معرفی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود قم
معرفی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیهالسلام قم
 
ضرورت تأسیس:

اندیشه «مهدویت» به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد بسیار، یکی از توان-مندترین عوامل رشد جامعه دینی ما است. طرح درست و گسترش این فرهنگ نورانی در جامعه، باعث رشد، بالندگی هر چه بیشتر جامعه و حفظ آن از فرو غلتیدن در فسادها و تباهی ها است.
مهدویت، از مظلوم ترین مسائل بوده است، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، پیش از انقلاب اسیر کج فکری برخی گروه ها بود و پس از آن نیز ترس از اتهام انتساب به گروه های انحرافی، برای بازداشتن و انزوای افراد کافی بود، ولی در چند سال اخیر، با کوشش برخی مراکز و با به میدان آمدن تنی چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب اسلامی، این سد غربت شکسته شد و این مسأله از انزوا خارج گردید.البته آن گونه که شایستة است، به آن پرداخته نشد و در نتیجه بیش از دو دهه رکود بر این مباحث سایه انداخت. این رکود، تنها با تلاش مضاعف همه نهادها، مسؤولان، پژوهشگران و اندیشمندان جبران می شود.
کوتاهی و کم کاری در این امر مقدس و خطیر، از یک سو زمینه ساز بروز خرافات و سطحی نگری واز سوی دیگر موجب در دست گرفتن این مقوله سترگ به وسیله افرادی ناشایست کم دانش و یا بی دانش شده است.از این رو بایسته است، حوزه علمیه به عنوان متولی این امر گام های جدی تری در این راه بردارد و با تقویت مرکز تخصصی و مشارکت و نظارت بر مراکزی که در این جهت فعالیت می کنند، به آموزش و پژوهش در این عرصه و سپس ارائه و تبلیغ آن در داخل و خارج کشور همت گمارند، چه اینکه اگر حقیقت تبیین و تقویت نشود ، باطل تعزیه گردان می شود!!
شمع فروزنده چو پنهان شود

شب پره بازیگر میدان شود

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام در سال 1379 به پیشنهاد حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتی و با همکاری برخی از شخصیت های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای -دام ظله العالی- تأسیس گردید این بنیاد در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه (به ویژه نسل جوان و فرهیخته) و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس مباحث مهدویت و به منظور پشتوانه علمی و فرهنگی - با کسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم- مرکز تخصصی «امامت و مهدویت» را در قم راه اندازی کرد.

محور فعالیت ها:

محور اول: آموزش

1. آموزش تخصصی ویژه طلاب حوزه علمیه ؛ دانش پژوهان پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی، طی مدت سه سال و گذراندن 60 واحد درسی تخصصی، 15 واحد عمومی، 18 واحد پیش نیاز، 8 واحد مطالعاتی، 8 واحد گرایش و 4 واحد پایان نامه در مقطع سطح 3 حوزه(کارشناسی ارشد) فارغ التحصیل می شوند. تا کنون بیش از 140 نفر پذیرش و 70 نفر، فارغ التحصیل شده اند . برخی از عناوین آموزشی عبارتند از:
  • ‹‹ تاریخ تحلیلی اسلام، امامت عامه و خاصه، مبانی اعتقادی مهدویت، مهدویت در قرآن ، تاریخ عصر غیبت، مستشرقین و مهدویت، فرجام شناسی، فرقه ها و جریان های انحرافی ، مهدویت و مسائل جدید کلامی، منجی در ادیان، منبع شناسی، حدیث شناسی، جهانی شدن و جهانی سازی ، آسیب شناسی ، شبهه شناسی و...››.
2. آموزش کوتاه مدت: به منظور گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در میان عموم جامعه و پاسخ گویی به نیازهای فکری و اعتقادی آنها و مقابله با شبهات و افکار انحرافی بخش آموزش کوتاه مدت راه اندازی ومباحث مهم مهدویت در سطوح مختلف آموزش داده شد. تا کنون بیش از 90 مرکز حوزوی ، دانشگاهی، نظامی و ... این دوره را گذرانده اند. مرکز آماده ارائه این دوره ها برای عموم علاقه مندان است
3. آموزش مکاتبه ای: علاقمندان فراگیری مباحث مهدویت، می توانند با این بخش تماس گرفته و تقاضای خود را اعلام کنند. پس از ثبت نام، جزوات و کتاب های آموزشی به همراه نوار کاست یا CD ، به نشانی ایشان ارسال می گردد و بعد از گذراندن مباحث، امتحان به عمل می آید.
4. مرکز آموزش مجازی مهدویت؛ با توجه به گسترش فن آوری اطلاعات و لزوم فراگیری مباحث مهدویت، مدرسه مجازی مهدویت در سه بخش تأسیس گردید:
بخش اول: آموزش در سطوح مختلف عمومی شامل مباحث آموزشی کوتاه مدت؛
بخش دوم: آموزش نیمه تخصصی؛ شامل برخی از عناوین تخصصی مهدویت و پاسخ به شبهات؛
بخش سوم: آموزش تخصصی؛ شامل مباحث سطح 3 (کارشناسی ارشد)

همچنین دوره های ویژه ای برای اقشار مختلف مانند: دانشجویان، اساتیدو.... برگزار می گردد. تا کنون بیش از سه هزار نفر در بخش کوتاه مدت ثبت نام کرده و آموزش دیده اند.
علاقه مندان جهت ثبت نام در دوره کوتاه مدت می توانند به نشانی ذیل مراجعه کنند.
WWW.MAHDAVIAT.NET
WWW.I MAMMAHDI-S.COM
و مشتاقان مراکز علمی و فرهنگی با تماس با این مرکز، می توانند به صورت گروهی این دوره را بگذرانند. بخش پژوهش مجازی و بهینه سازی و ساماندهی امور پژوهشی، در آینده راه اندازی خواهد شد.
 

محور دوم: پژوهش

با توجه به اهداف بیناد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام و مرکز تخصصی مهدویت - به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت پژوهش در موضوعات گوناگون مهدویت و ساماندهی آن، معاونت پژوهش شکل گرفت.
بعضی از فعالیت های پژوهشی به شرح ذیل است:
  • 1. پژوهش¬های کلان نگر درعرصه مهدویت؛
  • 2. شناسایی و طرح عرصه های جدید پژوهش؛
  • 3. ارائه مشاوره در زمینه پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا و دیگر تحقیقات حوزوی و دانشگاهی؛
  • 4. پشتیبانی علمی کانون های فرهنگی؛ دانشگاهی و حوزوی؛
  • 5. رشد توان مندی علمی دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت؛
  • 6. گروههای تخصصی پژوهش درعرصه های مختلف (نظیر نقد آثار غرب درباره آخرالزمان و ...)؛
  • 7. بررسی و نقد رسانه ها، صدا و سیما و مطبوعات؛ به همراه ارائه پیشنهادها و موضوعات کارشناسی، جهت ارتقای کمی و کیفی برنامه ها و آسیب شناسی¬ها
  • 8. انجام پژوهش¬های میدانی؛ جهت آسیب شناسی و گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت.

    پایگاه اطلاع رسانی مهدویت(سایت):

    در جهت گسترش فرهنگ مهدویت، با بهره گیری از فن آوری های جدید، «پایگاه اطلاع رسانی مهدویت» با موضوعات متنوع ، در سال 1381 راه اندازی گردید. از مهم ترین بخش¬های این پایگاه
    1- ارائه اطلاعات مربوط به کتاب¬ها، مقالات و پایان نامه هایی است که در این زمینه نگارش یافته است.
    2-مقالات فصلنامه تخصصی انتظار، در این سایت قابل دسترسی است. در بخش دیگر سایت.
    3- متن کامل کتاب¬های منتشرشده بنیاد در اختیار علاقه¬مندان قرار می گیرد.
    4- میزگرد از دیگر بخش¬های این پایگاه است که کاربران علاقمند به موضوعات مهدوی را قادر می سازد تا در این بخش با هم به گفت وگو بپردازند.
    5-بخش مسابقه پایگاه نیز فعال بوده و هر ماه به برندگان جوایزی اهدا می گردد.
    6- بخش «مهدیه» که حاوی سخنان استادان کارشناس درعرصه مهدویت بوده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.
    بانک اطلاعات : شامل ده ها نرم افزار در منابع و متون مهدویت و.. ..
    کتابخانه تخصصی مهدویت: کتابخانه ای غنی شامل صدها عنوان کتاب و نشریات مختلف فارسی و عربی و پایان نامه ها.
    کتابخانه الکترونیکی جامع مهدویت: ارائه متن کلیه کتاب¬ها و منابع مهدویت با نمایه گذاری موضوعی، از طریق پایگاه اطلاع رسانی مهدویت به همراه ارائه نرم افزار (در دست اقدام).
    دانشنامه الکترونیکی: تبیین اعلام ، معارف و اماکن و اصطلاحات روز و موضوعات مربوط به مهدویت (به صورت الکترونیکی و ارائه CD)
     

    تدوین و تألیف:

    ، بنیاد تا کنون 30 عنوان کتاب و پایان نامه با موضوعات مهدویت برای سطوح مختلف سنی تدوین، تالیف و چاپ نموده است ؛ از آن جمله: زنان در حکومت امام زمان علیه السلام ، نگاهی دوباره به انتظار، از حسین علیه السلام تا مهدی علیه السلام ، حضرت مهدی علیه السلام در سنت نبوی، حکومت جهانی امام عصر علیه السلام ، امام مهدی علیه السلام در حدیث ثقلین، فرهنگنامه مهدویت، نگین آفرینش، نینوا و انتظار، انتظار پویا، آینده جهان ، دکترین مهدویت ، درسنامه مهدویت، ضرورت طرح مباحث مهدویت، امام مهدی علیه السلام در قرآن، امام مهدی علیه السلام در روایات شیعه و سنی، اندیشه مهدویت و آسیب ها، مهدی ستیزان، شمیم و... می باشد. جهت خرید و سفارش با بخش انتشارات تماس حاصل نمایید.

    کتاب شناسی جامع، جهت معرفی منشورات مهدویت:

    این پروژه به بررسی بیش از 3300 عنوان کتاب، پایان نامه و مقاله با موضوع مهدویت پرداخته است. محصول این کار در اسفند ماه 1383 با عنوان ‹‹ مرجع مهدویت›› به همراه لوح فشرده عرضه گشته است . همچنین در پایگاه اطلاع رسانی انعکاس یافته و به روز می¬گردد. بررسی نسخه های خطی و آثار جدید، قسمت بعدی این پروژه است.

    فصلنامه انتظار:

    یکی از دستاوردهای مهم و با برکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام ، فصلنامه علمی _ تخصصی «انتظار» است این نشریه حاصل تلاش جمعی از فرهیختگان و اساتید حوزه و دانشگاه است و از سوی مرکز تخصصی مهدویت قم تدوین و منتشر می شود.
    فصلنامه مزبور عهده دار مباحث و موضوعات مهدویت به طور علمی و دقیق بوده و تا کنون 16 شماره آن منتشر شده است . دو ویژه نامه دکترین مهدویت و عدالت مهدوی نیز از جمله شمارگان فصلنامه می باشد.

    بروشور:

    بنیاد برای ارائه معارف مهدویت به صورت فراگیر و مختصر تا کنون مبادرت به تدوین و تنظیم چند بروشور کرده است:
  • 1. امام مهدی علیه السلام و رشد تربیت انسان ،
  • 2. انتظار و عاشورا،
  • 3. درعصر غیبت تکلیف چیست؟
  • 4. سیمای مهدی علیه السلام ، سیرت مهدی علیه السلام ،
  • 5. چلچراغ امام مهدی علیه السلام ،
  • 6. در انتظار خورشید،
  • 7. امام مهدی علیه السلام در یک نگاه،
  • 8. مهدی یاوران و... ،

    یاوران افتخاری

    جهت انجام فعالیت¬های مهدوی و گسترش فرهنگ مهدویت، بخشی به نام «یاوران افتخاری فرهنگ مهدویت» تشکیل شده است. علاقه¬مندان در زمینه هایی که دارای توانمندی هستند مانند: رایانه ،امور هنری و... با یاری و راهنمایی اساتید مرکز تخصصی مهدویت ، می توانند، به فعالیت بپردازند.

    پاسخ به سئولات

    از جمله فعالیت¬های مرکز، پاسخ به پرسش¬ها و شبهات در موضوع مهدویت و مباحث مربوط به آن است و تا کنون به صدها پرسش در این زمینه به صورت مکتوب و تلفنی پاسخ داده شده است. این بخش آمادگی دارد به کلیه پرسش ها و شبهات دریافتی، به صورت تلفنی، مکاتبه ای و ازطریق اینترنت پاسخ دهد.
    در همین راستا مرکز اقدام به انتشار برگه های پست جواب قبول نموده است. که علاقه¬مندان می تواند پرسش ها و شبهات خود را مطرح کرده و بدون پرداخت هزینه ایی به صندوق پستی انداخته و پاسخ های خود را دریافت نمایند.

    محور سوم:

    تبلیغ و ارتباطات:

    جهت گسترش و نشر فرهنگ صحیح مهدویت و تعمیق آن در سطوح مختلف جامعه، «معاونت تبلیغ و ارتباطات» بنیاد فعال بوده و در موارد ذیل فعالیت می کند:
    1. اعزام مبلغ و کارشناس: کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت - در حین تحصیل و یا بعد از فراغت از آن- با توجه به نوع مخاطب، به گروه¬های تخصصی تقسیم شده و به مراکز علمی و فرهنگی اعزام می شوند. تا کنون در بیشتر دانشگاه های کشور، مدارس، حوزه های علمیه، همایش های استانی و بین المللی ، صدا و سیما، اردوگاه ها ، مراکز نظامی و انتظامی و... در مناسبت های مختلف، اعزام شده و با برپایی جلسات سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، کلاس¬های کارورزی و کارگاهی، به نشر معارف مهدویت پرداخته اند. رایزنی با مراکز علمی، مساجد ، صدا و سیما و .... جهت اعزام کارشناس و مشاوره ادامه دارد.
    2. کانون¬های دانشجویی: به منظور ایجاد فضای معطر «انتظار» در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، با مشارکت نهاد مقام معظم رهبری، سازمان بسیج دانشجویی ، جهاد دانشگاهی و دیگر نهادهای دانشجویی به همت دانشجویان عزیز، «کانون مهدویت» تأسیس شده ودر زمینه های زیر فعال بوده است:
    برگزاری جلسات سخنرانی، پرسش و پاسخ ، نقد فیلم های مرتبط با موضوع مهدویت ، آموزش کوتاه مدت حضوری، اینترنتی و کلاس¬های کارگاهی و پژوهشی معرفی کتاب¬ها و منابع معتبر و برنامه مدون به همراه سرفصل های مطالعاتی و برپایی اردوی زیارتی به مسجد مقدس جمکران و...
    3. مسابقات: بنیاد و مرکز تخصصی قم جهت ایجاد انگیزه در افراد، برای مطالعه و کسب شناخت و ارتقای سطح معرفت عمومی درباره امام زمان علیه السلام ، تا کنون اقدام به برگزاری بیش از ده مسابقه سراسری متنوع، برای اقشار مختلف - همراه با جوایز ارزنده - نموده است.
    4. امور هنری: با توجه به اینکه دنیای امروز، دنیای تصویر و رسانه است بنیاد با ارائه موضوعات مناسب و متنوع به هنرمندان، آنان را به فعالیت درعرصه مهدویت تشویق کرده است وهمچنین جلسات متعددی با ارباب هنر و اندیشه داشته و هنرمندان را برای نگارش فیلمنامه و نمایشنامه به سوی موضوعات مهدوی رهنمون ساخته است.
    5. ارتباط با رسانه ها: به منظور ترویج مباحث مهدویت و پاسخ گویی به شبهات مطرح شده، بنیاد و مرکز تخصصی مهدویت، با تشویق و ترغیب اساتید و دانش پژوهان خود، برای ارائه مقالات در مطبوعات و معرفی کارشناسان به صدا و سیما (در برنامه های متعدد و شبکه های مختلف) و نیز راهنمایی و تشویق سازندگان برنامه های صدا و سیما ....، گامی دیگر در بسط فرهنگ انتظار برداشته شده است.
    6. تولید ابزار صوتی و تصویری : تولید و پخش کاست وCD برای اقشار مختلف جامعه، از دیگر اقدامات می باشد که گلچین مولودی خوانی مداحان مطرح و مناجات حضرت ولی عصر(عج) به بازار عرضه گردید.
    7. غنا بخشی جشن های نیمه شعبان و نهم ربیع الاول: بنیاد با چاپ پوستر ، بروشور و مشارکت در این جشن ها اقدامات مختلفی صورت داده است.
    8. اردوگاه یاوران حضرت مهدی علیه السلام : مسجد مقدس جمکران تجلی گاه یاد و نام حضرت ولی عصر علیه السلام و مورد توجه عاشقان حضرت مهدی علیه السلام بوده و هست، بنیاد جهت ایجاد فرصت و فضای مناسب و ارتقای سطح معرفتی و عاطفی زائران و اسکان آنها، اقدام به احداث اردوگاهی در کنار مسجد مقدس جمکران برای نسل نو- بویژه دانش آموزان و دانشجویان- نموده است.
    این بنای عظیم در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع در حال احداث است. آرزومندیم با عنایات حضرت ولی عصر علیه السلام و کمک مؤمنان در آینده نه چندان دور شاهد بهره برداری از آن باشیم.

    آدرس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام :
    تهران خیابان شریعتی- خیابان ملک- نبش خیابان شهید یوسفیان- پلاک 1
    ص.پ 355-15655
    تلفن 88408419
    فاکس 88408024
    آدرس مرکز تخصصی مهدویت:
    قم، خیابان صفایئه،کوچه 28(کوچه بیگدلی)-پلاک 118
    تلفن 02537731822
    فاکس 7737160- 7749565
    آدرس سایت: http://qom.mahdaviat.ir/
    پست الکترونیکی: info@IMAMMAHDI-S.COM
    جهت خرید و سفارش کتب مهدویت و اشتراک فصل نامه انتظار، با واحد انتشارات تماس بگیرید و مبلغ کتاب را به حساب جاری 3489 و یا سیبا 0101784765003 بانک ملی شعبه حجتیه قم کد 2711 به نام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام واریز کرده و اصل فیش را به همراه آدرس پستی خود، و نام کتاب یا مجله به آدرس مرکز تخصصی مهدویت قم ارسال نمایید.

نسخه چاپی