اندام‌های سمت راست بدن
اندام‌های سمت راست بدن

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

اگر چه برخی اندام‌ها در نزدیکی مرکز بدن قرار گرفته‌اند ولی بیشتر آن‌ها در سمت راست یا چپ بدن قرار دارند. در این مقاله به بحث درباره‌ی اندام‌هایی که در سمت راست بدن قرار دارند و کارکرد آن‌ها پرداخته شده است.
هنگامی که نگاهی به ویژگی‌های خارجی بدن انسان می‌اندازیم، به نظر می‌رسد که بدن انسان کاملاً متقارن است; سر در مرکز و بالای بدن واقع شده است و دست و پاها در دو طرف بدن قرار دارند. با این وجود، اگر اندام‌های داخل بدن را مطالعه کنید، خواهید دید که بدن انسان اصلاً متقارن نیست.
یک اندام متشکل از گروهی از سلول‌هاست که برای انجام کارکردی خاص با هم همکاری می‌کنند. اندام‌ها با یکدیگر یک دستگاه را تشکیل می‌دهند مانند دستگاه تنفسی ، دستگاه قلبی و عروقی و غیره. برخی از اندام‌های بدن در سمت راست ، برخی در سمت راست و تعدادی نیز در مرکز بدن قرار گرفته‌اند. این مقاله به بحث درباره‌ی اندام‌هایی که در سمت راست بدن قرار دارند می‌پردازد.
هنگامی که به دنبال اندام‌هایی هستید که در سمت راست بدن قرار دارند، درخواهید یافت که برخی از آن‌ها در مرکز واقع شده‌اند. برای درک بهتر، بینی و دهان را در نظر بگیرید. این دو اندام حیاتی در مرکز بدن قرار گرفته‌اند ولی به دو قسمت تقسیم می‌شوند. پس، بینی و دهان نه به سمت راست و نه به سمت چپ بدن جهت‌گیری نکرده‌اند. در عوض، می‌توان گفت که نصف اندام در سمت چپ و نصف دیگر در سمت راست قرار دارد. در ادامه‌ی مقاله فهرستی از اندام‌هایی که در سمت راست بدن قرار دارند ارائه شده است.

پوست

پوست که بزرگترین اندام بدن به شمار می‌رود به طور مساوی در دو قسمت بدن توزیع شده است. پوست از بدن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند و همچنین مواد زائد را از بدن خصوصاً از طریق عرق کردن دفع می‌کند. بنابراین، پوست اندام مهمی در دفاع از بدن در برابر مواد مضر و دفع مواد زائد به شمار می‌رود.

مغز راست

اگر نگاهی به آناتومی مغز و قسمت‌های مختلف آن داشته باشید، خواهید دید که نیمکره‌ی راست مغز مسئول کنترل کاکردهای خاصی است است که بیشتر مربوط به تفکر خلاق ، تخیل و درک محرک‌های صوتی و تصویری می‌باشد.

چشم راست

چه چشم سمت راست و چه سمت چپ، چشم انسان اندامی است که به ما اجازه می‌دهد چیزهای اطراف خود را ببینیم. چشم در هماهنگی با مغز کار می‌کند ، امواج نوری را دریافت می‌کند و آن‌ها را به تصویری واضح تبدیل می‌کند تا بتوانیم آن‌ها را ببینیم. چشم انسان تقریباً شکل گردی دارد که زلالیه از آن محافظت می‌کند.

گوش راست

گوش انسان امواج صوتی را از محیط اطراف دریافت می‌کند و آن‌ها را به مغز منتقل می‌کند که ما آن‌ها را به صورت صدا می‌شنویم. گوش از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که با هماهنگی یکدیگر برای هدف شنیدن کار می‌کنند.

ریه راست

ریه سمت راست از لحاظ ارتفاع 5 سانتی‌متر کوچکتر از ریه سمت چپ است. ولی ریه راست بزرگتر بوده و حجم بیشترین نسبت به ریه سمت چپ دارد. از لحاظ آناتومی، ریه راست دارای 3 لوب غیر مساوی است. در کنار تنفس، ریه‌ها نقش مهمی در حفاظت از قلب و تنظیم pH خون ایفا می‌کنند.

کلیه راست

کلیه‌ها اندام‌هایی لوبیا شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات واقع شده‌اند. کلیه‌ها اندام‌های اصلی دستگاه ادراری می‌باشند. قبل از دفع مواد زائد از بدن به صورت ادرار، کلیه‌‌ها مواد مغذی و الکترولیت‌ها را جذب می‌کنند. بنابراین، وجود کلیه‌ها برای تعادل الکترولیتی و بازجذب مواد مغذی از اهمیت برخوردار است.

کبد

یکی دیگر از اندام‌های سمت راست بدن انسان کبد است که بزرگترین اندام غده‌ای نیز به شمار می‌رود. کبد اندامی به رنگ قهوه‌ای – قرمز مانند است که در زیر دیافراگم قرار دارد. از لحاظ آناتومی، کبد به چهار لوب غیر مساوی تقسیم می‌شود. کارکرد اصلی کبد ترشح آنزیم برای هضم غذا و حفظ سطح گلوکز خون است.

کیسه‌ی صفرا

کیسه‌ی صفرا اندام دیگری است که در سمت راست بدن واقع شده است. صفرای تولید شده توسط کبد در این کیسه ذخیره می‌شود. کیسه‌ی صفرا به 3 قسمت مختلف تقسیم می‌شود. کیسه‌ی صفرا به فرآیند هضم کمک می‌کند ولی اگر به خاطر برخی مشکلات کیسه‌ی صفرا برداشته شود اثرات منفی بر روی بدن نخواهد داشت.

روده‌ی کوچک

تقریباً نصف روده‌ی کوچک در سمت راست بدن قرار دارد. دوازدهه در واقع یک اندام نیست ولی قسمتی از روده‌ی کوچک است که در سمت راست بدن قرار گرفته است. در اینجا، مایعات گوارشی ترشح شده توسط پانکراس و کبد یا همدیگر مخلوط می‌شوند تا غذا را هضم کنند.

آپاندیس

آپاندیس یک اندام کیسه مانند است که در حدود 10 سانتی‌متر طول دارد و بین روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ قرار گرفته است. آپاندیس قبل از سکوم قرار دارد و کارکرد متمایزی ندارد.

اندام‌های تولید مثل

اندام‌های تولید مثل شامل بیضه‌ی راست در مردان و تخمدان راست برای زنان است. بنابراین، نصف اندام‌های تولید مثل در سمت چپ بدن و نصف دیگر در سمت مقابل قرار دارد. اندام‌های تولید مثل وظیفه‌ی تولید گامت‌ها را بر عهده دارند که پس از لقاح باعث تولد نوزاد می‌شوند.
همه‌ی اندام‌های بدن صرف نظر از موقعیت قرارگیری برای کارکرد عادی بدن با یکدیگر همکاری می‌کنند.



 

 

نسخه چاپی