آمریکا، عامل اصلی ایجاد اختلاف و درگیری در کشور
 آمریکا، عامل اصلی ایجاد اختلاف و درگیری در کشور

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

 برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

با کمال تأسف اخبار ناراحت‌ کننده‌ای از گنبد و زاهدان و اردبیل می‌رسد که بعضی فرقه‌های منحرف بین مردم محترم آن سامان مشغول سمپاشی و تفرقه‌افکنی هستند؛ و شایع نموده‌اند که روحانیون، برادران اهل سنّت را از حقوق خود محروم می‌نمایند. من با کمال تأسف باید بگویم که این اشخاص منحرف که الهام از آمریکا می‌گیرند و به صورت چپ‌نما هستند، درصددند که چپاولگریهای زمان رژیم سابق را با فرم دیگر در کشور عزیز ما اعاده کنند. ما با برادران اسلامی اهل سنّت خود هیچ اختلافی نداریم، و ما به برادران خود اطمینان می‌دهیم که تمام اقشار کشور – چه اهل سنّت و چه شیعه – به حقوق خود خواهند رسید و هیچ فرقی بین طوایف مسلمین در حقوق سیاسی و اجتماعی و غیر آن نیست. من از همه برادران و خواهران خود در تمام کشور تقاضا دارم که به سمپاشی این عناصر فاسد اعتنا نکنند، و فردا به سوی صندوقهای آرا بروند و به هر چه می‌خواهند رأی بدهند. من صلاح همه را در آن می بینم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که در آن حقوق همه اقشار و همه طوایف را به طور وافی تضمین می‌کند. از خداوند تعالی حفظ وحدت مسلمین را خواستارم. (1)
برادرهای ما! عزیزان ما! دست از تفرقه بردارید. به حرف اشخاصی که انحراف دارند گوش ندهید؛ اینها عمال آمریکا هستند به صورت چپگرایی. اینها می‌خواهند همان مخازن ما را باز به آمریکا بدهند؛ اینها می‌خواهند همان مسائل سابق را با فرم دیگر پیاده کنند. اگر اینها ... برای ملت ارج قائل هستند، اگر اینها دلسوز ملت هستند، برای ملت دلسوز هستند، ملت الآن تمام به پا خواسته و می‌خواهد رأی بدهد، می‌خواهد رأی به جمهوری اسلام که همه جهات را اصلاح می‌کند بدهد؛ چرا اینها تفرقه می‌اندازند؟ سابق می‌گفتند که «اختناق است و با اختناق مخالفیم و برای ملت کار می‌کنیم، اجنبی هست و با اجنبی مخالفیم و برای ملت کار می‌کنیم»؛ حالا نه اختناقی هست نه اجنبی هست. حالا شماها مواجهید با یک ملتی همه‌شان طالب یک مطلب هستند؛ شما هم با آنها همراهی کنید. اگر چنانچه شما صلاح ملت را می‌خواهید، همراهی کنید با ملت. اگر همراهی نکنید، معلوم می‌شود صلاح ملت را نمی‌خواهید؛ معلوم می‌شود می‌خواهید تفرقه بیندازید و اجانب را بر ما مسلط کنید. (2)
شما برادران می‌دانید که به هر نحوی تشبثات خارجی [در کار است] و آنهایی که در راه آنها قدم برمی‌دارند به اسم اسلام، یا به اسماء دیگر، همه در کارند که این انقلاب را که به نفع همه کشور و خصوص طبقه‌های کشاورز و کارگر و مستضعفان است، از بین ببرند و باز این کشور را که با خون صدها هزار نفر و معلولین به ما اعطا شده است، با ایجاد اختلاف از بین ببرند و بر ما همه و بر شما همه است که هوشیار باشیم و این توطئه‌ها را یا از بین ببریم و یا با بی‌اعتنایی از کنار آنها عبور کنیم. الآن اجتماعاتی هست که به اسم شیعه و سنّی بنا بر ایجاد اختلاف دارند؛ همان طوری که وابستگان به قدرت بزرگ آمریکا در طائف این مساله را طرح کردند و برای خدمتگزاری به آمریکا که دنبالش خدمتگزاری به شوروی هم است، نقشه اختلاف بین برادران را ریختند و دنبال او در کشور خودمان هم، اشخاصی دارند همان نقشه را پیاده می‌کنند، غافل از آن که اگر – خدای نخواسته – این قدرتهای بزرگ در ایران برگردند، نه اسلامی و نه اهل سنّتی و نه اهل تشیعی باقی می‌گذارند. (3)
این گروههایی که [منافقین و گروههای چپ‌نما] مع‌الأسف عده‌ای از جوانان ما و بچه‌های عزیزی را که اینها باید برای میهن خودشان و اسلام خودشان عمل کنند بازی می‌دهند و بر ضد این انقلاب اسلامی، که دست قدرتها را از این کشور قطع کرده است، بسیج می‌کنند و در خیابانها می آورند و در مقابل ملت می‌خواهند بایستند در اشتباه‌اند. و من باید به این جوانهای گول‌خورده، که از چند نفر گرگ اینها گول خورده‌اند، نصیحت کنم و به پدر و مادر این عزیزان نصیحت کنم که شما فرزندان خودتان را و جوانهای خودتان را از دست این گرگهایی که به صورت آدمیزاد درآمده‌اند و شما را منحرف می‌خواهند بکنند، [بگیرند] توجه داشته باشید این امری که در دو روز پیش از این اتفاق افتاد این را مطالعه کنید ببینید چه بود؛ برای چه بود، و برای که بود. آیا شما در مقابل آمریکا ایستادید و می‌خواهید جهاد کنید؟! در مقابل شوروی ایستادید و می‌خواهید جهاد کنید؟! می‌خواهید کشور خودتان را از دست آمریکا بگیرید! می‌خواهید کشور خودتان را از دست شوروی بگیرید؟ (4)
شما که بازی خوردید و سران خیانتکار منافقین، شما را بازی داده‌اند و خودشان در پناهگاهها نشستند و شما را به خیابان آوردند و آن غائله اسفناک را به دست شما به بار آوردند، آیا شما در مقابل کی می‌خواستید بایستید؟ اعلام قیام مسلحانه در مقابل کیست؟ اعلام قیام مسلحانه در مقابل ملتی است که قریب بیست سال، و اخیراً دو سه سال، خون خودش را داده است و دست آمریکا و بلوک او را و شوروی و بلوک او را از این کشور کوتاه کرده است. شما در مقابل این ملت می‌خواستید قیام بکنید! شما را وادار کردند به آن کارهایی که روی تاریخ را سیاه کرده؛ فکر این را کردید که شما دارید چه می‌کنید و متحرک به تحریک چه اشخاصی هستید؟ آنهایی که شما را به قیام و استقامت دعوت کردند و جا را خالی گذاشتند و رفتند! قیام و استقامت در مقابل کی؟ در مقابل اسلام؟ در مقابل جمهوری اسلامی؟ در مقابل قرآن کریم؟ با اسم قرآن، مجاهده در مقابل اسلام و قرآن؟! با اسم اسلام، قیام بر ضد اسلام؟! با اسم آزادی، قیام بر ضد آزادی؟! بیدار بشوید! جوانهای خودتان را نصیحت کنید. شما تمام قوای خودتان را هم که روی هم بگذارید، در مقابل این سیل خروشانی که ملت مسلمان و ارزنده ایران به راه می‌اندازد، قطره‌ای بیش نیستند؛ چرا خودتان را به تباهی می‌کشید و با اسم استقلال ایران می‌خواهید ایران را به چنگال گرگهای قدرتمند مبتلا کنید؟ یک قدری تفکر کنید. ملت ما یک قدری در حال این افراد تفکر کند. پدر و مادرهای این جوانهای گول خورده، این دخترهای گول خورده، این پسرهای گول خورده، تفکر کنند و آنها را هدایت کنند. ما خیرِ شما را می‌خواهیم جمهوری اسلامی خیر دنیا و آخرت شما را می‌خواهد. جمهوری اسلامی استقلال واقعی شما را می‌خواهد. جمهوری اسلامی آزادی شما را از دست این گرگهای شرق و غرب می‌خواهد. این گروهکهای بدبخت، این گروهکهای جنایتکار، جوانهای ما را بازی می‌دهند؛ خودشان در پناهگاهها می‌نشینند، و جوانهای این ملت را بسیج می‌کنند برخلاف اسلام و برخلاف ملت مسلمان و در خدمت ابرقدرتها و خصوصاً آمریکا. (5)
این نقشه‌ای که مدتهاست در کار است، و نقّاشان بی‌خبر از خدا دنبال شکل دادن آن بودند، و من مطالعه می‌کردم در حال آنها و در وضع آنها، بالاخره با ناشیگری خودشان را لو دادند و باطن‌شان را ظاهر کردن و ملت فهمید که اینها چه کاره‌اند؛ با یک صورت اسلامی و حق به جانب در این مملکت آمدند، و نقشه شوم قدرتهای بزرگ را؛ یعنی آمریکا را، می‌خواستند در این کشور پیاده کنند. اینها ملت را نشناخته بودند. اینها ملت اسلامی را نمی‌شناختند. اینها با همه هوش‌شان و با همه علم‌شان این علم را نداشتند که ملت اسلام یعنی چه و قدرت اسلام یعنی چه. اینها خواستند راه را برای آمریکا باز کنند و آمریکاییان همه دور پرچم‌شان جمع شدند. نصیحت من را گوش نکردند و مصلحتی که من برای آنها می‌اندیشیدم و برای کشور خودمان، از آن غفلت کردند و آنچه که من می‌خواستم نشود، شد. من نمی‌خواستم که مثل زمان رضاخان [بشود] که وقتی او را بیرونش کردند، آن رفیقِ صدیقِ آنها اوّل کلمه‌ای که در مجلس گفت، [این بود که] گفت الخَیرُ فِی مَا وَقَع! من نمی‌خواستم که در کشور به پا خاسته اسلامی ما یک همچو اشخاصی باشند و بیایند و گوش به حرفها ندهند و مصلحتهایی که ما برای آنها، پیش پای آنها می‌گذاشتیم گوش ندهند، و کار را به جایی بکشند که آنهایی که دیروز برای آنها پشتوانه بودند امروز دشمن آنها باشند. (6)

راهبردهای تصریحی:

1- آمریکا همواره در پی تفرقه افکنی و اختلاف اندازی است.
2- گروههای تفرقه افکن در راستای خواست آمریکا عمل می‌کنند.
3- منافقین و گروهکهای چپ‌نما، عوامل وابسته به آمریکا برای ایجاد اختلاف و ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند.

نکته استنباطی:

1- هر شخص و گروهی که در راستای ایجاد تفرقه و تشتّت در جامعه اقدام کند، خواسته یا ناخواسته در جهت منافع آمریکا گام برداشته است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 6، ص 430.
2. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 6، ص 435.
3. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 14، ص 287.
4. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 14، صص 483 و 484.
5. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 14، صص 484 و 485.
6. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 14، ص 485.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی