اصطلاح نامه اخلاق اسلامى
اصطلاح نامه اخلاق اسلامى
اصطلاح نامه اخلاق اسلامى

جمع آورى اصطلاحات در قالب فرهنگ نامه ها و تسريع و تدوين واژه نامه ها و دائره المعارف ها در قرن هاى شانزده و هفده ميلادى آغاز شد و با گسترش روز افزون علوم و فنون و به موازات آن رشد، توسعه و ارتباطات جوامع بشرى، لزوم معادل يابى براى واژه هاى جديد علوم و فنون و يا اصطلاحات بيگانه، بيش تر احساس شد و به طور كلى مباحث زبان شناسى جدى تر دنبال شد.
فكر تنظيم اصطلاح نامه در قرن نوزده ميلادى به وجود آمد و اولين نشانه از اصطلاح نامه در اثر «پير مارك روژه» به نام (واژه ها و عبارات انگليسى) پديد آمد، گرچه هدف «روژه» تهيه ابزار نمايه سازى نبود و تنها هدفش كمك به كسانى بود كه نياز به يافتن اصطلاحات دقيق داشتند، اما شيوه كار وى با اصطلاح نامه هاى امروزين هماهنگى داشت.
مركز اطلاع رسانى مهندسى «پونت» در سال ۱۹۵۹ ميلادى اولين اصطلاح نامه با شكل و هدف امروزى منتشر ساخت و از آن پس توسط سازمان ها و اشخاص مختلف، تهيه و تدوين اصطلاح نامه هايى در زمينه هاى مختلف صورت گرفت؛ همانند؛ علوم اجتماعى، كتاب دارى و اطلاع رسانى، فلسفه، روان شناسى، جامعه شناسى، مديريت و بازرگانى، كشاورزى و دام پرورى، شيمى و...
در پى انتشار گسترده اصطلاح نامه ها، سازمان هاى بين المللى و مراكز تحقيقاتى ملى جهت قانونمند كردن اصطلاح نامه نگارى، دستورالعمل ها و خط مشى هايى ارايه كردند و براى تدوين اصطلاح نامه ها، علاوه بر بكارگيرى اين دستورالعمل ها، از تجربه هاى به دست آمده از اصطلاح نامه هاى پيشين نيز استفاده بردند.
در سال ۱۹۷۴ «سازمان بين المللى استاندارد» نخستين استاندارد بين المللى تهيه تزاروس (اصطلاح نامه) را منتشر ساخت و در سال ۱۹۷۶ «يونسكو» راهنماى تهيه تزاروس هاى چند زبانه را ارائه داد و از آن پس نيز اهتمام در تدوين اصطلاح نامه ها و ويرايش اصطلاح نامه هاى قبلى با استفاده از استانداردهاى جهانى و تجربه هاى پيشينيان، سرعتى هم گام با رشد علم و صنعت داشته است.
در اهميت اطلاعات و اهميت اطلاع رسانى و نقش آن در سرنوشت جامعه بشرى ترديدى وجود ندارد.
اطلاعات امروزه كليد كليه روابط و مبادلات علمى، فرهنگى، اقتصادى و سياسى است و با شتاب بسيار آن، تبديل به منبع عمده قدرت شده است و دسترسى به آن سرنوشت آينده كشورها را رقم مى زند.
«اصطلاح نامه اخلاقى اسلامى» كه توسط مركز اطلاعات و مدارك اسلامى، معاونت پژوهشى دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم تهيه شده است، به همت موسسه بوستان كتاب قم، با قيمت ۶۵۰۰ تومان منتشر شد


نسخه چاپی