جامی از زلال کوثر
جامی از زلال کوثر
جامی از زلال کوثر
نويسنده:مرتضی اهوز
منبع: ديدار آشنا
« جامی از زلال کوثر» ، روایت عاشقانه ای از کرامت ها و مقام های زیباترین زهره تابان عالم ، فاطمه ، دختر پیامبر خاتم است . حضرت آیت الله مصباح یزدی در این روایت عارفانه و دل انگیز ، گوشه ای از جمال و کمال آن گران قدر بی همتا و آن وجود بی مثل را به گونه ای عاشقانه ، معرفی می کند .
«آری ! تجلی باطن و حقیقت فاطمه زهرا در بهشت برین ، سرچشمه کوثر است ، سرچشمه بی کرانه ای که زلال بی همانندش ، طهارت بخش بهشتیان برای فیض حضور الهی می باشدو لیاقت بخش ایشان برای ورود به حریم کبریایی ؛ حقیقت یگانه ای که تلاقی گاه قرآن و عترتاست و میعادگاه این دو با نبوت . »
حضرت استاد ! در این نگاشته روح افزا ، جایگاه آن گوهر بی دلیل را در عرش خدا و در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله باز می نمایانند و فاطمه را به عنوان پرتوی از نور احمدی معرفی و رتبه وجودی آن وجود ذی وجود را در پیشگاه ساکنان آسمان ها تصویر می کنند .
« آن هنگام که خداوند ، نور زهر ا را از پدرش محمد مصطفی صلی الله علیه وآله برگرفت که ملایک را جملگی مات و مبهوت خود ساخت ؛ چرا که تا پیش از این ، چنان نور و ضیایی ندیده بودند . به یقین ، نور فاطمه از عظمت و جلالت الهی سرچشمه گرفت و تمام آسمان ها را غرق نور افشانی خویش گردانید . »
حضرت آیت الله مصباح یزدی ، هم چنین در فصلی جامع ، با اشاره به اهمیت اسوه پذیری ، انواع و آفت های آن ، الگو گیری از چشم انداز قرآن را شرح می دهند و شیوه اسوه پذیری فاطمی را بیان می کنند .
« فاطمه ، استوار اسوه حسنهاست و این است رمز و راز آن که سیره فاطمی برای همه امامان از نسل او ، اسوه ، حجت و الگو می گردد و چرا چنین نباشد در حالی که فاطمه ، قسمتی از وجود نازنین محمد است و سیره او ، جلوه دیگری از سیره رسول الله است . هم چنین حضرت فاطمه ، نه تنها الگوی زنان که الگوی تمام جهانیان نیز هست ؛ تا آن جا که مولای عدل گستر ما ، مادرش فاطمه را اسوه نیکوی زندگانی خویش معرفی می کند . »
ایشان هم چنین در ادامه و در فصلی مشروح ، جلوه ایی زیبا از سیره فاطمه را در گاه بندگی و در نهاد خانواده بر می شمارند .
« عبادت فاطمه ، از لحاظ کیفیت معنوی ، آن چنان ب مانند است که درخشندگی نور آن باعث حیرت و لذت ملایک مقرب الهی می گردد ، تا آن جا که هفتاد هزار فرشته از فرشتگان مقرب الهی ، جملگی بر او سلام و تحیت می فرستند . آن بانوی بی همتا هم چنین کامل ترین اسوه و الگوی حیا، عفت و حجاب نیز هست . آن حضرت چنان حجب ، حیا و عفاف را سرلوحه رفتار خویش ساخته که از همه نامحرمان و حتی از مردان نابینا نیز پوشیده و مستور است . »
حضرت علامه با بیان پیشینه و فرجام فدک ، راز قیام بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها را در مقابل غاصبان فدک ، موشکافی کرده و از حماسه حضرت فاطمه ، همان فدایی ولایت ، اشک واره می نگارند .
« فاطمه ، شیداترین پروانه شمع امامت بود ؛ پروانه ای که با سوختن خویش به همگان آموخت که امام برحق ، چونان کعبه است ؛ کعبه ای که باید مردم برگردش طواف کنند .حضرت فاطمه بود که عاشقانه ترین پاسداشت را از حریم امامت روا داشت ، یگانه ترین اسوه دهی را در همرهی با ولایت ادا ساخت ، همو که پهلویش شکست و در خون نشست ؛ ولی لحظه ای از یاوری ولی امر خویش از پای ننشست و همو که با فریادهای جان سوز خویش ، زیباترین و ماناترین شعار ولایت مداری را در گوش جان پیروان خویش طنین انداز ساخت . خدمت فاطمه به عالم هستی ، قابل هیچ وصفی نیست . اگر زهرا و آن خطبه های هدایت گونه اش نبود ، امروز نیز ما باور نمی کردیم که حق با علی بوده است . این فاطمه بود که امامت را حیاتی دیگر بخشید ، رسالت را مایه ثمر گردید و خلقت را به هدف نزدیک تر کرد . »
حضرت آیت الله مصباح یزدی در پایان با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درباره حضرت زهرا سلام الله علیها ، سیمای آن گوهر پاک را در بیان ذریه او شرح می دهند .
« شما باید به او اقتدا کنید ؛ باید زهد ، تقوا ، عفاف و همه چیزهایی را که او داشته است ، تبعیت کنید . الگو حضرت زهراست . الگو پیغمبر است . »
جامی از زلال کوثر ، مرکز انتشارات موسسه آموزشیی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه .


نسخه چاپی