آمریکا دشمن شماره یک ملت ایران
 آمریکا دشمن شماره یک ملت ایران

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

این اشخاصی که هی «فدایی خلق» خودشان را معرفی می‌کنند، من که در این چیزهایی که برای پشتیبانی از این جوانها بود که آن‌جا را گرفتند، به گوش من نخورد که اینها پشتیبانی کرده باشند. (1) اگر اینها آمریکایی نیستند، چطور پشتیبانی نکردند از اینها؟ اگر اینها مال شوروی هستند و خودشان، یا خیر، ملی هستند، آدمی که ملی است، با آمریکا خوب دشمن است؛ همان‌طوری که همه ملت ما دشمن‌اند. همان طور که ملت همه ما دشمن شماره اوّل خودش را امروز آمریکا می‌داند. برای این ‌که دشمن شماره اوّل ما را برده است آمریکا نگه داشته است. آن وقت همه که آن بود، دشمن شماره یک ما آنها بودند. اینها اذناب آنها بودند. اینها کسانی بودند که مأموریت داشتند برای وطنشان؛ یعنی مأموریت داشتند که این وطن را نگذارند یک قدم جلو برود. مایی که و شمایی که و ملت ما که دشمن شماره یکش را آمریکا می‌داند، و حالا هم که جوانها رفتند آن جا را گرفتند، دیدند که مرکز توطئه بوده آن‌جا، به گوش من نخورد که از این «فدائیان خلق» یک پشتیبانی از اینها شده باشد. (2)
شمایی که می‌گویید ما انساندوستیم، سی‌و پنج میلیون انسان این جا هست. این سی‌و پنج میلیون انسان بمیرند برای یک نفر که شما جنایاتتان معلوم نشود! آقای انساندوست! پنجاه نفر ما، پنجاه هزار نفر ما انسان در آمریکا داریم که این دانشجوهای عزیز است. پنجاه هزار نفر دانشجو را بیخود بیخودی می‌خواهید از آمریکا خارجشان کنید. شما، انساندوستید؟! شما مطابق حقوق بین المللی دارید عمل می‌کنید! شما بشر خواهید! شما حقوق بشر را مراعات می‌کنید؟ این سی و پنج میلیون جمعیت این جا، سی و پنج میلیون بشر این‌جا حق ندارند هیچ. فقط یک نفر مفلوک حق دارد، یک نفر جانی حق دارد. سی‌وپنج میلیون جمعیت این جا که بسیاریشان روحانی هستند، بسیاریشان تحصیل کرده هستند، همه‌شان مؤمن و متقی هستند، شما این سی و پنج میلیون جمعیت می‌گویید اصلاً حقی در دنیا ندارند. فقط حق مال محمدرضاست. حق مال این جانی است. غیر از این که ما این طور فکر کنیم که ایشان نه برای این است که یک حس انساندوستی‌اش او را وادار کرده به این معنا. برای این که این برخلاف حس انساندوستی است. اینها نیست مسأله. (3)
این که ما اصرار داریم که [محمدرضا] در ایران محاکمه بشود این شخص جانی. و محکمه تأسیس بشود برای این که بازرسی بشود به جنایات آمریکا در ایران، برای این است که کراراً گفتیم که ما یک جنایاتی در این جا داریم که نمی‌توانیم [شاهدان] این جنایات را [بفرستیم] به آمریکا مثلاً. علاوه بر این که مجالسی که در آن‌جا و سازمانهایی که در آن‌جا هست همه در خدمت ابرقدرتهاست. علاوه بر این ما چطور این همه معلول را، این همه مادرهای داغدیده را، این همه زنهای جوان از دست داده را، ما چطور می‌توانیم اینها را به آمریکا ببریم و عرضه کنیم به آنها، بگوییم که این جنایاتی که وارد کرده‌اند به اینها وارد کردند. پرونده‌های آنها در این‌جاست؛ و ما نمی‌توانیم این همه پرونده‌ها را حمل کنیم به آن جا. اصرار ما برای این است. و من وقتی این اشخاص را می‌بینم که در این راه معلول شده‌اند، یا در این راه جوانهایشان از دست رفته است، دو احساس برای من پیدا می‌شود: یکی احساس تأثر و تألم که چرا باید یک رژیمی این قدر ازخدا بی‌خبر و این قدر حیوان‌منش باشد، سبع باشد، که برای چند روز ریاست این قدر جنایت بکند، چرا انسان این قدر جنایتکار است. چرا انسان از همه حیوانات بدتر است، اگر از آن طرف بیفتد. این سبک [سبب] است که انسان متأثر می‌شود از این که تعلیمات انبیا، از اوّل تا حالا، نتوانسته است که این انسانهای فاسد را اصلاح کند. این همه تعلیمات الهی نتوانسته امثال محمدرضا و کارتر را به راه بیاورد. (4)
اکنون که نمایندگان بعضی از ملتها و احزاب سیاسی برای رسیدگی به جرایم دولت آمریکا و وابستگان آن از آن جمله محمدرضا شاه مخلوع به ایران، این کشور غارتزده مظلوم آمده‌اند با تشکر از زحمات آنان باید تذکر دهم که ملت و دولت ایران قادر نیستند که جمیع اسناد جرایم پنجاه ساله رژیم سابق و جرایم بیش از سی سال دولت آمریکا را به شما نمایندگان محترم عرضه دارند.
چطور ممکن است اسناد قتلها و شکنجه‌های وحشیانه و زندانهای رژیم سفاک گذشته را در طول پنجاه سال از سراسر کشور جمع‌آوری کنند؟ و چگونه می‌توانند اسناد و اسامی شهدای مسجد گوهرشاد و قتل عامهای مکرّر در طول سلطنت غاصبانه محمدرضا، و از 15 خرداد 42 تا زمان سقوط رژیم را خصوصاً در دو – سه سال اخیر را جمع‌آوری کرده و عرضه نمایند؟ و چطور می‌توانند تمام قراردادهای تحمیلی از طرف دولتمردان آمریکا توسط شاه خائن علیه ملت مظلوم ایران را مفصلاً ارائه دهند؟ و چطور ممکن است قبرستانهای شهدای ما را که در سراسر ایران بر اثر کشتارهای دسته جمعی به وجود آمده است ارائه دهند؟ و چگونه ممکن است معلولین از 15 خرداد 42 تا سالهای اخیر را که در شهرهای سراسر کشور متفرق‌اند به شما ارائه دهند؟ آنچه دولت می‌تواند ارائه دهد اسناد بسیار ناچیزی است که عمّال دولت آمریکا نرسیده‌‌‌اند تا آنها را محو کنند و اسنادی است که حتی بعد از سقوط شاه در – به اصطلاح – سفارت آمریکا موجود است. با آن که اکثر اسناد مهم به دست کارمندان این – به اصطلاح – سفارتخانه پودر شده است که امکان استفاده از آنها دیگر نیست؛ ولی آنچه به دست آمده است دخالت آمریکا را در کشور ما ثابت می‌کند.
مستشاران آمریکا در مقدرات کشور مظلوم ما دخالتهای مستقیم داشتند. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به وسیله شاه مخلوع سابق از بزرگترین جنایات آمریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت، و از آن پس چه ستمها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد. شما آقایان نمایندگان بدانید سفارت آمریکا که به دروغ نام آن را سفارتخانه گذاشته‌اند دارای دستگاههایی است که مخصوص جاسوسی در ایران و منطقه است و این محل برای جاسوسی و دخالت در مقدرات کشور ما تأسیس شده بود.
پیاده کردن قوای نظامی در کشوری مستقل جرمی است نابخشودنی و بار دیگر کارتر گفته است دوباره در ایران دخالت نظامی می‌کنیم. باید بگویم ملت ما آنچه تاکنون از اکثر دولتها دیده است طرفداری از ظالم و محکوم نمودن مظلوم می‌باشد. ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‌اند که برای رسیدگی به جرایم آمریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‌اید و از شما امید عدل و انصاف دارد. ما امیدواریم که نتیجه این بررسی محکوم نمودن ظالم باشد. (5)
شما امروز مرا خوشحال کردید. البته من اطلاع داشتم که مغزهایی که نگذاشتند در زمان سابق هیچ رشد بکنند، رشد کردند، لکن تفصیلش را در این بخش اطلاع صحیح نداشتم و حالا بسیار خوشحال شدم و باید اظهار تشکر کنم از این جوانهای عزیز که برای میهن خودشان، برای اسلام افتخار ان‌شاءالله، درست می‌کنند و کردند. و ما هر قدمی که پیش می‌رویم، بیشتر مطلع می‌شویم که چه خیانتهایی به این کشور شده است؛ چه جنایتهای آمریکا و امثال او به ما کرده‌اند، منتها با دست همین جنایتکارانی که در داخل بودند. و بزرگتر جنایتی که کردند همین معناست که نگذاشتند این جوانهای ما رشد بکنند. اگر از اوّلی که ارتش درست شده بود، یک ارتش اسلامی بود و تحت نظر اسلام بود و تعهدات اسلامی را داشتند، حالا وضع ما غیر از این وضعها بود، لکن نگذاشتند. مع‌ذلک، خدای تبارک و تعالی سایه عنایتش را برسر این ملت انداخت که در بین راه رسیدیم به این که جلوی آن مسائل را بگیریم و امروز کشور ما همه چیزش یک کشور اسلامی شده است. (6)
من باید تذکر بدهم، هشدار بدهم به این بعضی از این کشورها که باز هم کمک‌کاری می‌کنند به دشمن اسلام؛ من هشدار بدهم که توجه داشته باشید. برای آتیه خودتان زحمت تولید نکنید. شما هر کدام که امروز به صدام کمک کنید، خیانت به اسلام کرده‌اید و مجرم هستید پیش اسلام. اگر تا امروز عذری می‌تراشیدید که ما از عراق می‌ترسیم، امروز دیگر آن عذر نیست. عراق – یعنی، حکومت عراق – خودش را هم نمی‌تواند حفظ کند تا چه رسد به این که بخواهد به شما تعدی کند. این عذر، منقطع است امروز. و ما اگر ببینیم بعضی دولتها باز کمک می‌کنند، کمک نظامی می‌کنند، کمک مالی می‌کنند به دولت عراق، آنها را مجرم می‌شناسیم و ان‌شاءالله، با آنها اگر برنگردند معامله مجرم می‌کنیم و احکام اسلام را درباره آنها جاری می‌کنیم. و من نصیحت می‌کنم باز به آنها که دیر نیست و امروز هم برگردید و لااقل، کمک نکنید به این مجرم اصلی و به آن مجرم اصلی‌تر که آمریکا باشد. (7)

راهبردهای تصریحی:

1- آمریکا از دیدگاه ملت ایران مجرم اصلی است.
2- هجوم صدام عفلقی به ایران، با اشاره و دستور آمریکا، باعث جنگ تحمیلی هشت ساله شد.
3- در هر حادثه‌ی تأسف‌بار داخلی و منطقه‌ای، دست آمریکا دیده می‌شود.
4- آمریکا با اسلام مخالف است و لذا با کشورهای مستقل اسلامی و بیداری اسلامی مخالفت می‌کند.
5- رژیم پهلوی دست نشانده‌ی آمریکا بود و لذا ظلمهای آن رژیم در کارنامه‌ی آمریکا نوشته شده است.

نکات استنباطی:

1- نام آمریکا در ایران همواره مترادف با خباثت و رذالت و تباه کننده‌ی استعدادهای کشور بوده است.
2- آمریکا با اسلام دشمنی کینه‌توزانه دارد، اقدامات او تحت هر پوشش و نامی باشد در باطن برای ضربه زدن به اسلام و تضعیف ملتهای مسلمان است.

پی‌نوشت‌ها:

1- منظور حضرت امام (رضی‌الله‌عنه) تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان غیور و به گروگان گرفتن اعضاء سفارت آمریکا به مدت 444 روز (از آبان سال 1358) می‌باشد.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 10، ص 519.
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 254 و 255.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 285 و 286.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 369 و 370.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 17، صص 167.
7- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 16، صص 393 و 394.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی