تأثیر تکنولوژی بر جامعه ما چیست؟
  تأثیر تکنولوژی بر جامعه ما چیست؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

چگونه تکنولوژی بر جامعه تأثیر گذاشته است؟ چگونه آن بر زندگی تأثیر گذاشته است؟ مقاله‌ی زیر را بخوانید تا تأثیر تکنولوژی را بر جامعه بدانید.
وقتی ما در مورد تأثیر تکنولوژی بر جامعه صحبت می‌کنیم، همیشه در مورد تأثیرات مثبت تکنولوژی و در مورد این که چگونه تکنولوژی زندگی را آسان کرده است صحبت می‌کنیم. ما در مورد اینترنت به عنوان منبع اطلاعاتی و سکوی ارتباطاتی صحبت می‌کنیم و به راحتی این واقعیت را نادیده می‌گیریم که در معرض قرار گرفتن زیاد در برابر آن منجر به اعتیاد به اینترنت می‌شود. ما اغلب در مورد این که چگونه تکنولوژی زندگی را آسان کرده است بحث می‌کنیم ولی به آسانی فراموش می‌کنیم که آن باعث شده است ما به طور خیلی زیادی به آن وابسته شویم. آیا در مورد تأثیر تکنولوژی از این نقطه نظر اندیشیده‌اید؟ من مطمئنم بیشتر شما این کار را نکرده‌اید. بیایید در اینجا نگاهی به این جنبه از تکنولوژی بیندازیم.

تأثیر تکنولوژی بر جامعه ما :

در مورد روزهایی فکر کنید که هیچ کامپیوتری و هیچ وسیله‌ی حمل و نقل مدرن نبود. زندگی انسان به شدت به خاطر در دسترس نبودن وسایل تکنولوژیکی محدود بود. زندگی روزانه شامل فعالیت‌های فیزیکی زیادی بود. زندگی انسان معمولی همانند زمان‌های مدرن، شیک و تجملاتی نبود اما او بیشتر فعال بود. ورزش کردن جزئی از فعالیتهای فیزیکی روزمره بود. آن برخلاف سبک زندگی بی‌تحرک امروزه بود و هیچ زمانی را برای ورزش کردن و پر کردن روزها با بی‌فعالیتی و تنبلی باقی نمی‌گذاشت. امروزه ما نمی‌خواهیم و به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژی حتی نیاز نداریم که پیاده‌روی کنیم، بگردیم و یا خودمان را به طور فیزیکی برای انجام دادن کاری خیلی زیاد به زحمت بیندازیم. ما دنیا را در نوک انگشتان خود داریم.
ما در مورد تکنولوژی به عنوان لطفی برای جامعه فکر می‌کنیم. من می‌ترسم؛ چون آن کاملاً لطف نیست. اینترنت موجب کارهای غیر اخلاقی زیادی مثل هک کردن، فرستادن هرزنامه و سرقت آنلاین (دزدی هویت در دنیای مجازی) شده است. جرم اینترنتی در حال افزایش است. اینترنت به عنوان یک سکوی آزاد فاقد قواعد است. هیچ قاعده‌ای در مورد چیزهایی که در وب سایت‌ها نمایش داده می‌شوند وجود ندارد. قمار اینترنتی برای افراد زیادی اعتیاد شده است. در معرض قرار گرفتن بیش از حد در برابر اینترنت عوارض خود را دارد. در این دنیای مجازی، شما می‌توانید کسی باشید که واقعاً نیستید و شما می‌توانید به طور مجازی حتی بعد از مرگ خود زندگی کنید. این عجیب و غریب نیست؟ کودکان تمام وقت خود را صرف بازی‌های اینترنتی می‌کنند و کم و بیش هیچ وقتی برای بازی کردن در بیرون ندارند. پسران جوان بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و لذت زندگی اجتماعی واقعی را از دست می‌دهند.
در مورد روزهایی فکر کنید که هیچ مسنجر اینترنتی و هیچ تلفن همراهی وجود نداشت. در واقع تکنولوژی موبایل این امکان را برای ما فراهم ساخت که از طریق رسانه‌های بی‌سیم ارتباط برقرار کنیم. امکانات ارتباطی وب در افزایش سرعت ارتباطی مسافت‌های دور شگفتی آفرید. از طرفی، آنها بشر را از گرمی و صمیمیت برخورد فردی محروم کردند. پست‌های الکترونیکی جایگزین نامه‌های نوشته شده با دست خط خود فرد شدند و ارتباطات، لمس و تماس فردی خود را از دست دادند. به وسیله‌ی ارتباطاتی که به آسانی در دسترس بودند، شگفتی انتظار رسیدن به کسی و هیجانی که به دنبال آن می‌آمد، از بین رفت.
علاوه بر این، ما به صورت خیلی زیادی به تکنولوژی وابسته شدیم. آیا وابستگی خیلی زیاد خوب است؟ آیا درست است که به ماشین‌ها تا این حد تکیه و اعتماد کنیم؟ آیا درست است که به کامپیوترها بیشتر از تکیه بر هوش انسان وابسته باشیم؟ تکنولوژی کامپیوتر و رباتیک‌ها در حال تلاش برای جایگزینی با هوش انسانی هستند. با پیشرفت سریع تکنولوژی، ما شروع کردیم که هوش مصنوعی را در زمینه‌های زیادی تحت کنترل درآوریم. تقسیم دیجیتالی ما را کجا خواهد برد؟ فردای ما چگونه خواهد بود؟ جایگزینی ماشین‌ها به جای انسان، تصویر خوبی را به نمایش نمی‌گذارد، درست است؟ آن می‌تواند منجر به مشکلات جدی نظیر بیکاری و جرم شود. استفاده‌ی بیش از حد از ماشین‌ها در هر زمینه‌ای می‌تواند منجر به کم بهره برداری از مغزهای انسانی شود. بعد از گذشت زمان، ما ممکن است حتی توانایی‌های ذهنی و عقلانی خود را از دست بدهیم. شما در مورد کاهش توانایی‌های ریاضی کودکان به خاطر استفاده از ماشین حساب از زمان مدرسه می‌دانید، مگر نه؟
تأثیر تکنولوژی بر جامعه عمیق است. آن هم مثبت و هم منفی است. تکنولوژی به طور گسترده بر هر جنبه از زندگی تأثیر می‌گذارد. آن زندگی را آسان کرده است اما آن قدر آسان که ممکن است روزی فریبندگی و افسونگری خود را از دست بدهد. هر کس می‌تواند از یک موفقیت و دستاورد، فقط اگر بعد از تلاش به دست آمد، خرسند شود. اما هر چیز آن قدر به خاطر تکنولوژی به آسانی در دسترس است که ارزش خود را از دست داده و گم کرده است. یک نوع مشخص از لذت در کسب چیزی بعد از تقلا و تلاش برای آن وجود دارد. اما چون همه‌ی چیزها فقط با چند کلیک در دسترس هستند، هیچ جان کندنی وجود ندارد و فقط اعتصاب کردن وجود دارد. با پیشرفت در تکنولوژی، ما ممکن است قادر باشیم که از تمام تجملات گرانبها در زندگی لذت ببریم اما به قیمت از دست دادن لذت‌های بی‌قیمت آن.



 

 

نسخه چاپی