درد سمت چپ پشت به هنگام تنفس
درد سمت چپ پشت به هنگام تنفس

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
اگر در سمت چپ پشتتان درد دارید، و اگر این درد هنگامی که نفس عمیق می‌کشید، شدیدتر می‌شود، در این صورت این مقاله به دردتان می‌خورد. در این مقاله علل متداولی که به هنگام تنفس باعث درد در سمت چپ پشت می‌شوند و کارهایی که می‌توانید جهت کاهش درد انجام دهید، توضیح داده شده است.
درد سمت چپ پشت به هنگام تنفس
همه‌ی افراد در تمام سنین در برهه‌ای از زندگی خود با مشکلات استخوانی و یا دردهای عضلانی روبرو می‌شوند. پشت درد یکی از رایج‌ترین انواع درد‌ها به شمار می‌رود. کمر تا اندازه‌ای بیشتر در خطر آسیب‌دیدگی است به این دلیل که وظیفه‌ی خم شدن، چرخیدن، بلند کردن، حفظ تعادل، تکیه‌گاه بودن، و غیره را برعهده دارد. در اغلب موارد، درمان‌های خانگی ساده به تسکین درد پشت کمک می‌کند. با این حال، پشت درد شدید، یا ناراحتی همراه با درد در ناحیه‌ی قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق شدید، به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. یک حمله قلبی، آسیب، و یا اختلال در عملکرد ارگان‌های داخلی، می‌تواند به چنین دردی منجر شود.

بیشتر بخوانید:درد سمت چپ کمر پس از خوردن

 

علتهای متداول درد در سمت چپ پشت

درد در ناحیه‌ی پشت به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود. اولی به دلیل استخوان درد بوده و نوع دوم ناشی از درد عضلانی است.
- درد در ستون فقرات و یا استخوان کمر ممکن است به دلیل انجام برخی فعالیت‌های پرجوش و خروش باشد. بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید بیش از اندازه می‌تواند به فشار عضلانی یا آسیب‌دیدگی ستون فقرات منجر شود. درد پشت در هنگام تنفس همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی و یا عارضه‌های شدید ریوی باشد. معمولا، چنین دردی تنها منحصر به پشت نمی‌شود، بلکه با درد شدید در قفسه‌ی سینه همراه است. - یک عضله‌ی کشیده شده در طول ورزش می‌تواند علت درد باشد. چنانچه به هنگام تنفس در ناحیه‌ی بالایی یا پایینی پشت احساس درد دارید، به احتمال زیاد به دلیل گرفتگی عضلانی و یا کشیده شدن عضله است. فشار مداوم در عضلات می‌تواند به کشیدگی تاندونها منجر شود.
-چنانچه عضله‌ای آسیب دیده باشد، درد در قسمت بالا یا پایین سمت چپ پشت به هنگام نفس کشیدن می‌تواند احساس شود. حرکت دست یا بدن ممکن است به درد شدید در این ناحیه‌ی خاص منجر شود. نفس کشیدن نیز موجب درد در این ناحیه خواهد ‌شد، به این دلیل که تنفس شامل حرکت قفسه‌ی سینه، سینه، و پشت می‌شود. یک ضربه در دیافراگم و یا کشیدگی عضله‌ی دیافراگم می‌تواند دلیل درد شدید و تیز در ناحیه‌ی پشت به هنگام تنفس و دم باشد.
- حرکات مکرر (به عنوان مثال، خم شدن به هنگام باغبانی)، و یا طرز ایستادن و نشستن نادرست می‌تواند به درد پشت منتهی شود. کسانی که مجبورند به مدت طولانی به حالت خاصی بنشینند و یا مجبورند مسافت زیادی را با موتور یا دوچرخه طی کنند، معمولاً از درد استخوان پشت شکایت دارند. ساعتهای زیادی نشستن در یک وضعیت نادرست، منجر به درد پشت می‌شود. گاهی اوقات، ایستادن و یا خوابیدن در وضعیتی نادرست سبب کشیدگی عضلات می‌گردد.
- برخی مشکلات مربوط به نخاع، مانند دررفتگی دیسک slipped disc (برآمدگی یا پارگی دیسک که حتی ممکن است بر عصب سیاتیک فشار وارد سازد)، آرتریت ستون فقرات، اسپوندیلیت (ورم مهره‌های ستون فقرات)، انسداد کانال نخاعی، و غیره، می‌تواند به هنگام تنفس موجب درد گردد.
- یکی دیگر از دلایل بسیار متداول درد پشت، زونا عصبی nerve shingles است. عفونت کلیه و یا سنگ کلیه، پانکراتیت (آماس لوزالمعده)، التهاب کیسه صفرا، و غیره، همچنین می‌تواند منجر به کمر دردی شود که به هنگام تنفس، شدید و تیز می‌گردد.
- چاقی و کم تحرکی همچنین می‌تواند منجر به کمر درد در هنگام تنفس شود.
- علاوه بر این موارد، درد در بالا یا پایین قسمت چپ پشت، همچنین ممکن است به علت اختلالات سایکوسوماتیک یا روان‌تنی مانند سندروم میوزیت تنشی (TMS) باشد. فرد همراه با درد، ممکن است کوفتگی عضلانی، ضعف، احساس سوزن سوزن شدن، یا بی‌حسی در پشت را تجربه کند.
- درد پشت در هنگام تنفس همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی و یا عارضه‌های شدید ریوی باشد. معمولا، چنین دردی تنها منحصر به پشت نمی‌شود، بلکه با درد شدید در قفسه‌ی سینه همراه است. بیماری عروق کرونر، انواع خاصی از سرطان، دیسکسیون آئورت (dissection of the aorta)، حمله قلبی، پنومونی، آسم، و غیره، می تواند به درد پشت و تنگی نفس بیانجامد.
کمر درد تنها می‌تواند با کمی استراحت درمان شود. شما همچنین می‌توانید آن را با استفاده از یک کیسه یخ و یا حتی گرما درمان کنید. اما داشتن استراحت کافی بسیار مهم است. تمرینات کششی، یوگا، درمان فیزیکی، حمام آب گرم، ماساژ، داروهای تجویزی، و غیره، می‌توانند به بهبود انعطاف‌پذیری عضلات کمک کنند. ممکن است مجبور شوید آزمایش‌های خاصی را جهت تعیین علت دقیق درد در هنگام تنفس انجام دهید. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن بیماری کمک کند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.


 

نسخه چاپی