10 مرداد 1387 / 28 رجب 1429 / 31 جولای 2008
10 مرداد 1387 / 28 رجب 1429 / 31 جولای 2008
10 مرداد 1387 / 28 رجب 1429 / 31 جولای 2008

1)  29رجب سال 60 هجري قمري : خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه : حضرت سيّد الشّهدا امام حسين(ع) مدينه را به قصد مكه معظمه ترك كردند. يك شب پيش ازعزيمت امام حسين(ع)‌ ازمدينه به مكه، حاكم اين شهرمرگ معاويه و به خلافت نشستن يزيد را به اطلاع امام حسين(ع)‌ رساند و بيعت ايشان را با يزيد خواستارشد. اما سالار شهيدان كربلا با اين عمل، مخالفت و به طرف مكه حركت كردند. بنا به برخي ازروايات، حضرت امام حسين(ع) هنگام ترك مدينه ازشهادت خويش و اهل بيت گراميشان در پهن دشت سوخته كربلا خبرداد بودند.

2) 10 مرداد ماه سال 1366هجري شمسي :‍ عملیات نصر 6 با رمز يا عبدالله الحسين (ع) از سوي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با موفقيت انجام شد . هدف از اجراي اين عمليات انهدام نيروهاي دشمن و بيرون راندن بقاياي آنان از منطقه عملياتي ميمك بود . تجهيزات و يگانهاي منهدم شده در اين عمليات دو فروند هواپيما ، 17 دستگاه تانك و نفر بر ، شش فروند بال گردان ، چندين قبضه توپ و هم چنين انهدام تيپ هاي 36پياده ، 700 زرهي ، 17مكانيزه و تيپ كماندويي سپاه چهارم را شامل مي‏شد.

3) 28رجب سال 1307هجري قمري: قرارداد معروف رژي يا امتياز تنباكو ميان دولتهاي ايران و انگستان منعقد شد. به موجب قرارداد خريد و فروش دخانيات درانحصاراستعمارانگليس قرارگرفت و دولتهاي بيگانه، اولين بار باب استقراض را به روي ايران گشودند. درپي امضاي اين قرارداد آيت الله ميرزا حسن شيرازي مرجع تقليد شيعيان جهان مخالفت خود را با امضاي قرارداد ژري، اعلام و حكم تحريم تنباكو و دخانيات را صادر كرد. مردم شهرهاي ايران نيز به پيروي ازروحانيان به مخالفت با اين قرارداد برخاستند تا اينكه سرانجام ناصرالدّينشاه ازبيم قيام سراسري دركشور؛ و اعلام جهاد اين عالم جليلُ القدر و ديگرعلما، امتيازنامه را درشعبان سال1309هجري قمري بطوررسمي لغو كرد و عاملان شركت ژري به فعاليت خود درايران پايان دادند.

4) 10مرداد 1312هجری شمسی : ثبت مسجد جامع گلپايگان (اصفهان) از دوره سلجوقي و قاجار به شماره 191 ، برج رسكت ساري (مازندران) از سده 5 هجري قمري به شماره 193 و مسجد جامع قم از دوره هاي سلجوقي، صفوي و قاجاريه به شماره 194 در فهرست آثار ملي ايران

5) 28رجب سال 1337هجري قمري: آيت الله حاج سيد محمد كاظم طباطبايي يزدي معروف به علامه ازفقيهان نامدار درنجف اشرف درگذشت. آيت الله طباطبايي يزدي بعد از ميرزاي بزرگ و آخوند خراساني تدريس چندين ساله حوزه نجف و زعامت و مرجعيت جهان تشيع را برعهده گرفت. ايشان علاوه بر تدريس و نشر احكام الهي به تأسيس بِناهاي خيريه، مساجد و مدارس نيز اهتمامي خاص داشت. ازعلامه يزدي علاوه بر«عُروَةُ‌ الوُثقي» آثاري چون «بُستان نيازدرمناجات و دعا و حجّت ظن» بجاي مانده است. گفتني است كه علامه طباطبايي يزدي ازمبارزان و فعالان نهضت مشروطيت بود و حتي مورد سوء قصد دشمنان هم قرارگرفت ولي مردم مبارز و مسلمان ايشان را نجات دادند.

6) 31ژوئيه سال 1736ميلادي : چارلز اگوستن كولن فيزيكدان فرانسوي در پاريس به دنيا آمد . وي در پايان تحصيلات به تحقيق در رشته‏هاي الكتريسيته و مغناطيس پرداخت و در اين زمينه ‏ها تأليفات بسياري نيز از خود بجاي گذاشت . كولن ضمن تدريس به تحقيقات گسترده خود نيز ادامه داد و عاقبت موفق به تدوين قوانيني در علم فيزيك گرديد كه بنام او قوانين كولن خوانده مي‏شوند .

7) 31 ژوئيه سال 1733 ميلادي ورود فراماسونري به آمريكا : نخستين «لژ» فراماسونري در شهر «بوستون» در آمريكا آغاز به كار كرد.
پاره اي از مورخان ورود فراماسونري را به آمريكا در سال 1730 و در شهر فيلادلفيا ذكر كرده اند. بنجمامين فرانكلين از سران استقلال آمريكا در فيلادلفيا به عضويت فراماسونري درآمد. فراماسونري يك تشكيلات سري (محرمانه) است كه به صورت سلسله مراتب و با انضباط سخت اداره ميشود و در تعليم و عمل، اعضاي آن در ائتلاف با هم هستند و ملزم به اطاعت اند. اعضاي هر گروه فراماسون كه به آن «لژ» مي گويند تحت شرايطي صرفا از ميان مردها انتخاب مي شوند و اين لژها داراي گراندلژ (لژ بزرگ) هستند. در داخل لژها نيز اعضا در سه طبقه قرار دارند كه طي شرايطي ارتقاء مي يابند. ريشه فراماسونري از انگلستان قرون وسطي است كه بر الگوي انجمنهاي قديمي سر معماران كليساهاي اسكاتلند به وجود آمده است فراماسونري پس از ايجاد «گراندلژ» لندن در سال 1717، به ساير كشورها گسترش يافت و از آنجا كه ميان اعضاي لژها دوستي، وفاق و معاضدت برقرار است, به مداخله در امور كشورها از جمله دخالت در انتصابات، سياستگذاري ها، حتي معاملات دولتي، انواع پارتي بازي و اعمال نفوذ متهم شده اند. هيتلر و موسوليني دو مخالف سرسخت فراماسونري بودند و دولتهاي كمونيستي نيز اين لژها؛ را از كشورهاي خود ريشه كن كردند و ... در ايران نيز پس از انقلاب اقداماتي بر ضد فراماسونري و عضويت در آن صورت گرفته است.


نسخه چاپی