درد سمت چپ کمر پس از خوردن
درد سمت چپ کمر پس از خوردن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

دلایل زیادی برای درد سمت چپ کمر یا پشت پس از خوردن وجود دارد. متداول‌ترین آنها سندرم روده‌ی تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و برخی بیماری‌های مربوط به شکم می‌باشد. در این مقاله، در مورد این علل به اختصار توضیح داده شده است.
دردهای تصادفی و مجزا می‌تواند در هر ناحیه‌ از بدن اتفاق افتد و پشت درد نیز چیز غیر معمولی نیست. با این حال، داشتن درد در سمت چپ کمر پس از غذا خوردن نشانه‌ای است که خیلی‌ها آن را تجربه نمی‌کنند. عموماً این درد پس از چند دقیقه از بین می‌رود. اما چنانچه این درد مجدداً تکرار شود و موجب شد که محتاطانه غذا بخورید، جای نگرانی دارد. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به درد شود که اصلی‌ترین آنها در ذیل به صورت فهرست در آمده‌اند:

علل درد کمر بعد از وعده‌های غذایی

کلیه و اختلالات پانکراس: در سمت چپ شکم دو اندام مهم یعنی کلیه‌ی چپ و پانکراس یا لوزالمعده قرار دارند. نبایستی با بیماری‌های این اندام‌ها با بی‌دقتی و بدون توجه برخورد شود، به این دلیل که هر دو این اندام‌ها خصوصاً کلیه‌ در هموستاز یا تعادل حیاتی بسیار اهمیت دارند. با توجه به نزدیکی آنها به دستگاه گوارش، مصرف مواد غذایی می‌تواند به هر یک از آنها فشار آورده و درد ناشی از آنها را تشدید سازد.
دیورتیکولیت: نوعی بیماری بنام دیورتیکولوز (diverticulosis) موجب تشکیل کیسه‌های پر از مایع در دیوار روده بزرگ یا کولون می‌شود. این کیسه‌ها را دیورتیکول نامند. التهاب دیورتیکول را دیورتیکولیت گویند. این امر منجر به درد در ناحیه‌ی پایین شکم و گاهی در سمت چپ پایین کمر می‌شود. این درد با خوردن غذا بیشتر می‌‌گردد.
سندرم روده تحریک پذیر: سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع گوارشی است که در آن غذا از دستگاه گوارش یا بسیار سریع و یا بسیار آرام عبور می‌کند و این امر منجر به ایجاد ناراحتی‌های زیادی در ناحیه‌ی شکم مانند نفخ، درد شکم، اسهال، یبوست، دل درد و کمر درد می‌شود.
عدم تحمل لاکتوز: شیر حاوی نوعی قند بنام لاکتوز می‌باشد. عدم توانایی در سوخت و ساز این قند به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می‌شود. این حالت به دلیل عدم وجود لاکتاز (آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز) در دستگاه گوارش رخ می‌دهد. عدم تحمل لاکتوز می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شکم شود که خود می‌تواند منجر به درد سمت چپ کمر پس از مصرف مقدار قابل توجهی از محصولات لبنی شود.
انسداد روده: انسداد مکانیکی و یا عملکردی روده که مانع از عبور محصولات گوارشی در تمامی اشکال مانند گاز، مایع و جامد می‌شود را انسداد روده یا شکمی گویند. این انسداد می‌تواند در هر قسمتی از روده مانند دوازدهه، روده بزرگ (کولون)، و غیره اتفاق افتد. درمان پیشرفته یا گاهی اوقات، عمل جراحی جهت تصحیح این وضعیت مورد نیاز است. انسداد روده می‌تواند موجب درد خفیف تا شدید در ناحیه‌ی چپ کمر پس از خوردن مواد غذایی شود.
بیماری سلیاک: نوعی بیماری خود ایمنی است که روده‌ی کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و یک اختلال ژنتیکی به حساب می‌آید. این بیماری در تمامی سنین رخ می‌دهد. در بیماری سلیاک، یک واکنش تغییر شکلی در پروتئینی بنام گلیادین، موجود در گندم و بسیاری از غلات و حبوبات دیگر رخ می‌دهد. گلیادین توسط آنزیم ﺗﺮاﻧﺲﮔﻠﻮﺗﺎﻣﯿﻨﺎز (transglutaminase) مورد عمل واقع می‌شود و به پروتئینی تبدیل می‌شود که موجب می‌گردد سیستم ایمنی واکنشی التهابی را بوجود آورد. این امر می‌تواند موجب درد شدید بالا و پایین چپ کمر شود.
رفلکس اسید: وضعیتی است که در آن محتوای مایع اسیدی معده به درون مری بالا رفته بطوریکه رفلکس اسید و یا ریفلاکس معده به مری گفته می‌شود. این وضعیت می‌تواند موجب آسیب یا التهاب به مری شود. و در درجه اول باعث سوزش سر دل می‌گردد، اما بسته به شدت آن، همچنین می‌تواند باعث درد شکم یا کمر شود.

برخی از درمان‌های خانگی

• یک موز را به طور روزانه مصرف کنید. این یک عمل حفاظتی در مقابل اسیدیته بوده و به عبور آرام مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می‌کند.
• زنجبیل را با چای یا مواد غذایی دیگر مصرف نمایید. این کار هضم غذاهای پرچرب را بهبود می‌بخشد.
• مقدار زیادی آب بنوشید. این کار سموم را دفع کرده و به کاهش نفخ کمک می‌کند.
• یک میخک را جویده و یا یک تکه کوچک از شکر زرد را پس از هر وعده غذایی بخورید. این کار موجب آرام شدن مشکلات گاز معده می‌شود.
• حداقل 30 دقیقه در روز را پیاده‌روی نمایید. این کار به حفظ سلامت کلی بدن‌تان کمک زیادی می‌کند.
علاوه بر عوارض فوق الذکر، دلایل دیگری همچون گرایش ژنتیکی می‌تواند برای درد پشت بدن پس از صرف غذا باشد. پزشک به طور کلی انجام آزمایشات تشخیصی مختلفی از جمله سونوگرافی، اشعه ایکس و آزمایش خون را جهت تشخیص علت دقیق درد پس از غذا خوردن تجویز خواهد نمود. بنابراین، علاوه بر امتحان درمان‌های خانگی، بایستی با یک پزشک متخصص در فیزیولوژی، جهت تشخیص صحیح و درمان درد سمت چپ کمر پس از صرف وعده‌های غذایی مشورت کنید.



 

 

نسخه چاپی