10 عاملی که باعث کاهش استرس مدیران در محیط کار می‌شود
مدیران هم ممکن است در محل کار دچار استرس شغلی شوند. در واقع، بستر کاری برای مدیران پر از فشار و مسئولیت های بالایی است که می‌تواند به سبب تصمیم‌گیری‌های مهمی که باید بگیرند، خطاهایی که باید جلوگیری کنند و مسئولیتی که باید به عهده بگیرند، منجر به بروز استرس شود.

با این حال، مدیران می‌توانند با استفاده از روش‌های مدیریت استرس، مانند تمرینات تنفسی، تمرینات یوگا، ورزش، تفریح و استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، به کاهش استرس خود بپردازند. همچنین، با ایجاد فضای کاری صمیمی و پشتیبانی از کارمندان، مدیران می‌توانند به کاهش استرس شغلی در تیم خود کمک کنند.

چکیده:

در این مقاله قصد داریم که بعضی ازعواملی که سبب می شود از استرس محیط بکاهیم و آن را به حداقل ممکن برسانیم را بیان کنیم. تا عواملی مثل تصمیم گیری و برنامه ریزی و هدایت و کنترل که جزو عوامل اصلی و کلیدی یک مدیر در حوزه مدیریت است بهتر و کاراتر صورت گیرد.

البته ممکن است بعضی افراد فرض کنند که این عوامل اجتناب نا پذیراست . ما نیز قصد انکاراین نظررا نداریم . چون هما ن طور که می دانیم، بحث تلاطم محیط و بی ثباتی آن کاملا" بدیهی است . اما بکارگیری این استراتژی ها باعث ایجاد انگیزش بیشتر و قدرت تصمیم گیری بهتر شما خواهد شد.

مقدمه:

محل کار ممکن است بعضی مواقع خیلی آرام و بی دردسر ولی در بعضی مواقع خیلی پر تلاطم و پر دردسر و استرس بار باشد .
محیط هیچ وقت نمی تواند همواره محیط ثابت و بی تغییر باشد
آیا استرس کلا" بد است یا خیر؟
استرس تا یک حدی خوب است زیرا باعث ایجاد انگیزش می شود و باعث پویایی فرد و گروه و در نتیجه سازمان می شود زیرا محیط را از یک نواختی به پویایی تبدیل می کند .

اما استرس بیش از اندازه ، مضر و مخرب است . و باعث می شود یک سری کارهای غیر منطقی و غیر عقلانی انجام دهیم که در طولانی مدت و یا حتی در کوتاه مدت نیز آثار سوء به جا گذارد . که اگر جلو گیری نشود افول سازمان را نیز به دنبال خواهد داشت .

خوشبختانه ، عوامل موثر در کاهش استرس ، برای مدیران وجود دارد که با تمرین و ممارست مدیران ، مهارت تصمیم گیری خود را تقویت خواهند کرد . البته، مدت زمان مورد نیاز را برای این برنامه ، مشخص نیست زیرا بستگی به توان و تمرین مدیران دارد .

عوامل کلیدی در کاهش استرس:

1) مدیریت زمان و توانایی های سازمانی خود را بهبود بخشید .

عوامل زیادی وجوددارند که به اجرای این بند کمک خواهند کرد که عبارتند از:

§ کارهای خود را از مهمترین به کم اهمیت ترین لیست بندی کنید.

§ یاد بگیرید که چگونه نه بگویید .

§ آن زمان که نیاز دارید از دیگران کمک بخواهید .

§ از انتخاب هدفهای غیر واقعی پرهیز کنید .

مدیریت زمان یکی از بخشهای مهم و فراگیر در حوزه مدیریت از ابتدا تا حال بوده است یک سری پک های مدیریتی وجود دارد که به شما امکان می دهند که کارهای خود را اولویت بندی کنید و زمان بندی نمایید .

مهمترین سرمایه خود یعنی زمان را هرگز با بی تجربگی و عدم توجه تلف نکنید چون زمان ، مهار کلیه امور می باشد . اگر زمان را در اختیار داشته باشید، بر بسیاری از امور می توانید تسلط داشته باشید .


2) آرام باشید و نفس عمیق بکشید .

اگر ببینید که با تعداد زیادی از نامه ها که باید پاسخگو باشید ، یا مقدار زیادی از کار ما که باید انجام دهید مواجه هستید، هرگز دچار اضطراب و استرس نشوید ، نفس عمیق بکشید زیرا یکی از مهمترین عناصر بدن شما اکسیژن است .

که اعضا به آن وابستگی لاینفک دارند . با نفسهای عمیق این مقدار را بهتر به مغز برسانید تا شما را در انجام بهتر امور یاری رساند .
 

10 عاملی که باعث کاهش استرس مدیران در محیط کار می‌شود
3) مرخصی زیادی بگیرید .

البته منظور از اینکه مرخصی زیاد بگیرید این نیست که کمتر سر کار بروید . بلکه منظور این است که تعداد دفعات استراحت خود را در کار بیشتر نمایید مثلا" هر چند وقت یکبار دست ازکار بکشید .

حتی اگر حجم کار خیلی زیاد باشد .گاهی به استراحت و گپ دوستانه مشغول شوید . زیرا که آرامش شما در این لحظات تضمین خواهد شد.

حتی اگر این تفریح کاری به مقدار5 دقیقه باشد . از میز کاری خود دور شوید ، پیاده روی کنید ، نرمش کنید ، اینها همه عوامل موثر در کاهش استرس هستند .

البته در میان امور شاید مهمترین و موثرترین کار ، نرمش باشد . زیرا نرمش کردن استرس سراسری وجود شما را کاهش می دهد وشما را به آرامش می رساند .

4) بیشتر بخندید .

بیشتر بخندید ،همگی ما می دانیم که خنده عامل بسیار موثری در کاهش استرس است .

زمانی که کاری را برای شاد کردن خود واطرافیان انجام می دهید ، نمی دانید چقدر تاثیر مثبتی حتی در اطرافیان خود در محیط کاری می گذارید شما می توانید حتی با یک لطیفه ساده هم نیروزایی در محیط انجام دهید . و از استرس خودودیگران در محیط بکاهید .

پس هرگز خنده را فراموش نکنید .

5) یاد بگیرید که شنونده خوبی باشید .

به جای اینکه وقتی با درخواست شما موافقت نمی شود ناراحت شوید و زانوی غم بغل بگیرید ، خیلی راحت به دنبال جنبه های موافقت و نکته های مثبت این رد تقاضا بروید . نه اینکه فقط نیمه خالی لیوان را ببینید .

و مثلا" بگویید چقدر آدم بد بختی هستم . در این صورت این عامل باعث افزایش استرس شما خواهد شد و به شدت به اعتماد به نفس خود تاثیرمنفی خواهید گذاشت . همیشه سعی کنید روی پای خود بایستید . اما هرگز خشن نباشید و مغرور نشوید .

ایجاد رابطه مثبت با کارکنان و قدردانی از زحمات آنها

کارمندانی که احساس می‌کنند رابطه مثبتی با مدیریت دارند، احتمال بیشتری دارد که درگیر کار شوند و زمانی که کار آنها مورد توجه قرار می‌گیرد، استرس آنها کاهش می یابد.

در واقع شرکت‌ های بزرگ می‌دانند که کارمندان قلب کسب‌ وکار آنها هستند.. بنابراین یک مدیر خوب باید تلاش اعضای تیم خود را تشخیص دهد و از کاری که برای شرکت انجام داده‌ اند قدردانی کند.

به همین منظور  شما می‌توانید با این افراد صحبت کوتاهی داشته باشید و به آنها بگویید که چه کار بزرگی برای موفقیت شرکت انجام داده ‌اند، یا در طی جلسات هفتگی خود در مقابل همکاران آنها را معرفی  و تشویق کنید.


6) محیط خود را ثابت نگه دارید .

همواره سعی کنید که تمامی موارد اتاق خود ویا محیط کاری خود را از هر لحاظ تنظیم یا ثابت نگه دارید مثلا" دمای اتاق ، نور اطاق ، موسیقی اتاق ، و هر عامل قابل کنترل دیگر .


7) هر چیزی ارزش ناراحت شدن ندارد.

سعی نکنید به هر چیزی که ارزش ندارد ناراحت شوید ، سعی نکنیدهمواره همه چیز را تغییر دهید و تحت کنترل خود درآورید . بعضی از افراد ، اشخاص و چیزهایی هستند که آنقدر به کندی تغییر می یابند که مدت زمانی که صرف تغییر آنها باید شود ، ارزش ندارند . پس بیهوده وقت خود رادر این موارد تلف نکنید.


8) خواب کافی داشته باشید .

این نکته نیز یکی از عوامل مهم و کارسازی است که باعث خواهد شد استرس کلی شما تا حد خیلی زیاد پایین بیاید .علاوه بر این ، باعث می شود که انرژی شما تا حد قابل قبولی افزایش یابد . به طوری که بتوانید کارهایتان را مرتب انجام دهید .


10 عاملی که باعث کاهش استرس مدیران در محیط کار می‌شود
9)عوامل استرس را در محیط کار برای هر شخص یکسان نیست

مدیر خوب این عوامل را می‌یابد و راه حلش را پیدا می‌کند
عوامل استرس زا در محیط کار بسیار است اما به طور کلی می توان چندین عامل اصلی استرس زا در کارکنان که مدیران منجر به آنها می شوند را شامل
فقدان ایجاد فرصت برای پیشرفت یا رشد کارکنان،
دستمزد و حقوق کم،
حجم کاری زیاد،
انتظارات کاری غیرواقعی،

چک کردن لحظه ای توسط سرپرستان و ساعت های طولانی کاری دانست.

همچنین افرادی که بسیار دورتر از محل کار خود زندگی می‌کنند برای حضور به موقع در محیط کار بیشتر اوقات استرس خواهند داشت. در حالی که ظهور دورکاری می تواند این استرس را کاهش داده و یا به طور کامل از بین ببرد، اما ثبات شغلی فرد را به خطر انداخته و باز هم عامل استرس زای دیگری را به وجود می آورد.

به منظور مدیریت استرس در محل کار برای مدیران بسیار مهم است که نشانه ‌های کارکنان پر استرس مانند  تحویل کار ناقص، کاهش بهره‌ وری، کیفیت پایین کار و بروز اشتباه  در کار را تشخیص دهند.

در چنین شرایطی سرپرستان می‌توانند با استفاده از مهلت‌های زمانی خود با کارکنان ملاقات کرده و به آنها در اولویت ‌بندی پروژه‌ ها کمک کنند. اما شما به عنوان یک مدیر چطور به یک وضعیت استرس زا در محیط کار نگاه می‌کنید.

آیا آن را به عنوان یک تهدید و یا یک چالش می ‌بینید؟ برای مثال تغییر نیازهای بازار در زمان ورود تکنولوژی می‌تواند برای بسیاری از افراد به عنوان یک تهدید تلقی شود، اما مدیران انعطاف‌پذیر آن را به عنوان چالشی برای مقابله با آن می‌ بینند.

از سوی دیگر یک مدیر خوب فردی است که نه تنها از مشکل آگاه است بلکه راه ‌هایی برای رفع آن نیز پیدا می‌کند. کارشناسان روش‌ هایی را پیشنهاد کرده ‌اند که مدیران می‌توانند به وسیله آنها به کارمندان خود کمک کنند تا استرسشان را کنترل نمایند، برخی از این روش ها عبارتند از:

تیم خود را تشویق کنید تا از نکات مربوط به کاهش استرس، برنامه ‌های یوگا و یا کلاس های مراقبه استفاده کنند و خودتان نیز به همراه آنها در این کلاس ها شرکت کنید.

 مطمئن شوید که کارمندان به طور منظم استراحت می‌کنند.

 کارکنان خود را تشویق کنید که هر روز ورزش کنند، بعد از کار وقت خود را صرف دوستان و همچنین دنبال کردن سرگرمی‌ های مورد علاقه شان کنند.

 برای ایجاد آرامش بیشتر در محیط کار از پخش یک موسیقی آرام و لذت بخش کمک بگیرید.


10) وقت خود را بیشتر با افراد خوش بین بگذرانید .

افراد بد بین باعث می شوند که شما را به حد خودشان بکشانند و با خودشان هم رده سازند . و شما را نیز بد بین می کنند . و مدت زمانی را که با آنها می گذرانید، بدانید که واقعا" وقت خود را تلف می کنید . پس تا هر آن زمان که می توانید با افرادخوش بین نشست و بر خواست کنید که به سود شماست .

نتیجه :

استفاده از استراتژی هایی که ذکر شده ، همگی استراتژی هایی عملی و کاربردی هستند که با تمرین و مهارت می توانند میزان استرس شما را در محیط کار که ممکن است یک مغازه یا یک فروشگاه بزرگ و یا یک اداره و یا یک سازمان باشد ، را به حد اقل برسانند . استرس امری است اجتناب نا پذیر اما کنترل پذیر که کنترل آن امری ضروری است .

این گام‌ های ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا استرس خود و کارکنان را در محیط کار کاهش دهید و نه تنها زندگی آنها را بهبود بخشید، بلکه یک تیم با اعضای ثابت و وفادار برای خود ایجاد کنید که هر روز از آمدن به کار لذت می‌برند. بنابراین برای ایجاد یک محیط کار بدون استرس برای همه، حتی برای خودتان، باید در ابتدا مدیر خوبی باشید.

نویسنده: بخشی از این متن توسط محمدرضا نوروزی تهیه شده است

منابع و ماخذ:

Suggested Reading:
1. A To Do List That Works
2. Napping at Work is OK?
3. Mentors and Mentoring
4. Communication skills
5.Ten Ways
to Reduce Environmental Stress
Related Articles
6. Top Ten Tips to Help You Manage Stress Smoke Free
7. Office Spa: Stress Relief for the Working Week Book Rev...
8. Pagan/Wiccan Religion: Peace
9. Work Stress and Happiness: How Work Stress and Happines...
10 .Why You Need Allies at Work: Tips About Developing Alli...
11.Management F.John Reh 2007.about management
maghaleh.net
نسخه چاپی