صرفه‌ جویی در مصرف آب از منزل آغاز می‌شود
صرفه‌ جویی در مصرف آب از منزل آغاز می‌شود

 

مترجم: سمیرا حسن زاده
منبع:راسخون




 

چند نکته ساده که به حفظ آب و پول شما کمک می‌کند

نوشته مارک لالالینا
کارشناس زندگی سبز

صرفه‌جویی آب روش آسانی است که در هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید و در عین حال به حفظ یک منبع گران بها کمک کنید. برای اینکه این کار را شروع کنید حتی لازم نیست که یک ریال هم پول خرج کنید.
صرفه‌ جویی در مصرف آب از منزل آغاز می‌شود

1. صرفه‌جویی با سینک

بنابراعلام EPA (آژانس حمایت از محیط زیست)، با بستن شیر آب هنگامی که دندانهایتان را مسواک می‌زنید، موهایتان را شانه می‌کنید و شستشوهای دیگری انجام می‌دهید تا 240 گالن بزرگ در ماه صرفه‌ جویی کنید.
همین منطق زمانی که سبزیجات را می‌شویید و کارهای دیگر را در سینک آشپزخانه انجام می‌دهید بکار می‌رود. اگر شیرهای آب شما هوادهنده ندارند (هوادهنده: ضمیمه کوچک و گردی که آب را حباب دار می کند) یا اگر هوادهنده مسدود شده است آن را تمیز کنید یا یک هوادهنده جدید نصب کنید. تنها چند تومان هزینه می‌برد و یک دقیقه وقت می‌خواهد تا آن را به داخل بپیچانید. روشهای هوشمندانه دیگر را در زمینه "نهضت سبز در حمام" چک کنید.

2. حفظ آب در بیرون از خانه

صرفه‌ جویی در مصرف آب از منزل آغاز می‌شود
یک خانه به طور معمول حدود یک سوم آب خود را در خارج از خانه صرف آبیاری گیاهان و آب دادن به چمن می‌کند و تا نیمی از این آب تبخیر می‌شود.
تنها زمانی که واقعا ضروری است آبیاری کنید تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و در هنگام سپیده یا بعد از غروب آفتاب گیاهان را آب بدهید تا آبی را که از طریق تبخیر از دست می‌رود کاهش دهید. روشهای بسیار دیگری وجود دارد تا آب را در خارج از منزل خود حفظ کنید از آبپاشهای هوشمند هوا گرفته تا آبیاری زیر زمینی. برای دیدن نکات هوشمندانه‌تر اینها را ببینید: 10 راه نخست در طراحی محوطه سبز

3. آن را کاملا پر کنید

ماشین لباسشویی می‌تواند تا 40 گالون آب در هر بار استفاده مصرف کند و ماشین ظرفشویی 10 تا 15 گالن درهر بار که آن را پر می‌کنید آب مصرف می‌کند. با استفاده از این لوازم خانگی به شکلی که کاملا آن را پر کرده‌اید در مصرف آب صرفه‌جویی خواهید کرد و در عین حال قبض برق خود را هم کاهش می‌دهید.

4. قدرت دوش

صرفه‌ جویی در مصرف آب از منزل آغاز می‌شود
حمام نشسته (حمام وان) 50 تا 70 گالون آب مصرف می‌کند. دوش 5 دقیقه ای تنها 10 تا 20 گالون مصرف می‌کند. اگر صرفه‌جویی در انرژی را از طریق استفاده کمتر آب گرم اضافه کنید خواهید دید که به کجا سر می‌زند. بعلاوه هزینه سر دوش جدید watersense تنها چند تومان است. یکی دو دقیقه وقت می‌گیرد تا آن را بپیچانید و حتی آب بیشتری راهم صرفه‌جویی می‌کند.

5. در خصوص نشتی

توالتی که نشتی دارد هر روز حدود 200 گالون آب هدر می‌دهد. نشتی سینک و لوله‌های آب هم اگر بدتر نباشند اما به همان اندازه نامطلوب هستند.
تشخیص نشتی توالت آسان است: ببینید که آیا آب به داخل کاسه چکه می‌کند؟ و یا چند قطره رنگ خوراکی را در فلاش تانک بریزید. اگر رنگ بدون فلاش کردن به داخل کاسه توالت وارد شود نشتی دارید.

6. لوازم جدید صرفه‌جویی آب

هیچ چیز مثل خریدن ماشین لباسشویی، ظرفشویی، توالت و یا لوازم خانگی و اسباب جدید دیگر نیست. اگر می‌خواهید این لوازم را خریداری کنید با انتخاب لوازم خانگی water sense و energy starکه آب و انرژی را حفظ می‌کند در دراز مدت در پول خود صرفه‌جویی می‌کنید.شاید این لوازم در زمان خرید گرانتر باشد اما در عرض چند ماه هزینه آن را جبران خواهید کرد.

7. حفظ آب همراه با کارشناسان منطقه

بسیاری از سازمان‌های آب و شهرداری‌های منطقه از برنامه‌های اطلاع‌رسانی جمعی برخوردارند. برخی از آنها ممیزی آب خانوار (تعیین میزان مصرف خانوار و اعلام نشتی‌ها) را بصورت رایگان انجام می‌دهند و برخی دیگر سر دوش رایگان با جریان کم، هوادهنده یا توالت فرنگی در اختیار شما می‌گذارند. و تازه برخی دیگر، کارشناسان زمین آرا در اختیار دارند که حیاط و باغ شما را بطو ر رایگان تجزیه تحلیل می‌کنند. با اداره آب منطقه خود تماس بگیرید و ازآنها سوال کنیدکه چه نوع حمایتهایی را می‌توانند در اختیار شما بگذارند.



 

 

نسخه چاپی