7 مرداد 1387 / 25 رجب 1429 / 28 جولای 2008
7 مرداد 1387 / 25 رجب 1429 / 28 جولای 2008
7 مرداد 1387 / 25 رجب 1429 / 28 جولای 2008

1)  25رجب سال 183هجري قمري : شهادت جانگداز امام موسی کاظم علیه السلام : حضرت امام موسي بن جعفر(ع)‌ هفتمين پيشواي مسلمانان جهان بدستور هارون الرشيد خليفه عباسي مسموم و شهيد شدند. امام موسي بن جعفرتحت توجهات پدرگرامي خويش امام صادق (ع) و با مراقبتهاي مادرشان «حَميدَةُ‌ المُصَفّا» بزرگ شدند و اخلاق اسلامي را آموختند. كنيه امام هفتم ابوالحسن بود و ايشان را ابوصالح، ابوعلي و كاظم نيزمي ناميدند. دوران زندگي امام موسي بن جعفر(ع)‌ عصرعلم و دانش و شكوفايي علوم مختلف و توسعه روابط اجتماعي با ديگر ملل بود و دستاوردهاي علمي دانشمندان، فقيهان و متكلمان دراطراف و اكناف جهان آن روز منتشر مي شد. مدت امامت امام موسي بن جعفر(ع) 35سال بطول انجاميد اما سرانجام هارون كه درصدد محو سادات علوي برآمده بود ايشان را به شهادت رساند.

2) 7مرداد ماه سال 1362هجري شمسي :عمليات والفجر 3با رمزيا الله ،يا الله ،يا الله در ساعت يازده نيمه شب در منطقه مهران آغاز شد . اين عمليات يازده روز به طول انجاميد و هدف آن تصرف و تأمين ارتفاعات زالوآب بود . در عمليات والفجر سه چند استراتژيك بيست و نه پايگاه ارتش عراق در شمال شرقي اين كشور به تصرف رزمنگان اسلام در آمد و قسمتهاي مهمي از جاده مهران ـ دهلران از كنترل دشمن خارج شد .

3) عمومی شدن عزاداری محرم : طبق اسناد موجود، 28 ژوئيه سال 964 ميلادي (مرداد 343 خورشيدي) احمد بويه ديلمي (معزالدوله) كه از زمان تصرف بغداد در سال 945 ميلادي و تعويض خليفه عباسي، قدرت حكومت را به عناصر ايراني بازگردانده بود دستور داد كه از آن پس هر سال در ده روز اول ماه قمري محرم مراسم عزاداري حسين ابن علي (ع) برگزار شود كه گفته اند هدف وي از اين عمل عمدتا سياسي بود. اين دستور در زماني صادر شد كه شيعيان در قلمرو ديليميان كه از شمال ايران بپا خاسته بودند تا حاكميت را به ايرانيان بازگردانند در اقليت بودند .

4) 7 مرداد ماه سال 1360 هجري شمسي :حجت الاسلام كامياب نماينده منتخب مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامب توسط منافقين كوردل به شهادت رسيد . حجت الاسلام رضا كامياب از روحانيون مبا رز و پر تلاش معاصر فعاليت مبارزاتي خود را از هنگام تحصيل علوم اسلامي آغاز كرد و در جريان انقلاب اسلامي از هيچ كوششي دريغ نورزيد . پس ا زپيروزي انقلاب اسلامي نيز در نهادهاي مختلف به فعاليت پرداخت و عاقبت يك هفته پس از انتخابات وي به نمايندگي مجلس توسط منافقين خيانتكاربه شهادت رسيد .

5) در اين روز در سال 1288 شيخ فضل الله نوري كه پس از خلع محمدعلي شاه ، از 26 تير ماه در خانه اش تحت نظر بود به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغيب ديگران به اين مخالفت به دادگاه انقلاب تسليم شد. شيخ فضل الله روز نهم مرداد 1288 به حکم اين دادگاه اعدام شد.

6) 28 ژوئيه سال 1824ميلادي : پرو به استقلال رسيد . اين سرزمين از اوايل قرن شانزدهم ميلادي به تصرف اسپانيا درآمد و تا سال 1821ميلادي بخشي از امپراتوري اسپانيا بود . استعمارگران اسپانيايي استثمار مردم پرو و غارت منابع طبيعي اين سرزمين را تا يك قرن بعد ادامه دادند و همين امر انقلاب آزاديخواهانه مردم پرو را شدت بخشيد . سرانجام در جريان مبارزات خوزه سان مارتين و سيمون بوليوار رهبران جنبش هاي انقلابي آمريكاي جنوبي ، پرو مستقل و از حكومت جمهوري برخوردار شد . اين كشور با مساحتي حدود يك ميليون و سيصد هزار كيلومتر مربع در آمريكاي جنوبي واقع و با اكوادور ، كلمبيا ، برزيل ، شيلي و بوليوي هم مرز است .

7) سالگرد درگذشت « يوهان سباستيان باخ J.S.Bach » موسيقيدان بلند آوازه آلماني است كه 28 ژوئيه 1750 درگذشت . وي بسال 1685 به دنيا آمده بود و 65 سال عمر كرد . پدر يوهان نيز موسيقيدان بود. باخ آهنگهاي جاويدان متعدد ساخته و به يادگار گذارده است . او مانند پدرش در نواختن ترومپت مهارت ويژه داشت.

8) 28 ژوئيه سال 1165 ميلادي زادروز محي الدين محمدابن علي ابن محمد العربي الحاتمي است كه مولفان تاريخ فلسفه ، اورا مهمترين فرضيه پرداز صوفيسم نوشته اند. وي كه در اندلس ( اسپانياي جنوبي و شرقي ) به دنيا آمده بود در جواني زادگاه خود را رها ساخت و پس از 30 سال سير و سياحت و مطالعه در شمال افريقا ـ از مغرب عربي ( مراكش ) تا مصر و ديدار از عربستان و آناتولي و سرزمين هاي ديگر آسياي غربي در سوريه رحل اقامت افكند و تا پايان عمر در دمشق بسر برد و 16 نوامبر 1240 ميلادي در 75 سالگي در همين شهر درگذشت . افكار العربي در مهمترين اثر او « الفتوحات المكيه » منعكس است. آثار او را 289 مكتوب گزارش كرده اند كه 150 مورد آن تا به امروز باقي مانده است . وي نوشته است كه هيچ چيز جز خدا باقي ماندني نيست و هر چيز و هركس ، جز خدا فنا پذير است.

9) روزي كه جنگ جهاني اول آغاز شد : 28 ژوئيه 1914 امپراتوري اتريش به صربستان اعلان جنگ داد و به اين ترتيب جنگ جهاني اول آغاز شد زيرا كه روسيه به كمك كشور همنژاد خود صربستان شتافت و آلمان نيز براي دفاع از همنژادان اتريشي خود در برابر روسيه وارد جنگ شد و .... جرقه جنگ جهاني اول در 28 ژوئن 1914 كه گاوريلو پرينسيپ وطندوست صرب در شهر سرايوو وليعهد اتريش، گراندوك فرانتس فرديناند و زنش را ترور كرده بود زده شده بود و در اين فاصله، ارسال اولتيماتوم هاي اتريش به صربستان ادامه داشت. اروپا از سالها قبل از اين با تشكيل اتحاديه هاي نظامي دوگانه براي جنگ آماده مي شد كه مورخان اين دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند. رقابت قدرت هاي اروپايي بر سر استعمار ساير كشورها باعث دشمني آنها شده بود زيرا كه آلمان ديرتر از ديگران پا به ميدان استعمار گذارده بود و سهم خواهي مي كرد.

10) سالروز وقوع زلزله پرتلفات تاريخ : ساعت 3 و 43 دقيقه بامداد 28 ژوئيه 1976 يك زمين لرزه 15 ثانيه اي به شدت تقريبا هشت ريشتر شهر يك ميليوني «تانگشان» چين را ويران ساخت. در اين زلزله 90 درصد ساختمانهاي شهر ويران شد و دو سوم نفوس آن كشته و يا مجروح شدند. جمع مقتولين 242 هزار و 679 تن گزارش شده است. 28 ژوئيه 2006 رسانه ها در گوشه و كنار جهان، به مناسبت گذشت 30 سال از اين زلزله مطالب متعدد منتشر ساخته بودند.


نسخه چاپی