تنوعی را برای خریدار فراهم می‌کند. شما نیاز ندارید که برای جست و جوی تنوع محصول موجود در بازار از این مغازه به مغازه‌ی دیگر بروید.
جایگزین‌هایی که در خرید آنلاین موجود است بسیار زیاد است و این یکی از بهترین ویژگی‌های خرید آنلاین است.
خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مقایسه بین ویژگی‌ها و قیمت محصولات را دشوار می‌کند. خرید از طریق وب سایت‌ها یک مقایسه‌ی ساده را بین محصولات فراهم می‌کند و به شما در تصمیم گیری این که کدام محصول را بخرید کمک می‌کند.
بسیاری از وب سایت‌ها طرح‌های تخفیفاتی ویژه‌ای را برای جذب مشتریان از یک بازه تا بازه‌ی دیگر در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید همیشه در چنین طرح‌هایی محصولات را بخرید و مقدار زیادی پول پس انداز کنید.
چانه زنی باعث می‌شود که فروشنده عصبانی و آزار دهنده شود. فروشنده پرخاشگر اغلب به شما فشار می‌آورد تا محصولات‌شان را بخرید. با خرید از طریق اینترنت این آزار و اذیت می‌تواند به سادگی از بین برود.

معایب :

اولین عیب خرید آنلاین این است که یک تأخیر زمانی بین پرداخت پول و ارسال محصول وجود دارد.
شما نمی‌توانید محصول را قبل از خرید امتحان کنید. بسیاری از مردم دوست دارند که قبل از پرداخت پول چیزهایی را که می‌خرند امتحان کنند. این ویژگی وقتی که محصولی را به صورت آنلاین خرید می‌کنید وجود ندارد.
هزینه‌های بالای ارسال محصول اغلب به کل قیمت محصول اضافه می‌شوند. شرکت‌ها معمولاً هزینه‌های ارسال بالایی را در نظر می‌گیرند که به هزینه کلی اضافه می‌شوند. هم چنین اگر یک محصول از یک کشور دیگر ارسال شود شما باید بابت مالیات نیز پول اضافی بپردازید.
روش پرداخت پول ممکن است ایمن نباشد. با افزایش موضوعات مربوط به ایمنی، پرداخت آنلاین پول از طریق کارت‌های اعتباری یا باقیمانده ممکن است یک سبک نا امن از تراکنش باشد. بنابراین بسیار مهم است که کنترل کنیم و ببینیم که آیا دروازه پرداخت ایمن است یا نه.
امکان آسیب دیدن محصول به هنگام ارسال آن نباید نادیده گرفته شود. اگر محصولی که دریافت می‌کنید آسیب دیده باشد ممکن است دوباه چند روز طول بکشد تا آن تعویض شود و یا ممکن است که شرکت اصلاً تعویضی برای آن در نظر نگرفته باشد.
راحتی امکان خرید ممکن است برای خریدار شدیداً خطرناک باشد چون آنها تحریک می‌شوند که در یک بار چیزهای بسیاری را بخرند و منجر به هزینه‌های ناخواسته شوند.
امکان وقوع خطاهای پرداخت پول زیاد است و اگر شما با یکی از آنها مواجه شوید باید دوباره فرآیند طولانی پرداخت را طی کنید و چند روز برای اینکه خطاها رفع شوند صبر کرده و منتظر بمانید.
شما باید یک کارت اعتباری یا باقیمانده پول داشته باشید تا بتوانید خرید کنید. وب سایت‌های خیلی خیلی کمی به شما این امکان را می‌دهند که به هنگام دریافت محصول پول نقد یا چک بپردازید.
اگر روش خرید را برای اولین بار امتحان می‌کنید من به شما پیشنهاد می‌کنم که توصیه‌هایی را برای خرید اینترنتی ایمن از دوستان و آشنایان و بستگان خود که آن را امتحان کرده‌اند، دریافت کنید تا هیچ گونه اشتباهی انجام ندهید. هم چنین مزایا و معایب آن را خودتان بسنجید و ببینید که آیا می‌خواهید این کار را انجام دهید یا نه.



 

 

نسخه چاپی