ویژگی های و اقدامات شهید آیت اللّه مدنی
ویژگی های و اقدامات شهید آیت اللّه مدنی
ویژگی های و اقدامات شهید آیت اللّه مدنی

تولّد شهید

شهید آیت اللّه سیّد اسداللّه مد نی در سال 1293 هجری شمسی در منطقه «آذرشهر» استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آقا میرعلی در بازارچه آذرشهر به بزّازی مشغول بود. شهید بزرگوار در سنّ چهار سالگی از نعمت مادر محروم شد و نیز در سنّ 16 سالگی پدر خود را از دست داد و با رنجی فراوان وارد دوران جوانی شد.

دوران تحصیل

شهید محراب آیت اللّه مدنی در آغاز جوانی برای کسب علم و کمال، زادگاه خویش را ترک گفت و به شهر مقدّس قم عزیمت نمود. وی با وجود مشکلات فراوان ناشی از فوت پدر و استبداد رضاخانی با پشتکار بسیار به تحصیل علوم دینی پرداخت. او پس از بهره‏گیری از محضر استادان بزرگی چون آیت اللّه سید محمّد تقی خوانساری و آیت اللّه حجّت کوه‏کمری و حضور در حلقه درس فلسفه و عرفان امام خمینی(ره) به نجف اشرف هجرت کرد و در کنار تکمیل تحصیلات عالی خویش، تدریس در سطوح گوناگون را نیز آغاز کرد. دیری نپایید که از استادان معروف حوزه علمیه نجف شد و توانست از مراجع بزرگی چون آیت اللّه حکیم، آیت اللّه حجّت کوه‏کمری و آیت اللّه خوانساری اجازه اجتهاد بگیرد.

مبارزه با فرقه استعماری بهائیت

شهید آیت اللّه مدنی از مجاهدان غیوری است که نخستین فعّالیّت سیاسی و اجتماعی خود را ستیز با فرقه گمراه بهائیت قرار داد. به روایت تاریخ، رضاخان و عوامل داخلی استعمار برای سرکوب اسلام، مخصوصا مکتب شیعه، زمینه فعّالیّت بهائیت و دیگر فرقه‏های ساختگی را فراهم نمودند؛ تا آنجا که در زمانی کوتاه، سرمایه‏داران بهایی در آذربایجان و به ویژه اطراف تبریز، بعضی از کارخانه‏های برق را در دست گرفتند. آیت‏اللّه مدنی پس از آگاهی از وضع موجود، با سخنرانی‏های افشاگرانه و تحریم برق تولیدی آن کارخانه‏ها و منع خرید و فروش با این فرقه گمراه، سرانجام شهر مذهبی آذرشهر را از لوث وجود استعمارگران پاک نمود.

مبارزه با طاغوت

هنگامی که انسان در تاریخ می‏اندیشد، در می‏یابد که همه علما و بزرگان دین برای تشکیل حکومت دینی از هیچ فعّالیتی دریغ نمی‏کردند. مبارز نستوه آیت اللّه مدنی تمام عمر خویش را در راه ترویج اسلام و مبارزه با رژیم فاسد طاغوت گذراند. او با زبان گویای خود آگاهی و باور دینی را برای مردم به ارمغان می‏آورد. او با مسافرت‏های تبلیغی در داخل و خارج از کشور، چهره منفور طاغوت را بر همگان آشکار می‏ساخت و برای احیای دین مقدّس اسلام از شهادت هراسی نداشت.

گستره فعّالیت‏های سیاسی و مذهبی شهید

هنگامی که انسان به چهره‏های درخشان تاریخ انقلاب اسلامی نظر می‏کند، به این نکته مهمّ دست می‏یابد که آنها در طول زندگیشان به فکر احیای اسلام ناب محمّدی بودند و برای رسیدن به این هدف از نثار جان خویش پروا نمی‏کردند. از جمله این مبارزان خستگی‏ناپذیر، شهید والامقام آیت اللّه مدنی است که با انجام سفرهای تبلیغیِ داخلی و خارجی و نیز همکاری با گروه فدائیان اسلام، به رهبری نوّاب صفوی، و تحمّل رنج‏های تبعید و زندان، ضربه سهمگینی بر پیکره پوسیده طاغوت زد و با نثار جان خویش درخت تنومند انقلاب را آبیاری کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از به ثمر رسیدن قیام خونین ملّت ایران به رهبری امام خمینی، شهید محراب آیت اللّه مدنی ــ این یار دیرینه امام که پرچم مبارزه را آنی بر زمین نگذاشته و از سنگری به سنگر دیگر، در صف مقدّم مبارزه حرکت کرده بود ــ فصل دیگری از مبارزات خود را برای پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز نمود. او این بار با تصدّی نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی از طرف مردم همدان خدمت به نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد. این مبارز خستگی‏ناپذیر در سنگر نماز جمعه با افشای ماهیّت پلید عناصر فرصت‏طلب، ملی‏گرا و لیبرال و نیز منافقین کوردل، توطئه‏های استعمار و عناصر داخلی آنان را نقش بر آب نمود و از حریم انقلاب اسلامی پاسداری کرد.

پارسایی شهید محراب

شهید آیت اللّه مدنی در موقعیّت‏های مختلف، هرگز ساده‏زیستی و زهد را فراموش نکرد و همیشه با زندگی اشرافی، علنی و عملی، مبارزه کرد. زندگی ساده او همیشه توطئه‏های دشمن را برای تخریب شخصیت وی نقش بر آب می‏کرد. هنگامی که از قیامت سخن می‏گفت، چنان می‏گریست که گویی صحرای محشر و عظمت آن را می‏بیند. او خودساخته‏ای بود که جامعه‏سازی کرد. او به تهذیب نفس و تقوی بسیار اهمیّت می‏داد و معتقد بود پیروزی بر دشمنان و طاغوتیان زمان در گروی اصلاح نفس و خودسازی است.
شهید مدنی دلایل توطئه تفرقه‏افکنی میان مردم و روحانیت را چنین بیان فرموده‏اند: «روحانیت از اوّل نقشه خائنانه استعمار را در هم کوبید. میرزا محمّد تقی شیرازی بود که انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم مدرّس بود که به واسطه یک پیمان، وثوق‏الدوله را از کابینه‏اش بیرون انداخت؛ لذا دست به تضعیف روحانیت زده‏اند. امّا امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و رهبری بی نظیر». پس باید در سایه رهبری و اطاعت از ایشان انقلاب را حفظ کنیم.

راه امام خمینی در کلام شهید محراب آیت اللّه مدنی

«بدانید که خط امام ویژگی‏هایش همان ویژگی‏های قرآن و پیامبر اکرم(ص) است. در گذشته از اسلام فقط اسلوبی بوده و از مساجد صورت‏هایی. و امام در حقیقت اسلام راستین را می‏خواهد پیاده کند. امروز آقای خمینی مظهر اسلام است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم. حتّی اگر به ضرر جانمان باشد.» «و اللّه این شخص، علاوه بر حیات ظاهری، حقّ حیات معنوی بر گردن همه ما دارد.»

کلام شهید درباره اصلاح بت نفس

شهید آیت اللّه مدنی درباره اصلاح نفس فرموده‏اند: «مادامی که بت نفس در وجود انسان حاکم است؛ یعنی آن حکم می‏کند و انسان بدان عمل می‏کند، رسیدن به خداوند تبارک و تعالی محال است؛ به خاطر اینکه این ظلمات برای انسان حجاب شده‏اند. وقتی ما می‏توانیم از این پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به خودمان استفاده صحیحی بکنیم که اوّل نفس خودمان را اصلاح کرده باشیم. به تعبیر دیگر اگر نفسمان اصلاح نشده باشد، پیروزی به هر حدّی برسد چاره دردهای ما را نخواهد کرد».

بر قلّه شهادت

خط سرخ شهادت، خط آل علی(علیه السلام) است و این افتخار از خاندان نبوّت و ولایت به فرزندان پاک آن بزرگواران و پیروان خط آنان ودیعه نهاده شده است. شهید والامقام آیت اللّه سید اسداللّه مدنی، پس از پیروزی انقلاب و شکست توطئه‏های امریکا و مزدوران داخلی‏اش، در سنگر نماز جمعه ماهیت پلید لیبرال‏ها و منافقین کوردل را بر مردم آشکار می‏کرد. این امر باعث شد تا آنان این چهره درخشان را هدف کینه خود قرار دهند. آیت الله مدنی در بیستم شهریورماه 1360، پس از اتمام خطبه‏های نماز جمعه، با انفجار نارنجک منافقی کوردل به شهادت رسید.
منبع: ماهنامه گلبرگ


نسخه چاپی