هفت ماده‌ی غذایی که برای پوست مضر است

هفت ماده‌ی غذایی که برای پوست مضر است
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

پوست با مشکلات بیشماری مواجه است. بسیاری از ما هر کاری که در توان داریم انجام می‌دهیم تا از پوست خود در برابر عوامل خارجی مانند آلودگی و آفتاب سوختگی حفاظت کنیم ولی اغلب به اهمیت مواد مغذی برای حفظ سلامت پوست بی‌توجه هستیم. برخی مواد غذایی وجود دارند که برای پوست مضر هستند و اجتناب از آن‌ها بهترین روش برای داشتن پوستی سالم و شفاف است.
متخصصین همیشه به این نکته اشاره کرده‌اند که غذاهای سرخ کردنی تأثیرات منفی بر روی پوست دارند. ولی برخی مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند تأثیرات مخرب بسیاری بر روی بدن داشته باشند. این مقاله به بحث درباره‌ی 7 ماده‌ی غذایی که برای پوست بسیار مضر هستند می‌پردازد.

مواد غذایی مضر برای پوست

الکل

الکل ماده‌ای ادرارآور است. این بدین معناست که هر چه بیشتر مصرف شود به همان مقدار باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شود. الکل همچنین تمامی رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را خشک می‌کند. این کار در نهایت منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود. الکل در افراد دارای پوست حساس منجر به روزاسه می‌شود.

قهوه

نوشیدن 2 الی 3 فنجان قهوه باعث افزایش کورتیزول می‌شود. افزایش میزان کورتیزول که هورمون استرس نامیده می‌شود، فرآیند پیری پوست را سرعت می‌بخشد و باعث آسیب دیدن قابل توجه آن می‌شود. از آنجایی که کافئین موجود در قهوه به عنوان یک ماده‌ی ادرارآور عمل می‌کند، مصرف بیش از حد آن باعث دفع آب بدن می‌شود. دفع آب بدن باعث خشک شدن پوست می‌شود.

شیر

اگر چه تأثیرات شیر بر روی پوست چندان مخرب نیست ولی به هر حال برای پوست مضر است. مصرف بیش از حد شیر باعث ایجاد آکنه می‌شود. مطابق اعلام متخصصین، شیر باعث تحریک بیش از حد تولید سبوم می‌شود که در نهایت منجر به ایجاد آکنه می‌شود.

نمک

بدون نمک غذا طعمی ندارد ولی مصرف بیش از حد نمک خصوصاً نمک ید دار باعث آسیب دیدن پوست می‌شود. نمک باعث متورم شدن بافت‌ها می‌شود و تأثیرات منفی بر روی سلامت افراد دارد. در موارد شدید، نمک می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود.

نوشابه‌های گازدار

برای داشتن پوستی سالم و شفاف، کنترل میزان قند خون بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی شکر هستند که می‌تواند باعث خشک شدن پوست و ایجاد آکنه شود. سعی کنید به مقدار بسیار کم از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید و خود را عادت دهید برای رفع تشنگی از آب یا آبمیوه‌ی طبیعی استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی گلوتن بالا

گلوتن پروتئینی است که در گندم یافت می‌شود. مطابق تحقیقات انجام شده بدن 5 تا 10 درصد مردم نمی‌تواند گلوتن را تحمل کند. عدم تحمل گلوتن عوارض جانبی بسیاری با خود به همراه دارد ولی شایع‌ترین عوارض در پوست ایجاد می‌شوند. این عوارض عبارتند از تورم ، خشکی و آکنه. ماکارونی ، نان سفید ، شیرینی‌جات ، کیک‌ها و پیتزا حاوی مقدار زیادی گلوتن هستند.

شکلات و آبنبات

مواد غذایی دارای قند بالا مانند شکلات و آبنبات برای پوست بسیار مضر هستند. مصرف بیش از حد آن‌ها باعث افزایش قند خون می‌شود که به طور مستقیم تولید سبوم را افزایش می‌دهد. افزایش تولید سبوم باعث ایجاد آکنه می‌شود. این مواد غذایی تأثیرات منفی بر روی کلاژن و الاستین دارند. کلاژن و الاستین باعث می‌شوند پوست جوان و شفاف به نظر برسد.
اگر می‌خواهید پوستی سالم و شفاف داشته باشید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید و رژیم غذایی متعادل داشته باشید.



 

نسخه چاپی