اشیاء جادویی که ممکن است در آینده واقعی شوند
اشیاء جادویی که ممکن است در آینده واقعی شوند

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

شما ردایی را که پنهانتان می‌کند و یا فرشی را که پرواز می‌کند چه می‌نامید؟ تنها تخیل هستند؟ دوباره فکر کنید! ما در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به این چیزها و اشیای تخیلی دیگر بیندازیم که در واقع در راه تبدیل شدن به حقیقت در آینده‌ی نزدیک هستند.

اشیا جادویی ممنوع شده!

اخیراً ای بی تعدادی از اشیای جادویی مشهور را در مغازه‌ی اینترنتی خود ممنوع کرده است. این اشیا شامل چیزهایی مثل بالش خواب شفا بخش، شربت نابود کننده جن و شیطان، سحرها و طلسم‌ها و موارد مربوط به احضار روح هستند!
چگونه شما می‌توانید خط مرز بین واقعیت و خیال را محو کنید؟ البته که با استفاده از دانش! در بخش‌های زیر، ما به برخی از اشیای جادویی از دنیای فانتزی و خیالی نگاهی خواهیم انداخت که به پیشرفت اخیر علم و تکنولوژی تعلق دارند و در حال عبور و گذر به دنیای واقعی هستند.

ردای نامرئی کننده هری پاتر :

مطمئناً هر دانش آموزی که فراموش کرده است تکالیف ریاضی خود را انجام دهد یک زمانی آرزو کرده است که ای کاش یک ردای نامرئی کننده داشت! خب در آینده این آرزو ممکن است به تحقق بپیوندد.
سالهای زیادی بود که دانشمندان در حال تلاش بودند تا به نامرئی شدن برسند و تا حدودی موفق شدند. در آزمایش اخیر، دانشمندان نانو تیوب‌های کربنی را با استفاده از الکتریسته گرم کردند. این کار باعث ظهور اثر شکست فوتو – ترمال شد که به نور اجازه داد اطراف تیوب خم شود و در نتیجه آن افراد را از دید پنهان کند.
امکان دیگر رسیدن به نامرئی شدن از طریق استفاده از چند موادی‌ها است که می‌تواند پرتو الکترو مغناطیس را که شامل نور، امواج مایکروویو، رادار و غیره است خم کند. اگرچه این روش ممکن است برای تبدیل این مواد به رداهای انعطاف پذیر قابل اجرا نباشد اما استفاده از آنها برای پنهان کردن اشیا صلب مثل بدنه‌ی هواپیماهای جت، تانک‌ها و غیره احتمالاً در آینده‌ی نزدیک عملی خواهد شد.

فرش پرواز کننده علا الدین :

تصور کنید که بتوانید یک فرش را پهن کنید و با شاهزاده‌‌ی خود بر آن سوار شوید و در آسمان‌ها پرواز کنید و از نماها و صداهای شهر زیر پای خود لذت ببرید. جالب است مگر نه؟ فکر کنید که این کار ممکن است در چند روز آینده عملی شود.
در سال 2011، نوح جفریس از دانشگاه پرینستون، شناوری یک ورقه‌ی پلاستیکی 4 اینچی را نمایش داد. او قادر بود که با تولید موج‌های جریان الکتریکی به این امر دست یابد که بسته‌های هوایی کوچک زیر ورقه را می‌راند و به او امکان شناوری در هوا را می‌داد.
طرح اصلی، نیروی محرکه را به جای بلند شدن واقعی نشان می‌داد و فقط می‌توانست به سرعت یک سانتی متر در ثانیه برسد. اما از نظر تئوریکی با اصلاح و ارتقای این طرح امکان دارد که به سرعت‌های بیش از یک متر در ثانیه دست یافت.

شمشیر آهنی – گریپ و گوی آلدور در بلگراد :

در بلگراد دیوید ادینگز، گوی و شمشیر فقط می‌توانند توسط پادشاه ریوا، لمس و به کار برده شوند. اما این توانایی جادویی در برخی موارد که می‌توانیم امروز استفاده کنیم توسط تکنولوژی، دو نسخه شده است.
برای مثال، خیلی از گوشی‌های هوشمند نسل جدید شامل اسکنرهای درونی اثر انگشت هستند. آنها می‌توانند اثر انگشت صاحب گوشی را تشخیص دهند و قفل را فقط برای او باز کنند. تکنولوژی مشابه می‌تواند در سلاح‌های مدرن امروزی مثل اسلحه‌ها به کار گرفته شود که در این صورت فقط به صاحب خود اجازه می‌دهد تا از آن استفاده کند.

شیپور اژدها در آهنگ یخ و آتش :

در آهنگ یخ و آتش ما با شیپور اژدها آشنا می‌شویم که نوعی شیپور سحر آمیز است که می‌تواند دعواها را متوقف و اژدها را کنترل کند. اگرچه توانایی دوم تقریباً غیر ضروری است چون اژدها خیلی وقت است که منقرض شده اما مورد اول در دنیای واقعی امروز می‌تواند خیلی باارزش باشد.
در نتیجه انواع زیادی از تسلیحات صوتی به پیشرفت خود ادامه خواهند داد که این تسلیحات می‌توانند جمعیت آشوبگر را پراکنده کنند و به خاطر محدوده‌ی طولانی و وسیع خود نیز می‌توانند برای توقف دزدان دریایی در دریاها به کار گرفته شوند. موردی که بسیار به کار می‌رود استوانه صوتی LRAD (وسیله صوتی دور برد) است که می‌تواند آسیب غیر کشنده به هدف منتقل کند. این وسیله هم چنین ارتباطات در طول مسافت‌های طولانی را ممکن می‌سازد. نسخه‌ی پلیسی این اسلحه‌ی صوتی می‌تواند در فاصله‌ی 2000 متری ارتباط برقرار کند و باعث سردرد به مسافت 300 متری شود و موجب درد در فاصله‌ی 100 متری و آسیب دائمی به حس شنوایی در فاصله‌ی 15 متری و یا کمتر شود.
LRAD برای پراکنده کردن جمعیت در اعتراضات خیابان وال استریت برای ایجاد امنیت در بازیهای المپیک 2012 به کار گرفته شد و هم چنین برای جلوگیری از نفوذ حیوانات وحشی به باند فرودگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماشین فورد انگلیسی پرواز کننده از سری داستان‌های هری پاتر :

ماشین‌های پرواز کننده به مدت طولانی بخشی از خیال بوده‌اند و آخرین مورد در داستان هری پاتر و اتاق رازها بود که در آن یک فورد انگلیسی جادویی پرواز کننده توصیف شد. این واقعاً یک ایده‌ی فریبنده است به خصوص اگر شما از شیشه جلویی خودروی خود به خط طولانی و مار گونه ماشین‌ها که در یک ترافیک سنگین گیر افتاده‌اند خیره شده باشید! واقعاً خیلی شگفت آور است اگر بتوانید به سادگی یک دکمه را فشار دهید و از بالای آنها پرواز کنید تا به مقصد خود برسید!
خب این موضوع نیز ممکن است در چند روز آینده عملی شود. یک شرکت از اسلواکی به نام ایرو موبیل اس. آر. او خودرویی را طراحی کرده است که می‌تواند از یک اتومبیل به یک هواپیما تغییر شکل پیدا کند. اولین نوع آزمایشی در سال 2013 پرواز کرد و اخیراً ایرو موبیل 0ر3 در حال آزمایش است.
مدیران ایرو موبیل پیش بینی می‌کنند که این اتومبیل همراه با سفینه در سال 2018 برای فروش آماده خواهد شد و هدف آن ابتدا خریداران ثروتمند ابر خودروها و عاشقان پرواز است. اما ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها در آینده پایین خواهند آمد و در نتیجه بیشتر ماها قادر خواهیم بود از بلند شدن و پرواز از گاراژ خود لذت ببریم.

بازوبند سپر از فایل‌‌های درسدن :

بازوبند سپر که توسط هری درسدن استفاده می‌شد همانند دفاع بی‌نهایت است چون یک مانع متافیزیکی اطراف پوشنده بازوبند ایجاد می‌کند که از حملات سینتیکی مثل ضربه و یا تفنگی که سوراخ کند و به پوشنده برسد جلوگیری می‌کند.
اخیراً تحقیقی در حال جریان است که در مورد توسعه‌ی یک نیروی میدان الکترو مغناطیس برای حفاظت تانک‌ها در مقابل حملات خارجی است. یک نوع آن شامل استفاده از سیستم بر پایه‌ی خازن است. خازن صفحات فلزی دارد که از دو انتها به یک دیگر متصل شده‌اند. وقتی که سنسور، یک آتش در حال آمدن را تشخیص می‌دهد، صفحات انرژی دار می‌شوند و فاصله‌ی بین صفحات با یک میدان الکترو مغناطیسی قدرتمند اشغال می‌شود. وقتی که دایره به این میدان اصابت می‌کند دچار اعوجاج می‌شود و به طور چشمگیری آسیب احتمالی آن کاهش می‌یابد. در حال حاضر این تکنولوژی هنوز عملی نشده است. اما ممکن است به طور خیلی خوب بخش استانداردی از ماشین‌های جنگی مدرن شود.
بوئینگ صاحب امتیاز سیستم دفاعی نیروی میدان شد که به عنوان روش و سیستمی برای تضعیف موج شوک از طریق قوس الکترو مغناطیسی تعریف می‌شود. آن از طریق حرارت بالای بسته هوایی، یک نیروی پلاسمای موقت را خلق می‌کند که از موج شوکی که توسط انفجار نزدیک ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند و این موج را قبل از این که به وسایل حفاظت شده برسد تضعیف می‌کند.

حلقه‌های جن و پری در شهر ارواح گمشده :

سری حلقه‌های جن و پری در شهر ارواح گمشده به پوشنده‌ی خود اجازه می‌دهند تا به طور تله پاتیکی با یک دیگر ارتباط برقرار کنند. تصور کنید که چه می‌شد اگر این موضوع به حقیقت می‌پیوست.
در حال حاضر علم شناخت زیر صداها بهترین روش برای نیل به هدف ارتباط تله پاتیک است. این علم، پدیده‌ی زیر صدایی و یا زیرآوایی را مطالعه می‌کند که برای مثال وقتی ما با خودمان حرف می‌زنیم و یا کلمه‌ای را می‌خوانیم اتفاق می‌افتد. سیستم عصبی ما تکانش‌های الکتریکی را به تارهای صوتی ما می‌فرستد حتی اگر ما واقعاً صحبت نکنیم.
دانشمندان در حال تلاش برای استفاده از الکترودهایی هستند که نزدیک تارهای صوتی واقع شده‌اند تا این تکانش‌ها را شناسایی کنند، آنها را تقویت و پردازش کرده و متعاقباً آنها را به زبان واقعی ترجمه کنند.

نقشه‌ی مارادور در سری داستان‌های هری پاتر :

نقشه‌ی مارادور، کاربر را قادر می‌ساخت تا به موقعیت زمانی و واقعی هر کس در هاگوارت دست پیدا کند. داشتن این نقشه در زندگی واقعی باعث خواهد شد که کار در تماس بودن و ارتباط با عزیزانمان راحت‌تر شود، مگر نه؟ فکر کنید، همه‌ی ما امروز چیزی داریم که حتی بهتر از این نقشه است.
نقشه‌های گوگل و ترافیک زندگی که می‌تواند نمایش دهد همانند استفاده از نقشه‌ی مارادور است به جز این که میدان و قلمروی آن فقط محدود به هاگوارت نیست. به طور مشابه خیلی از سرویس‌های ارتباطی، خدمات جایزه را پیشنهاد می‌دهند که به شما اجازه می‌دهد با اعضای خانواده‌ی خود (با تماس گرفتن با موبایل آنها) در ارتباط باشید و آنها را روی نقشه نمایش می‌دهند هم روی گوشی‌های هوشمند شما و هم روی کامپیوتر. حال این چیزی است که شما می‌توانید آن را جادویی بنامید!

ساعت خانوادگی ویسلی از سری داستان‌های هری پاتر :

ساعت خانوادگی ویسلی شی جادویی و جالب دیگر از سری داستان‌های هری پاتر است که موقعیت و وضعیت خانواده‌ی ویسلی را اعلام می‌کند. هر عضو خانواده یک ساعت دستی دارد که به او اهدا شده و به موقعیت و وضعیت‌های از پیش تعیین شده اشاره می‌کند همانند منزل، مدرسه، کار، مسافرت، گم شدن، بیمارستان، زندان و خطر مرگ.
با الهام گرفتن از این ساعت جادویی، تیمی از دانشجویان دانشگاه مونیخ یک ساعت پدر بزرگی درست کردند که کاری شبیه به آن را البته بدون استفاده از جادو انجام می‌دهد.
از برنامه‌ی اندروید و آی او اس روی گوشی هر عضو تیم استفاده می‌شود که داده‌ی موقعیت آنها را جمع آوری کرده و به سرور وب می‌فرستد. این داده برای میکرو کنترلر موجود در داخل ساعت قابل دسترس است که به طور هم زمان موتورهای فرمان یار را می‌راند تا عقربه‌های ساعت را به موقعیت هر عضو تیم حرکت دهند.
در نتیجه این ساعت در بیشتر موارد شبیه ساعت خانوادگی ویسلی است به جز این واقعیت که هنوز سازندگان آن کشف نکرده‌اند که چگونه مشخص کنند عضو تیم در معرض خطر مرگ است!

چنگ پادشاه فلودور فلام در تاریخچه‌ی پیریدن :

چنگ پادشاه فلودور فلام، یک ساز موسیقی خود نواز است که هر وقت کاربر دروغ می‌گوید و یا در مورد واقعیت اغراق می‌کند زه و یا سیم را می‌نوازد.
اگرچه این حقیقت دارد که ضبط‌های موسیقی به طور گسترده باعث شدند که عموم مردم علاقه‌ی خود را به سازهای خود نواز از دست بدهند اما هنوز برخی برنامه‌ها وجود دارند که شما در آنها می‌توانید نسخه‌های دیجیتالی سازهای موسیقی را پیدا کنید که خودشان می‌توانند بنوازند.
اما جالب‌تر از آن، توانایی چنگ پادشاه فلودور فلام برای تشخیص دروغ است. تکنولوژی‌ اخیر، از ام آر آی استفاده می‌کند تا در مورد این موضوع مطالعه کند که وقتی فرد حقیقت را و یا دروغ می‌گوید مغز چگونه واکنش می‌دهد. اگرچه آزمایشگاه‌ها گزارش کرده‌اند که این تکنولوژی صحت 90 % دارد اما هنوز در دادگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار نگرفته است.
اما همان طور که مطالعات ادامه پیدا می‌کنند و این وسایل تشخیص به پیش می‌روند تا صحت و درستی خود را افزایش دهند کاملاً ممکن و شدنی است که دروغ سنج‌های با صحت و درستی بالا برای استفاده در آینده در دسترس قرار گیرند.



 

 

نسخه چاپی