مواردی عجیب از نوزادان سنگی
مواردی عجیب از نوزادان سنگی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 
آیا می‌دانستید؟
اولین لیتوپدیون پیدا شده در برینگ سینکول (Bering Sinkhole)، در ادواردز پلتو (Edwards Plateau) در کر کانتی ( Kerr County)، تگزاس بوده است.
کلید واژگان: لیتوپدیون ، نوزاد سنگی ، پرده‌های جفتی
عارضه‌ی لیتوپدیون (lithopedion) یا نوزاد سنگی، بیماری بسیار نادری است و هنگامی رخ می‌دهد که جنین در طول حاملگی خارج رحمی بمیرد. این مقاله چندین مورد از لیتوپدیون که در گذشته اتفاق افتاده است را توضیح خواهد داد.
یک نوزداد سنگی به یک لیتوپدیون اشاره دارد (در یونان باستان لیتو به معنی سنگ و پدیون به معنای نوزاد یا بچه می‌باشد). این مقاله شما را با این عارضه آشنا ساخته و برخی موارد عجیب از نوزادان سنگی در دوران باستان و اخیر را معرفی خواهد کرد.
نوزادان یا بچه‌های سنگی چه هستند؟
لیتوپدیون (که لیتوپیدیون (lithopaedion) نیز تلفظ می‌شود) یا بچه‌ی سنگی، هنگامی تشکیل می‌شود که جنین در طول دوران بارداری در داخل حفره‌ی شکمی بجای داخل رحم ایجاد شده و بمیرد. و به تدریج، آهکی یا سخت و سنگی شود. چنانچه اندازه‌ی آن بیش از حد بزرگ باشد، کیسه آمنیوتیک آن را سنگی کرده تا از بدن زن در مقابل عوارض مربوط به سلامتی محافظت کند. این وضعیت بسیار نادر به عنوان حاملگی خارج رحمی شناخته می‌شود، موردی که در آن، تخم بارور در لوله فالوپ گذاشته شده و در خارج از رحم رشد می‌کند.
مواردی عجیب از نوزادان سنگی
پس از مطالعه چندین مورد از نوزادان سنگی از متون پزشکی، پزشک آلمانی فریدریش کوچنمیستر (Friedrich Küchenmeister) آنها را به سه نوع، لیتوکلیفوس (Lithokelyphos)، لیتوتکتون (Lithotecnon) و لیتوکلیفوپدیون (Lithokelyphopedion) طبقه‌بندی کرد. لیتوکلیفوس که به معنای غلاف یا پوشش سنگی است، وضعیتی را بیان می‌کند که در آن آهکی یا کلسیم‌دار شدن در پرده‌های جفتی، نه جنین رخ می‌دهد. لیتوتکتون که پسر سنگی (Stone Son) یا لیتوپدیون «واقعی» نامیده می‌شود، وضعیتی است که در آن پرده یا غشاهای جفت و تخمدان پاره شده و جنین وارد حفره شکمی شده و سخت و سنگی می‌شود. و لیتوکلیفوپدیون وضعیتی است که در آن هم جنین و هم کیسه، آهکی و سنگی می‌شوند.
در بیشتر موارد، زنانی که لیتوپدیون حمل می‌کنند، متوجه‌ی آن نمی‌شوند. مواردی بوده است که در آن یک زن، نوزادان دیگری به دنیا می‌آورد در حالی که جنین آهکی هنور در داخل بدن او بوده است. حدود 300 مورد از لیتوپدیون توسط متون پزشکی مستند شده است و اکثر زنانی که دچار این وضعیت بودند بیش از 40 سال سن داشتند.
موارد عجیب و غریب

1. اولین مورد مربوط به یک زن فرانسوی به نام مادام کلومبه چتری (COLOMBE Chatri) بود که در سن 40 سالگی باردار شد. هرچند نوزادی به دنیا نیاورده و به علت خستگی و درد شکمی بستری شد. زمانی که در سال 1582پس از مرگ کالبدشکافی شد، یک جنین خشکیده یا نوزاد سنگی کاملاً رشد یافته در حفره‌ی شکمی او وجود داشت. او این کودک سنگی را به مدت 28 سال حمل کرده و شکم او ورم کرده و سفت شده بود.
2. مورد قابل توجه دیگر در آلمان اتفاق افتاده است. آنا مولرن (Anna Mullern) در 48 سالگی باردار شده و دچار دردهای زایمانی شده که به مدت هفت هفته به طول انجامید، اما هرگز نوزادی به دنیا نیاورد. شکم او هنوز هم متورم بود. پزشک او اظهار داشت که این یک هشدار اشتباه از بارداری بوده است. پس از آن، آنا دو فرزند سالم به دنیا آورد، یک پسر و یک دختر. هنگامی که در سن 94 سالگی فوت کرد، کالبدشکافی بر روی بدن او انجام پذیرفت. پزشک او توده‌ای سخت از یک کودک سنگی را درون شکم او پیدا کرد.
3. خانمی بنام رندی جونزداتر (Randi Jonsdatter) از دانمارک در سال 1803 باردار شد. او به مدت 10 سال باردار بود تا اینکه پس از آن یک لیتوپدیون، یک جسم سخت شده‌ی مرده و یا یک کودک سنگی تجزیه شده از طریق یک برش در بالای شکم او در آورده شد. این خانم حدود 50 ساله بود و سال‌ها پس از این حادثه بدون هیچ گونه عارضه‌ی مرتبط با سلامت جان سالم به در برد.
4. یک خانم آمریکایی، بنام ربکا ادی (Rebecca Eddy) هنگامی که برای نخستین مرتبه باردار شد، و هنگامی که با یک کتری آویزان به آتش حادثه‌ای برایش رخ داد، دچار چیزی شبیه درد زایمان گشت. درد به آرامی کاهش یافت و او هرگز نوزادی به دنیا نیاورد. پس از مرگ وی کالبد شکافی توسط دکتر ویلیام اچ پارخورست (William H. H. Parkhurst) انجام شد و چیزی که درون شکم او پیدا شد، یک کودک سنگی تشکیل شده‌ی کامل بود. ادی این بچه را به مدت 50 سال با خود حمل کرده بود.
5. مورد عجیب دیگر مربوط می‌شود به زهرا ابوطالب از مراکش که دچار درد زایمان شده و به بیمارستان منتقل شد در آنجا پزشکان اعلام کردند که این خانم به عمل سزارین نیاز دارد. این خانم پس از آنکه دید زن جوان دیگری از درد در اتاق عمل پس از قرار گرفتن تحت همین عمل جراحی از دنیا رفته است، چون فکر می‌کرد که او هم به همین سرنوشت دچار می‌شود، از بیمارستان فرار کرد. او تا 46 سال به بیمارستان برنگشت. این درد پس از چند روز فرکش کرد و او هرگز مجدداً فرزندی به دنیا نیاورد، اما سه کودک را به فرزند خواندگی پذیرفت. سالهای زیادی سپری شدند و او مادربزرگ شد. هنگامی که 75 ساله شد، این دردها مجدداً عود کردند. پسرش او را نزد دکتر برد، اما پزشک نتوانست علت درد را تشخیص دهد. بعدها، پزشک دیگری احتمال داد که یک تومور تخمدان درون بدن او وجود دارد، و از او اسکن گرفت. این اسکن توده‌ای جامد را نشان داد که قابل تشخیص نبود. پرتونگار متخصص دیگری آن را ساختار آهکی شده تشخیص داد. اسکن ام آر آی نشان داد که آن توده یک کودک سنگی بوده که زهرا 46 سال پیش آن را آبستن بود.
6. پیرزنی 70 ساله بنام آنتاما (Antamma)، از غرب بنگال، مدتی بود که از دردهای شکمی رنج می‌برد. او پس از آن در بیمارستان بستری شد. پس از معاینات، پزشکان یک نوزاد سنگی را کشف کردند که به مدت 35 سال پیش آن را باردار بوده است. عمل جراحی موفقیت‌آمیز بوده و نوزاد برداشته شد. دست‌ها، پاها، و سر کودک در میان یکدیگر گیر کرده بودند. علی‌رغم بارداری ناقص، آنتاما سه فرزند به دنیا آورد.
7. هوانگ ییجون (Huang Yijun) پیرزنی 92 ساله از جنوب چین یک لیتوپدیون یا کودک سنگی را پس حمل آن به مدت 65 سال، به دنیا آورد. او می‌خواست که پزشکان بچه‌ی مرده را خارج سازند، اما آنها پول زیادی درخواست کردند که که او قادر به پرداخت آن نبود به همین دلیل از انجام آن صرف نظر کرد.
8. تازه‌ترین مورد از لیتوپدیون مربوط به یک خانم از کلمبیا می‌باشد. او بخاطر ناراحتی لگن به دکتر مراجعه کرد. پزشکان وجود یک کودک سنگی یا لیتوپدیون 40 ساله را پس از انجام اشعه‌ی ایکس بر روی او، تشخیص دادند. این خانم 82 ساله این جنین آهکی شده را مدتهای مدید بدون آنکه متوجه‌ی آن شود، با خود حمل می‌کرد. قرار است که این خانم تحت عمل جراحی قرار گرفته و آن را خارج سازد.
9. پیرزنی 84 ساله از برزیل یک لیتوپدیون را به مدت بیش از 40 سال با خود حمل کرده به گونه‌ای که متوجه‌ی وجود آن نشده بود. این مسئله تنها پس از آنکه این خانم از درد شکم شکایت داشت و تحت آزمایش اشعه‌ی ایکس قرار گرفت، کشف شد. صورت، استخوان‌ها و چندین وجه دیگر از کودک در عکس قابل رؤیت بودند. او گفت که پیش از این از دردهای شدیدی رنج می‌برده و به یک درمانگر سنتی محلی مراجعه کرده بود و به او داروهایی داده بود که موجب قطع درد شده بودند. او فکر می‌کرد که بچه را سقط کرده باشد.
10. در ماه اوت سال 2014، کانتابی تاکار (Kantabai Thakare)، 60 ساله تحت عمل جراحی قرار گرفت و بقایای اسکلت یک کودک متولد نشده از بدن او برداشته شد. پس از آنکه از شکایت درد شدید شکمی، سونوگرافی بر روی او انجام شد، یک توده در سمت راست پایین شکم او شناسایی گردید. براساس گزارش‌های روزنامه‌ی تایمز از هند، بقایای جنین در بدن مادر به مدت 36 سال باقی مانده بود. شاید، این طولانی‌ترین زمانی باشد که یک جنین با حاملگی خارج رحمی در بدن یک زن باقی مانده است.

اینها برخی موارد عجیب از نوزادان سنگی بودند. ممکن است ندانید که موارد جنین در جنین (fetus in fetu) نیز به نوزادان سنگی ارتباط دارد. باید گفت که جنین در جنین، اختلال رشدی است که در آن یک بافت شبیه به جنین در داخل بدن شکل می‌گیرد. توده‌ی بافت ممکن است به عنوان یک جنین شروع به رشد کند اما درون دوقلوی خود پیچیده شود. چنین موردی در هنگ کنگ گزارش شد، که در آن کودکی به دنیا آمد که خواهر یا برادر خود را حمل می‌کرد. یا توده‌ای از بافت ممکن است به یک تراتوم (غذه‌ی متشکله از بافتهای جنینی) تبدیل شود. جنین در جنین ممکن است شبیه یک جنین طبیعی باشد، اما هیچ‌گونه سیستم عملکردی بدن را نداشته باشد، این بدین معناست که نمی‌تواند زنده بماند. پس هنگامی که یک جنین درون بدن می‌میرد و سفت و آهکی می‌شود، می‌تواند یک نوزاد سنگی نامیده شود.



 

 

نسخه چاپی