شیوه های مقابله با مهدویت
 شیوه های مقابله با مهدویت

 






 

 

 ابزارهای ستیز

در جنگ فرهنگ ها ، راهبرد اصلی مهدی ستیزان برای نابود کردن فرهنگ مهدویت و انتظار، القای اطلاعات و آگاهی ها ی خاصی است که از رهگذر آن، عقاید و نیز رفتار را تحت تأثیر قرار داده، آن ها را به نفع خود تغییر دهند. برای انتقال اطلاعات از سه شیوه اصلی استفاده می شود؛
گفتار، نوشتار و تصویر. و مهدی ستیزان از همه شیوه ها استفاده می کنند.
برگزاری همایش ها و سخنرانی ها ، از ابزارهای مهم مهدی ستیزان برای شبهه افکنی و وارونه جلوه دادن حقایق است. سخن پراکنیِ کشیشان بنیادگرای هزاره گرا، (1) مانند ها ل لیندسی (2) و پت رابرتسون (3) در داخل و خارج کلیسا و سخنرانی ها و برنامه های تلویزیونی علمای وهابّی از همین قسم می باشد.
برای نمونه می توان به برنامه های کلوپ 700 که تحت نظر پت رابرتسون اجرا می شود، توجه نمود یا اینکه برنامه های تلویزیونی ها ل لیندسی را محور بحث قرار داد. پت رابرتسون در شبکه خود به تحلیل سخنان دولت مردان ایران و قصه ی نابودی اسرائیل با محوریت امام مهدی علیه السّلام می پردازد و در برنامه ی خود در کلوپ 700 سعی می کند نقش امام زمان را در آشوب ها و هرج و مرج ها ی خاورمیانه برای بینندگان این شبکه تبیین کند.
در بخش نوشتاری، استفاده گسترده از کتب و نشریات و نیز اینترنت با هدف تخریب چهره اسلام و احکام اسلامی و نیز ضد مسیح نشان دادن امام مهدی علیه السّلام و سوء استفاده از پیشگویی ها ی آخرالزمانی، بخش دیگری از تلاش مهدی ستیزان است. (4)
در بخش تصویر، دشمنان بیشترین فعالیت را دارند؛ زیرا این بخش، اثر گذاری بیشتر و ماندگارتری دارد. در این گونه از دشمنی، بازی ها ی رایانه ای به سبب مهیّج بودن و حضور فعال بازی گر در آن، جایگاه مهمی دارند. از نمونه های معروف آن، بازی رایانه ای «جهنم خلیج فارس» است که در همه جا حتّی کشور آمریکا به نام بازی «یا مهدی» شناخته می شود. در این بازی، پیروزی بازی گر در هر مرحله، مشروط به کشتن افرادی است که فریاد «الله اکبر» و «یا مهدی» سر می دهند و به این صورت بذر دشمنی با جریان مهدویت در فکر و روان نوجوانان و جوانان، کاشته می شود.
در این بخش، فیلم و سینما بیشترین فعالیت دشمنان را تشکیل می دهد. صهیونیست ها با تأسیس «هالیود» آنجا را به پایتخت سینمای جهان تبدیل کردند؛ به گونه ای که هشتاد درصد فیلم ها ی به نمایش درآمده در سینما و تلویزیون جهان، ساخت این شرکت است. در میان فیلم ها ی برتر جهان که در جشنواره های ساختگی مطرح می شوند، فیلم ها یی با مضامین آخرالزمانی، بیشترین تعداد را دارند که پیام اصلی این فیلم ها ، القای جوّ ناامنی و هراس و سپس احساس نیاز جدّی به یک منجی از نوع آمریکایی است که با تکیه بر فناوری برتر می تواند با دشمنان بشریّت بجنگد و آن ها را از میان بردارد. این فیلم ها ، هم وجود سلاح ها ی پیشرفته و ویران گر را برای مستکبران و به ویژه آمریکا و صهیونیست ها توجیه می کند و هم مهدویت اسلام را به عنوان جریان نجات بخش، نفی می نماید.

شیوه های مهدی ستیزی

دشمنان اسلام و مهدویت برای مقابله با این حقیقت از شیوه های استفاده می کنند که همه این راه ها در تاریخ گذشته سابقه دارد و مخالفان انبیای الهی نیز همین شیوه ها را به کار بسته اند.
مقام معظم رهبری - مدظله العالی - در سخنی جامع در این باره فرموده است:
دشمن، هر امر صحیح و مفیدی را تا آنجا که مقدور باشد، انکار می کند و اگر نتوانست، به تحریف و تخریف آن پرداخته و یا در مقابل آن، اقدام به جایگزینی می نماید. (5)
ما در این بخش بر اساس همین سخن حکیمانه، شیوه های ستیز دشمن در موضوع مهدویت را بررسی می کنیم:

1. انکار

یکی از اقدامات دشمنان، انکار مهدویّت است. آنان می کوشند که جریان مهدویت و موعود اسلامی را جریانی خرافی و پوچ قلمداد کنند. در این راستا گاهی تبلیغ می کنند که مهدویّت یک جریان وارداتی است که از سایر ادیان مانند زرتشت به اسلام راه یافته است. گلدتسیهر که از مستشرقان معروف است می گوید:
اعتقاد به مسئله مهدویت در ریشه خود به عناصر یهودی و مسیحی بر می گردد و در آن، پاره ای از ویژگی ها ی بحث سوشیانس که مورد اعتقاد زرتشتیان است، یافت می شود. (6)
و گاهی ادعا می کنند که این موضوع برای درمان شکست ها ی پی در پی و ناکامیهای پیوسته علویان و شیعیان بوده است تا به آینده ای خیالی دلخوش باشند و گرفتار دلسردی و سرخوردگی نشوند. (7)
شیوه انکار، تنها به مرحله بالا محدود نمی شود؛ بلکه گاهی در سطحی پایین تر دنبال می شود و آن، عبارت است از انکار ولادت مهدی علیه السّلام، در این مرحله دشمن با قبول اصل مهدویت به عنوان جریان نجات بخش اسلامی، ادّعا می کند که امام مهدی علیه السّلام متولّد نشده است و هیچ دلیلی بر ولادت آن حضرت وجود ندارد.
این در حالی است که مهدویّت یک جریان اصیل اسلامی است که در آیات متعدد قرآن کریم و روایات فراوان در کتب شیعه و سنّی به اثبات رسیده است و نیز ولادت امام مهدی علیه السّلام با مدارک تاریخی و روایی بسیاری ثبت شده است. (8)
گفتنی است که روش انکار حقیقت، درباره انبیای الهی و کتب آسمانی به ویژه نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن کریم نیز به کار گرفته شد. مخالفان پیامبر اسلام نیز کوشیده اند که نبوت پیامبر را انکار کرده، کتاب آسمانی او را بافته های ذهنی اش معرفی نمایند. (9)

2. تخریب

اقدام دیگر دشمن، تخریب مهدویت و زشت جلوه دادن ظهور مهدی علیه السّلام و مخدوش کردن چهره زیبای آن بزرگوار است.
وقتی دشمنان از انکار مهدویت و امام مهدی علیه السّلام ناتوان می شوند، می کوشند با حمله به موضوعات مربوط به این حقیقت، و القای مطالب نادرست و جعلی، مهدوی باوران را در عقیده ی خود سست کنند. نمونه روشن آن، معرفی امام مهدی علیه السّلام به عنوان پادشاه وحشت و عامل خون ریزی گسترده در عالم و ویران کننده مساجد و معابد است؛ در حالی که مطابق روایات صحیح، آن حضرت، امام مهربانی و صلح و امنیت جهانی است که همه مردم را به حق و عدالت فراخوانده، آرزوی بزرگ آن ها را در رسیدن به یک زندگی مطلوب و آرمانی، عملی خواهد کرد. آری؛ او در مسیر برپایی عدالت جهانی و بازگرداندن حقوق غارت شده مستضعفان جهان با ظلم و ظالمان مبارزه خواهد کرد و ستم گران را از جایگاه های قدرت به زیر خواهد کشید.
نمونه دیگر تلاش دشمن در این بخش، تحقیر و تمسخر است. مخالفان مهدویت شفیعی، ادعا می کنند که مهدی شیعه، قرن ها ست در سرداب سامراء بدون آب و غذا به سر می برد و شیعیان در هر صبح جمعه در کنار سرداب، در انتظار بالا آمدن و ظهور اویند. این در حالی است که در تمام کتاب ها ی شیعه هیچ اثری از این دروغ بزرگ نیست. (10)
شایان یادآوری است که روش تخریب، پیش از این نیز وجود داشته است و مخالفان حق در مقابله با همه پیامبران و به ویژه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از تهمت ها و تمسخرها و تحقیرها استفاده کرده اند و پیامبر رحمت را با عباراتی چون شاعر، ساحر و مجتوب خطاب کرده اند، (11) تا به این وسیله، مردم را از ایمان به او باز دارند. در عصر ما پروژه اسلام هراسی و معرفی مسلمانان به تروریست (12) نیز با همین هدف، راه اندازی و دنبال می شود.

3. تحریف

قرآن کریم یکی از راه های دشمنی دشمنان را تحریف واقیعات بیان کرده است و می فرماید:
(مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا وَ اسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَ رَاعِنَا لَیّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ) (13)؛
بعضی از یهود، سخنان را از محل خود تحریف می کنند، و (به جای اینکه بگویند: «شنیدم و اطاعت کردیم») می گویند: «شنیدم و مخالفت کردیم! و (نیز می گویند:) بشنو! که هرگز نشنوی! و (از روی تمسخر می گویند:) راعنا [ما را تحمیق کن! ما را تحمیق کن!] تا به زبان خود، حقایق را بگردانند و در آیین خدا طعنه بزنند...
تحریف به معنای وارونه کردن و تغییر و تبدیل حقیقت است (14) که از شگردهای دشمنان خدا و پیامبران و پیروان آن ها بوده است. مخالفان اسلام نیز از این روش، در موارد بسیاری استفاده کرده اند. مقام معظم رهبری - مدظله - فرموده است:
همه عقاید سازنده، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است. دشمنان سراغ مجموعه احکام و مقررات اسلام رفتند و هر عقیده و توصیه ای از شرع مقدس که در زندگی و سرنوشت آینده فرد و جماعت و امت اسلامی تأثیر مثبت بارزی داشته است به نحوی با آن کلنجار رفتند، تا اگر بتوانند آن را از بین ببرند و اگر نتوانند، روی محتوایش کار کنند. (15)
بنابراین دشمنان وقتی از تخریب مهدویت، عاجز شوند، به تحریف آن روی می آورند، تا از این رهگذر، آثار و برکات این عقیده مهم اسلامی را به آفات و آسیب ها تبدیل کنند. تفسیر غلط از انتظار و روایات مربوط به قیام ها ی قبل از ظهور و حسنی دانستن مهدی علیه السّلام (16) از نمونه های تحریف مهدی ستیزان است.
حتی امروز در شرکت ها ی غربی، مسلمان خوب را به گونه ای ترسیم می کنند که هیچ گونه انگیزه ظلم ستیزی و جهاد با دشمنان در او یافت نمی شود و به تعبیر امام خمینی رحمه الله اسلامی کاملا آمریکایی درون آن ها پدید آمده است؛ مسلمانی که آمریکا را قدرتی بلامنازع و تمدنی شکوهمند تصور می کند و در نظر او کشورهای اسلامی باید الگوی زندگی آمریکایی را سرلوحه قوانین خود قرار دهند.
این نگاه در قالب همایش ها ، نوشتارها و رسانه های صوتی و تصویری، آشکار می شود. ابتدا در فیلم ها یی مانند اسکندر، بدون دخترم هرگز، پرسپولیس، نجات بخش و .... مسلمانان، افرادی به دور از تمدن نشان داده می شوند و در نهایت در فیلم ها یی مانند «طلای سیاه» حتی منجی مسلمانان با استفاده از تکنولوژی و تمدن غربی ها ست که می تواند مسلمانان را به سعادت رهنمون کند و توحّش و عقب ماندگی شان را به تمدن و سعادت تبدیل نماید!

4. جایگزین سازی

یکی دیگر از روش ها ی دشمنان، جایگزین سازی است. آن ها می کوشند در مقابل هر حقیقتی، یک مدل دروغین به عنوان جایگزین معرفی کنند و مردم را به آن مشغول کرده، به این وسیله از حقیقت، منحرف سازند. در آغاز اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مسجد قبا را برای اجتماع و عبادت مؤمنان بنا کرد، منافقان در مقابل، مسجد ضرار را ساختند (17) و امروز دشمنان در برابر عرفان ناب اسلامی، عرفان ها ی کاذب (18) را مطرح می کنند.
در موضوع مهدویت نیز مهدی ستیزان تلاش می کنند در برابر جریان مهدویت اسلام به عنوان جریان نجات بخش اصیل و الهی، مسئله نجات بخشی را به غرب و به ویژه آمریکا ارتباط داده و به جای موعود الهی، مستکبران عالم را در چهره ی منجی انسانیّت معرفی کنند (19) یا در میان مسلمین و حتی شیعیان، مدعیان دروغین را که ادعای مهدویت یا نیابت دارند، مورد حمایت خود قرار دهند. (20)
نکته مهم پایانی، این است که دشمنان برای مقابله با اسلام و مکتب شیعه و به ویژه فرهنگ بالنده مهدویت و انتظار، علاوه بر شیوه های یاد شده می کوشند تا از سویی با ترویج دنیاگرایی و تبلیغ انواع کالاها و محصولات غربی، و از سوی دیگر و در نقطه مقابل، با اعمال فشارها و تحریم ها ی اقتصادی، پیروان اهل بیت و به ویژه جمعیت منتظران مهدی علیه السّلام را از امام موعود و اهداف او دور کنند. آنان برای این هدف از ترویج فساد و ابتذال فرهنگی نیز به گونه ای گسترده بهره می گیرند، تا همه توان و امکانات و استعداد مهدی باوران را در مسیرهای انحرافی نابود کنند؛ ولی در برابر همه این ترفندهای خائنانه، این اراده الهی است که غلبه خواهد کرد:
(یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ‌*هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ‌) (21)
آنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند. او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فراستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.
البته شرط لازم برای تحقق این وعده بزرگ الهی و نزدیک سازی ظهور آن منجی قرآنی و آسمانی، هوشیاری مهدی باوران در برابر مهدی ستیزان است.

راه های مقابله با مهدی ستیزان

بدیهی است که در جبهه مقابلِ جریان ستیز، باید تلاشی هدفمند و منسجم برای دفع هجوم و دشمنی، انجام می گیرد و از مهم ترین وظایف عالمان در حوزه و دانشگاه، این است که از مرزهای اعتقادی و فرهنگ ناب اسلامی و مهدوی، به طور عالمانه و منطقی و مستدل دفاع کنند، تا از آثار شوم هجوم فرهنگی دشمن بکاهند. البته در این عرصه علاوه بر علما، دولت اسلامی نیز باید تمام توان خود را به کار گرفته، امکانات خود را به ویژه در عرصه فرهنگی بسیج کند. با این وجود، در کنار حوزه و دانشگاه و دولت اسلامی، یک یک مؤمنان باید به مسئولیت اسلامی خود عمل کنند و به ویژه خانواده ها در مراقبت از عقاید و افکار دینی فرزندان خود حساس و نگران باشند. مهم ترین اقدامات برای مقابله با مهدی ستیزان عبارتند از:

1. معرفت افزایی و جهل زدایی

مهم ترین راه مقابله با ستیز دشمن با جریان مهدویت، آگاهی بخشی به مؤمنان در سطوح مختلف جامعه است. علما و اندیشمندان با پشتیبانی نظام اسلامی باید از تمام توان و همه امکانات استفاده کنند، تا معرفت به امام عصر علیه السّلام و مسائل گوناگون مهدوی از قبیل ولادت حضرت، غیبت، انتظار و آثار وجودی امام غایب و شرایط قیام و حکومت امام علیه السّلام و... تقویت گردد و در همه این موضوعات، شبهات و سوالات مردم و به ویژه نسل جوان به درستی پاسخ داده شود. تأسیس مراکز علمی و تربیت نیروهای متخصص در موضوع امام زمان علیه السّلام (22) راه اندازی پایگاه های اینترنتی قوی و فعّال و عرضه بهترین آثار قلمی از جمله کارهایی است که باید به صورت مستمر دنبال شود تا جوانان در سطوح مختلف تحصیلی، متناسب با نیازهای خود در این عرصه، آگاهی دینی و اسلامی بیابند.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) می فرماید:
[در بحث تهاجم فرهنگی] مسئله دیگر، مبارزه با خرافات است. در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد.
کسانی دارند روز به روز خرافات جدیدی را وارد جامعه ما می کنند....
آنچه با یکی از اصول دینی معارضه دارد و مدرک معتبری ندارد، ردّش کنید.
این می شود خرافه، و معیار خرافه این است. امروز شما ببینید مدعیان ارتباط با امام زمان و ارتباط با غیب، با شکل ها ی مختلف در جامعه دارند کار می کنند. در مقابله با خرافات و آن چیزهایی که از دین نیست، شجاع باشید و بگویید. (23)

2. افشاگری درباره ی مهدی ستیزان

برای خنثی کردن تلاش ناجوانمردانه دشمن در تخریب و تحریف آموزه ی مهدویت، لازم است حرکت ضد الهی و انسانی آن ها برای توده مردم و جوانان تبیین گردیده، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن ها بیان شود، تا همگان در برابر هر حرکت دشمن حساس و مراقب باشند و ندانسته به دام آن ها گرفتار نشوند. علما و اندیشوران حوزه و دانشگاه و رسانه های ارتباطی باید با قلم و بیان عالمانه و به دور از تعصب مذهبی و قومی، نقشه خائنانه مهدی ستیزان را افشا کرده، به گونه ای مستمّر، سخنان و نوشته های آنان را نقد نمایند و جهت گیری و هدف دشمنان را از این گونه اقدامات، آشکار کنند.

3. تقویت هویّت مکتبی و شیعی

دشمن می کوشد تا شیعیان را نسبت به عقاید خود بی اعتماد و بی تفاوت کند و فرهنگ ناب شیعی را ناکار آمد و ناتوان نشان دهد و در مقابل، نسخه های جعلی و دروغین غیر اسلامی و غیر شیعی را طرح ها ی مطلوب و ایده آل برای سعادت و بهروزی دنیا و آخرت انسان معرفی کند. روشن است که در مقابل این خیانت آشکار و دروغ بزرگ، لازم است هویّت شیعی جوانان با بیان استدلالی مبانی مذهب شیعه تقویت شود؛ به ویژه در موضوع مهدویّت، زیرساخت ها ی اعتقاد به امامت آن بزرگوار و ضرورت وجود آن بزرگوار و اهداف قیام حکومت آن عزیز، محکم شود. در این صورت، جوان شیعه، مذهب و عقیده خود را بهترین انتخاب دانسته، با ایمان به حقانیّت راه خود، در برابر القائات مهدی ستیزان مقاومت می کند و از صراط مستقیم اهل بیت علیهم السّلام و فرهنگ ناب مهدویت، منحرف نمی شود.

منابع بیشتر برای مطالعه و پژوهش

1. موج فتنه، احمد حسین شریفی.
2. جنگ نرم، حسین عبدی.
3. ها لیود و فرجام جهان، سید ابوالحسن علوی طباطبایی.
4. تهاجم یا تفاوت فرهنگی، حسن بلخاری.
5. «فصل نامه عملیات روانی»، سایت تبیان، قسمت جنگ نرم.

پی‌نوشت‌ها:

1. واژه ی لاتینی «Millennialism» در لغت به معنای یک دوره هزار ساله است. سنت هزاره بر ادبیات مکاشفه ای یهود و کتاب مکاشفه یوحنا استوار است. هزاره گرایی در یهودیت بسیار اوج گرفت و در سال 1999 م با نزدیک شدن پایان هزاره دوم میلادی و آغاز هزاره سوم، در جهان مسیحیت، رونقی دوباره یافت. طبق متن کتاب مقدس، مسیح دوباره آشکار شده، با غلبه بر ابلیس، ملکوت خدا را پدید خواهد آورد و به مدت 1000 سال حکم خواهد راند. این، قیامت اول است. سپس شیطان با خلاصی از زندان و گمراهی امت ها یی از چهار زاویه جهان، لشکرگاه مقدسین و شهر محبوب را محاصره می کند. پس آتشی از آسمان فرو ریخته، این ها را می بلعد، و شیطان برای همیشه در آتش گرفتار می شود (پیش گویی ها و آخرالزمان، جمعی از نویسندگان، ص 111).
2. Hallindsey.
3. Pat robertson.
4. جالب است بدانید کسی که در دایرة المعارف معروف در اینترنت درباره ی امام مهدی علیه السّلام مطلب نوشته است یک پزشک بهایی به نام مؤمن است.
5. فصلنامه علمی - ترویجی انتظار موعود، ش 2، ص 32.
6. شرق شناسی و مهدویت، دفتر اول، ص 135 و صص 111 و 110.
7. همان، ص 193.
8. ما در جلد اول این کتاب در درس چهارم به این بحث پرداخته ایم؛ نیز ر.ک به: کتاب «میلاد»، بنیاد فرهنگی مهدی موعود صلی الله علیه و آله.
9. سوره مدثر: 24 و 25؛ سوره انعام: 25.
10. ر.ک: تاریخ عصر غیبت، ص 264.
11. سوره یونس: 2؛ سوره قلم: 51؛ سوره صافات: 36.
12. مانند سمتند فتنه؛ فیلم دروغ ها ی حقیقی؛ مستند ایران، خطرناک ترین ملت؛ مستند ایرانیوم.
13. سوره نساء: 46.
14. لسان العرب، ج9، ص 41.
15. فصلنامه علمی - ترویجی انتظار موعود، ش 2، ص 302.
16. امام مهدی در احادیث شیعه و سنی، ص 92.
17. سوره توبه: 107-108.
18. مانند دالایی لاما، اوشو، پائولو کوئیلیو.
19. مانند فیلم آرماگدون، روز استقلال.
20. ر.ک: درس فرقه های انحرافی در همین کتاب.
21. سوره صف: 8-9.
22. حوزه ی علمیه قم به عنوان اصلی ترین مرکز علمی و دینی در راستای ترویج فرهنگ مهدویت، مرکز تخصصی امامت و مهدویت را در سال 1379 تأسیس نموده و تاکنون صدها نیروی متخصص در موضوع مهدویت، تربیت کرده است.
23. بیانات معظم له در جمع روحانیون استان سمنان، 1385/8/17.

منبع مقاله :
نگین آفرینش (2) (درسنامه دوره عمومی ‏معارف مهدویت)، مؤلفان: محمد امین بالا دستان، محمد مهدی حائری پور و مهدی یوسفیان، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگ حضرت مهدوی موعود، چاپ 11، بهار 1394.



 

 

نسخه چاپی