رابطه ويتامين ب۶ با افسردگى دوران باردارى
 رابطه ويتامين ب۶ با افسردگى دوران باردارى
رابطه ويتامين ب۶ با افسردگى دوران باردارى

مصرف ويتامين ۶B در متابوليسم پروتئين و سنتز نقش مهمى دارد و از افسردگى هاى دوران باردارى نيز جلوگيرى كرده، همچنين تهوع و استفراغ اين دوران را از بين مى برد.
نيلوفر تيمورى كارشناس تغذيه و عضو مركز مطالعات رشد و سلامت كودك جهاد دانشگاهى علوم پزشكى در خصوص نقش تغذيه در دوران باردارى گفت: توجه و اهميت دادن به تغذيه مادر در دوران باردارى نه تنها منجر به تولد نوزادى سالم از نظر وزن و قد و فاكتورهاى تغذيه اى مى شود بلكه باعث سالم ماندن و حفظ سلامت بافت هاى بدن مادر باردار نيز
مى شود. تيمورى در ادامه افزود: تغذيه سالم همچنين باعث وزن گيرى مناسب مادر باردار و نوزاد شده و از كمبودهاى تغذيه اى كه شايع ترين آنها كمبود آهن است، جلوگيرى به عمل مى آورد. وى با تاكيد بر اهميت افزايش وزن مادر در اين دوران گفت: وزن مادر با توجه بهBMI (نمايه توده بدنى) قبل از باردارى سنجيده مى شود. به طور كلى بايد افزايش وزن مادر بين ۱۱‎/۵ تا ۱۷ كيلوگرم باشد. اين كارشناس تغذيه در خصوص ويتامين ها و مواد معدنى مورد نياز بدن در دوران باردارى مادران گفت: ويتامين هاى مورد نياز در دوران باردارى ويتامين هاى گروه B به خصوص ۶B و۱۲ B هستند. وى با اشاره به خواص ويتامين ۶B در خصوص ميزان مصرف آن گفت: ميزان مورد نياز اين ويتامين، ۲‎/۲ ميلى گرم در روز است. همچنين ويتامين ۱۲ B در خون سازى نقش مهمى داشته و ميزان مورد نياز آن ۴ ميكرو گرم در روز برآورد مى شود. عضو مركز مطالعات رشد و سلامت كودك جهاد دانشگاهى علوم پزشكى ايران در ادامه افزود: ويتامين A در جذب كلسيم مادر نقش موثر داشته و مورد نياز آن ۱۰ ميكروگرم در روز است. از سوى ديگر، ويتامين A نيز در رشد سلولى و حفظ استحكام بافت اپيتليان و رشد و تشكيل استخوان ها بسيار موثر بوده و ميزان موردنياز آن ۸۰۰ ميكروگرم در روز است. وى در پايان در خصوص كلسيم به عنوان ماده معدنى مورد نياز بدن به خصوص در زنان باردار افزود: كلسيم در تشكيل و حفظ دندان ها و استخوان ها، همچنين فعاليت ماهيچه ها نقش مهمى دارد.


نسخه چاپی