ارزش تغذیه‌ای پاپایا
ارزش تغذیه‌ای پاپایا

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

پاپایا میوه‌ای گلابی شکل درخت Carica papaya است. پاپایا به خاطر محتویات ویتامین و مواد معدنی خود میوه‌ای بسیار مغذی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ارزش تغذیه‌ای و فواید پاپایا برای سلامتی ارائه شده است.
Carica papaya درختی بومی امریکای مرکزی و مکزیک است. اگر چه این گیاه مانند درخت به نظر می‌رسد ولی در واقع گیاهی چند ساله است. امروزه، پاپایا تقریباً در تمامی نواحی استوایی دنیا پرورش داده می‌شود. Carica papaya گیاهی با رشد سریع است که می‌تواند تا 5 الی 10 متر ارتفاع داشته باشد. گل‌های آن گوشتی و مومی شکل هستند و پنج گلبرگ دارند. برخی گیاهان گل‌های نر و ماده تولید می‌کنند در حالی که برخی دیگر تنها گل‌های نر یا ماده تولید می‌کنند.
گیاه Carica papaya میوه‌هایی گلابی شکل تولید می‌کند. به طور عمده دو گونه پاپایا وجود دارد – هاوایی و مکزیکی. گونه‌ی هاوایی دارای پوست زرد رنگ و روشن است و دارای گوشتی به رنگ نارنجی زرد یا صورتی مانند است. گونه‌ی مکزیکی دارای گوشتی زرد تا نارنجی یا صورتی مانند است. پاپای رسیده را به صورت خام مصرف می‌کنند. پاپایا میوه‌ای بسیار شیرین و پر آب است. به خاطر طعم خوشمزه‌ی پاپایا، کریستوف کلمب آن را میوه‌ی فرشتگان می‌نامید. علاوه بر طعم دلچسب، پاپایا مبنع غنی از انواع مواد مغذی است.

فواید پاپایا

پاپایا به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C در نظر گرفته می‌شود. در واقع، محتویات ویتامین C این میوه بیشتر از پرتقال است. ولی ویتامین C تنها ماده‌ی مغذی نیست که در این میوه یافت می‌شود. پاپایا همچنین غنی از ویتامین A ، E و B و آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتن ، زیگزانتین و فلاونوئید‌هاست. حتی برخی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و آهن نیز در پاپایا یافت می‌شوند.
100 گرم پاپایا خام حاوی حدود 8ر9 گرم کربوهیدرات ، 9ر5 گرم قند ، 8ر1 گرم فیبر ، 6ر. گرم پروتئین ، 8ر61 میلی‌گرم ویتامین C ، 9ر. میلی‌گرم ویتامین E ، 284 واحد بین‌المللی ویتامین A ، 24 میلی‌گرم کلسیم ، 10 میلی‌گرم منیزیم ، 257 میلی‌گرم پتاسیم ، 5 میلی‌گرم فسفر و حدوداً 10ر. میلی‌گرم آهن است. 140 گرم پاپایا حاوی تقریباً 55 کالری است. جدا از این‌ها، این میوه حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک است که به تجزیه‌ی پروتئین‌ها به اسیدهای آمینه کمک می‌کنند. به همین دلیل است که از آن برای ترد کردن گوشت استفاده می‌شود.
مصرف پاپایا با توجه به مواد مغذی مختلف موجود در آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی ، دستگاه گوارشی و دستگاه قلبی و عروقی کمک کند. از پاپایا بیشتر برای بهبود گوارش و جلوگیری از ایجاد برخی مشکلات گوارشی رایج مانند سوء هاضمه و نفخ استفاده می‌شود. پاپایا حاوی آنزیم پاپایا است که می‌تواند به هضم پروتئین‌ها و تبدیل آن‌ها به اسید‌های آمینه کمک کند. به علاوه، پاپایا حاوی مقدار زیادی فیبر تغذیه‌ای است که می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کند.
این میوه سلامت دستگاه قلبی و عروقی را نیز می‌تواند بهبود ببخشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، پاپایا منبع خوبی از ویتامین A ، Cو E است که آنتی اکسیدان‌هایی قوی به حساب می‌آیند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری کنند. اکسیداسیون کلسترول یکی از مهم‌ترین عوامل خطر تشکیل پلاک در رگ‌های خونی به حساب می‌آید که به نوبه‌ی خود می‌تواند خطر حمله و سکته‌ی قلبی را افزایش دهد. آنتی اکسیدان‌هایی که در این میوه یافت می‌شوند می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند و توانایی آن برای مقابله با عوامل عفونت‌زا را بهبود ببخشند. آن‌ها همچنین می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکل‌های آزاد محافظت کنند.
پاپایا دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند برای کاهش التهاب مؤثر باشد. این خاصیت درمانی را می‌توان به آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها موجود در آن نسبت داد. استفاده‌ی موضعی از آنزیم پاپایا می‌تواند به درمان بریدگی‌ها ، بثورات پوستی و سوختگی‌های سطحی کمک کند. حتی افرادی که از بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید رنج می‌برند نیز می‌توانند با گنجاندن پاپایا در رژیم غذایی خود از فواید آن‌ها بهره‌مند شوند. برخی تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که ویتامین C ممکن است به محافظت از بدن در برابر بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید کمک کند.
پاپایا را می‌توان به صورت‌های مختلف مصرف کرد. پاپایا رسیده را می‌توان بعد از کندن پوست آن و خارج کردن دانه‌ها به صورت خام مصرف کرد درحالی که پاپایا نارس را می‌توان به صورت پخته مصرف کرد. پاپایا را همچنین می‌توان به سالاد اضافه کرد. برای حفظ ارزش تغذیه‌ای از کندن عمیق پوست آن خودداری کنید زیرا، آنزیم پاپایا در نزدیکی پوست آن قرار دارد.



 

 

نسخه چاپی