در يافتن منشا حيات .
يك زيست شيميدان آمريكايي با ارائه فرضيه جديدي در يافتن منشا حيات  گفت حيات از ميان لايه‌هاي ماده معدني‌پولكي ميكا آغاز شده است.
يك زيست شيميدان آمريكايي با ارائه فرضيه جديدي در يافتن منشا حيات گفت حيات از ميان لايه‌هاي ماده معدني‌پولكي ميكا آغاز شده است.

منبع: شين‌هوا

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از شين‌هوا، طبق تئوري “هلن هنسما” از دانشگاه كاليفرنيا، لايه‌هاي ورقه ورقه ماده معدني “ميكا” مي‌توانسته شرايط مناسبي را براي شكل‌گيري حيات ايجاد كند.
وي تئوري خود را در چهل و هفتمين نشست سالانه زيست شناسي سلولي جامعه آمريكا در واشنگتن ارائه كرده است.
هنسما گفت ميكا مانند يك ساندويچ بزرگ است كه ميليونها لايه ورقه معدني در نقش نان آن هستند. اين احتمال وجود دارد كه برآمدگي‌ها و شكاف‌هاي بين دو قسمت اين نان، جرقه نخست را براي شكل‌گيري مواد شيميايي زنده و حفاظت از آنها زده باشد.
ميكا مانند يك سفره عظيمي حاوي مواد شيميايي است.
يك مدل ديگر موسوم به مدل “سوپ مواد شيميايي” مدعي است كه حيات در دريايي از مواد شيميايي شكل گرفته اما هنسما مي‌گويد دريا مكان مناسبي براي كنش و واكنش تعاملات مولكول‌ها نيست.
اگرچه در مدل “پيتزا” فرض بر آن است كه در ابتدا لايه‌هاي مولكولي بر روي سطح مواد معدني ورقه ورقه شكل گرفت، اما هنسما معتقد است اين فرضيه نمي‌تواند ارتباط مواد شيميايي زيست شناختي بنيادي با يكديگر را براي شكل‌دهي ريبونوكليك اسيد و ديگر اجزاي حياتي توضيح دهد.
اين دانشمند براي نشان دادن كاستي‌هاي مدل “سوپ” و “پيتزا” فرضيه “ساندويچ” خود را مطرح كرده است.
به گفته وي سطوح معدني بين لايه‌هاي ميكا سطوح واكنش را تشكيل داد، “سوپ” قبل از ايجاد حيات، واكنش‌كنندگان را به وجود آورد و فضاهاي ريز هم كل فرآيند را در خود گرفتند. تبديل انرژي به توان، كه يك واكنش شيميايي است، مي‌تواند از لايه‌هاي جابجاشونده ميكا، شايد از چيزي مانند جريانات اقيانوسي يا نور خورشيد ناشي شده باشد.
به گفته وي، شايد غني بودن ميكا از عنصر پتاسيم و نقش آن در پديد آمدن حيات اين پرسش را پاسخ دهد كه چرا بدن ما بيش از هر عنصر ديگري به پتاسيم وابسته است.



نسخه چاپی