9 مرداد 1387 / 27 رجب 1429 / 30 جولای 2008
9 مرداد 1387 / 27 رجب 1429 / 30 جولای 2008
9 مرداد 1387 / 27 رجب 1429 / 30 جولای 2008

1- 27رجب سال 13قبل ازهجرت بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله :
حضرت محمّد(ص) هرسال درماههاي رجب و رمضان به غارحرا پناه مي بردند و درخلوت خويش به راز و نياز با خداوند بزرگ و پرستش و عبادت او مشغول مي شدند. حضرت محمّد(ص) زمانيكه 40سال ازعمر پربركتشان گذشته بود مطابق عادات هرسال خود به غارحرا رفتند و يكباره فرشته وحي برايشان نازل شد و بشارت نبوت را به آن حضرت داد. بدين ترتيب حضرت محمّد(ص) آخرين فرستاده و رسول خدا نبوت خويش را آغازكردند و ابتدا به مدت سه سال مخفيانه آيات الهي را براي مردم بيان مي كردند و سرانجام پس از13سال كه ازآغاز بعثت ايشان گذشته بود ازمكه بطرف مدينه هجرت تاريخي خود را آغاز كردند. حضرت محمّد(ص) براي بيان آيات الهي و احكام و دستورهاي آخرين دين الهي سختي هاي فراوان تحمل كردند اما با نيروهاي الهي رسالت نبوت خويش را به پايان رساندند. گفتني است حضرت خديجه(س) همسر فداكار حضرت محمّد(ص) و امام علي(ع) پسرعم ايشان نخستين زن و مردي بشمارمي روند كه به دين اسلام گرويدند و ازهمان ابتدا حاميان حضرت ختمي مرتبت محمّد(ص) بودند.

2- 27رجب سال 467هجري قمري: ولادت ابوالقاسم جارُ الله زَمَخشَري خوارزمشاهي فقيه، نحوي و عالم برجسته ايراني در قريه زَمَخشَر خوارزم بدنيا آمد. زَمَخشَري در تفسير، حديث، بيان، لغت و ادبيات عرب استاد و مرجع فُضلاي روزگار خود بود. اين فقيه ايراني تأليفات فراوان دارد و كتابهاي «اَلمَقامات، رُئوسُ المَسائِل و مُقَدَّمَةُ الاَدَب» ازآن جمله اند.

3- روز ملی اهدای خون : در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد. از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام گذاري شده است. جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها و ..... از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران مي باشد. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي تواند در کشف بيماريهاي نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

4- جمعه خونین مکه : روز نهم مردادماه 1366 شمسي برابر با ششم ذيحجّه سال 1407 قمري، هزاران زائر ايراني و تعدادي از زائران ديگر كشورهاي اسلامي در مكه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فريضه الهي برائت از مشركين بودند كه به دست ماموران دولت وهابي عربستان سعودي مورد تهاجم وحشيانه قرار گرفته و به شهادت رسيدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعاليم اسلام و قرآن برگزار مي‏كنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بيزاري خود را از دشمنان اسلام به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام مي‏دارند. بر اثر اين يورش بي‏رحمانه در خانه امن الهي، چهارصد نفر از حُجّاج ايراني به شهادت رسيده و بيش از هزار نفر نيز زخمي شدند.

5- 9 مرداد ماه سال1375هجري شمسي: حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري ازسازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران ديدن كردند. مقام معظم رهبري دراين روز ضمن ديدار با مسئولان سازمان صداوسيما و بازديد ازبخشهاي مختلف سازمان، با رهنمودهاي آگاهانه و ظريف خود كه دقت آن بزرگوار را به برنامه هاي صداو سيما آشكارمي كرد؛ مسئولان برنامه ساز را از ديدگاههاي خود براي بهبود كمّي و كيفي برنامه ها آگاه كردند.

6- 27رجب سال1216هجري قمري: آقا محمد علي بهبهاني ازمحققان و عالمان مشهورايران بدرود حيات گفت. بهبهاني درادبيات، تاريخ، علم رجال، اصول و فروع دين دانش وسيعي داشت. وي پس ازتحصيل دركربلا و نجف به درخواست مردم كرمانشاه به آن شهررفت و درآنجا مسكن گزيد. ازآثار گوناگون آقا محمّد علي بهبهاني، 5« رساله درمَناسك حج، حواشي بركتاب نَقدُ‌ الرِّجال و تاريخ حَرَمين شريفين» را مي توان نام برد.

7- 30 ژوئيه سال 1928 : مجلس شوراي ملي در اين روز از مرداد 1307 قانون آيين دادرسي كيفري را از تصويب گذراند و ايران داراي نظام دادرسي كيفري مشابه كشور بلژيك شد، زيرا بسياري از مواد اين قانون از قوانين بلژيك ترجمه شده بود که بلژيکي ها هم از فرانسه اقتباس کرده بودند. شنيده شده است که طراحان لايحه يک آئين دادرسي براي دستگاه قضايي ايران ، هنگام بررسي هاي خود از همان آ‎غاز کار، با روش دادرسي انگلوساكسون كه عبارت است از محاكمه كيفري با حضور هيأت منصفه، مخالفت کرده بودند

8- 30ژوئيه سال 1968ميلادي : پس از استقرار حكومت بعثي عراق توسط حسن البكر ژنرال حمادي تكريتي به منظور در هم شكستن اين كودتا به بغداد حمله كرد . او بغداد را محاصره نمود اما حسن البكر با صدور اعلاميه‏اي از راديو بغداد مردم را از محاصره شهر آگاه كرد و كودتا خنثي گرديد . بدنبال اين حادثه كابينه مخل شد و دولت جديد حسن البكر شامل حردان تكريتي نخست وزير و وزير دفاع و صدام حسين تكريتي معاون دبيركل حزب بعث عراق و ديگر وزرا تشكيل شد . د ر پي به قدرت رسيدن صدام حسين حزب بعث بر ارتش و پليس كشور نيز تسلط يافت . او بعد از سقوط محمد رضا شاه مخلوع ايران به تحريك آمريكا در انديشه ايجاد قدرت انحصاري عراق بر منطقه برآمد و در 22سپتامبر 1980ميلادي با بمباران فرودگاههاي ايران جنگ را بر كشورمان تحميل كرد . قواي عراق با آزاد شدن خرمشهر به دست رزمندگان پر توان اسلام و با نفوذ قواي اسلام در خاك عراق و تصرف جزيره مجنون و شبه جزيره فاو به حالت تدافعي در آمد و عاقبت پذيرش قطعنامه 598سازمان ملل به جنگ خاتمه داد .

9- 30 ژوئيه سال 1889 : پدر تلویزیون یک روسی بود : ولاديمير كسما زوريكين مخترع لامپ پرتاب الكترون از ملح يك فلز مشخص برحسب ميزان نوري كه به آن تابانيده شود(لامپ تصوير) كه پدر تلويزيون خوانده مي شود در30 ژوئيه سال 1889 در روسيه متولد شد و در انستيتو مهندسي سن پترزبورگ تحصيل كرد و در 1919 به آمريكا مهاجرت و به عنوان مهندس در كارخانه وستينگهاوس به كار پرداخت. وي اختراع خود ، چراغهاي تلويزيون سياه و سفيد را در سال 1923 و تلويزيون رنگي را دو سال بعد به ثبت رساند و در كارخانه «آر. سي ، ا» به ساختن فرستنده و گيرنده تلويزيون پرداخت. مهندس زوريكين كه دهها سال رئيس آزمايشگاه پژوهشي اين كارخانه بود بعدا به اختراع ميكروسكپ الكترونيك ، دستگاه تبديل اشعه ماوراء بنفش به اشعه قابل رويت و سپس مانيتور كامپيوتر موفق شد. او در طول جنگ جهاني دوم مشاور الكترونيك دولت آمريكا بود. مهندس زوريكين در 1982 در 93 سالگي در گذشت.

10- 30 ژوئيه سال 1898مرگ بيسمارك- مردي كه آلمان را به صورت كشوري واحد درآورد سي ام ژوئيه سال 1898، اتو فن بيسمارك ، مردي كه با سه جنگ به قول خودش «محدود» آلمان را به صورت كشوري واحد درآورد و با تدابير خود به عنوان « داور قدرت هاي اروپايي » شناخته شده بود در گذشت. وي 28 سال رئيس دولت و نخستين صدراعظم آلمان واحد ( رايش ) بود. بيسمارك كه در سال 1862 نخست وزير پروس شده بود نقشه وحدت آلمان را كشيد و براي رسيدن به اين هدف راهي نداشت جز اين كه دست اتريش را از كنفدراسيون ايالتهاي كاتوليك آلمان كوتاه كند و شلسويگ- هلشتاين را از دانمارك پس بگيرد و به نفوذ فرانسه در ايالتهاي جنوبي آلمان پايان دهد. وي پس از تقويت بنيه نظامي آلمان با سه جنگ به هر سه هدف خود رسيد. دانمارك، اتريش و فرانسه هر سه شكست خوردند. شكست فرانسه بسيار شديد بود و نيروهاي آلمان در سال 1871 وارد پاريس شدند. با وجود اين كه بيسمارك در ژانويه سال 1871 ايجاد امپراتوري واحد آلمان را اعلام داشت و ويلهلم اول را امپراتور آن و خويش را صدراعظم آلمان واحد اعلام كرد، ولي اين كشور را از صورت فدرال خارج نساخت. وي سپس از دولتهاي روسيه، آلمان و اتريش يك اتحاديه سه جانبه ساخت و بعدا ايتاليا را جانشين روسيه كرد كه در بالكان با اتريش اختلاف داشت. بيسمارك كه با گسترش تمايلات سوسياليستي در آلمان مواجه شده بود، افكار آنان را به زباني ديگر پياده كرد و بيمه هاي كارگري و نظام بازنشستتگي و از كارافتادگي را به وجود آورد. ساعات كار هفتگي را تعيين، كاركردن زنان را محدود و كار نوجوانان را به كلي ممنوع كرد و دست به ملي كردن مؤسسات عامل المنفعه و كارخانه هاي بزرگ زد و برنامه هاي مفصل براي توسعه صنايع آلمان به اجرا درآورد و سپس بدون اين كه با كشورهاي استعماري اصطكاك منافع پيدا كند در كار استعمار به آنها پيوست. با وجود اين، در سال 1890 با امپراتور تازه آلمان ( ويلهلم دوم ) اختلاف نظر پيدا كرد و كنار رفت و هشت سال باقيمانده عمرش را به نوشتن كتاب پرداخت.

11- روز تولد مشاهیر زیر :
علي باستاني (1924) – روزنامه نگار ايراني
جان دوبوفت (1901) – نقاش فرانسوي
آرتور دالي (1904) – روزنامه نگار آمريكايي
ميلتون فريدمن (1912) – اقتصاددان آمريكايي
پل دي بوئر (1918) – شيميدان آمريكايي
پريمو لوي (1919) – شيميدان ايتاليايي
رابرت سي مرتون (1944) – جامعه شناس آمريكايي
جرالدين چاپلين (1944) – بازيگر آمريكايي
وسلي اسنايپس (1962) – بازيگر آمريكايي
جي كي رولينگ (1965) – نويسنده انگليسي
پائولو ونچاپ (1975) – فوتباليست كاستاريكايي


نسخه چاپی