ترمیم آسیب دیدگی اعصاب
ترمیم آسیب دیدگی اعصاب

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

از روش‌های جراحی و غیر جراحی می‌توان برای درمان آسیب دیدگی اعصاب استفاده کرد. در این مقاله به بررسی اجمالی روش‌های مختلف برای درمان آسیب دیدگی اعصاب می‌پردازیم.
همه‌ی کارکردهای حیاتی بدن ما توسط دستگاه عصبی انجام می‌شوند. اعصاب موجود در بدن ما به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شوند: اعصاب خود مختار ، اعصاب حرکتی و اعصاب حسی. اعصاب خود مختار کارکردهای غیر اردای بدن مانند ضربان قلب ، گوارش و غیره را کنترل می‌کنند. اعصاب حرکتی پیام‌ها را از مغز به قسمت‌های دیگر بدن ارسال می‌کنند. از طرف دیگر، اعصاب حسی اطلاعات را از قسمت‌های مختلف بدن به مغز ارسال می‌کنند. هر گونه آسیب دیدگی در اعصاب ممکن است منجر به مختل شدن کارکرد‌های بدن شود. بنابراین، برای بازگرداندن عملکرد طبیعی بدن، ترمیم کردن اعصابی که دچار آسیب دیدگی شده‌اند ضروی است.
علائم و علل آسیب دیدگی اعصاب
علل مختلفی ممکن است باعث آسیب دیدن اعصاب شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که یکی از علل اصلی آسیب دیدگی اعصاب دیابت است. این بیماری باعث آسیب دیدن هر سه نوع اعصاب می‌شود و بیماری نوروپاتی دیابتی نامیده می‌شود. بیماری‌های دیگر مانند سرطان و بیماری‌های خود ایمنی نیز ممکن است باعث آسیب دیدن اعصاب شوند.
برخی اوقات، اعصاب به خاطر تصادف آسیب می‌بینند. کمبود تغذیه‌ای ، عوارض جانبی برخی داروهای خاص ، استرس ، تماس با مواد سمی مانند آرسنیک ، استفاده از الکل ، مواد مخدر ، تنباکو و غیره نیز از عوامل احتمالی هستند که ممکن است باعث آسیب دیدن اعصاب شوند.
از علائم شایع آسیب دیدگی اعصاب می‌توان به درد ، بی‌حسی ، احساس مور مور شدن ، احساس سوزش ، ضعف در عضلات ، فلج شدن و غیره اشاره کرد. برخی افراد ممکن است علائمی مانند خشکی دهان و چشم‌ها ، عرق کردن بیش از حد ، یبوست و اختلال در عملکرد مثانه را نیز داشته باشند.
روش‌های درمان آسیب دیدگی اعصاب
در صورت بروز هر یک از علائم آسیب دیدگی اعصاب هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید زیرا، عدم درمان آسیب دیدگی ممکن است منجر به برروز اختلالات شدیدتری شود. پزشکان با کمک علائم و بررسی فیزیکی بیمار مشکل را تشخیص می‌دهند. برای تشخیص شدت آسیب دیدگی از الکترومیوگرافی استفاده می‌شود. برخی از مراحل مهم برای درمان آسیب دیدگی عبارتند از:
استراحت: اولین گام برای ترمیم آسیب دیدگی اعصاب استراحت کافی است. استراحت کافی باعث می‌شود عصب آسیب دیده بتواند خود را ترمیم کند که این به نوبه‌ی خود باعث بازیابی سریع آسیب دیدگی می‌شود. به علاوه، استراحت کافی مانع آسیب دیدن بیشتر عصب می‌شود.
داروها: پزشکان معمولاً برای کاهش درد ناشی از آسیب دیدگی اعصاب از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند. داروهای دیگری که بدین منظور استفاده می‌شوند عبارتند از مکسن‌ها و داروهای ضد تشنج.
عمل جراحی: در برخی موارد با استفاده از دارو نمی‌توان عصب آسیب دیده را درمان کرد. در چنین مواردی باید از عمل جراحی برای ترمیم اعصاب استفاده کرد. عمل جراحی بیشتر با هدف متصل کردن مجدد اعصاب یا استفاده از عصب کمک کننده برای ترمیم قسمت آسیب دیده‌ی اعصاب انجام می‌شود.
درمان علت زمینه‌ای: کنترل کردن قند خون برای بیماران دیابتی یک الزام است. آن‌ها باید سعی کنند سطح گلوکز خون را بین 80 و 120 نگه دارند تا از بروز علائم نوروپاتی دیابتی در امان بمانند. با استفاده از رژیم غذایی با قند پایین ، مصرف به موقع داروها و کنترل وزن بدن می‌توان این کار را انجام داد. اگر مصرف داروهای خاصی اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با عوض کردن داروها می‌توان از این کار جلوگیری کرد. در مورد سوء تغذیه، استفاده از رژیم غذایی متعادل به همراه مکمل‌های غذایی توصیه می‌شود.
روش‌های درمان جایگزین: ورزش درمانی روش جایگزین عالی برای درمان آسیب دیدگی اعصاب است. ورزش درمانی اعصاب ضعیف و ماهیچه‌های اطراف آن را تقویت می‌کند و هماهنگی بین آن‌ها را افزایش می‌دهد. ورزش درمانی همچنین قسمتی از برنامه‌ی توانبخشی آن دسته بیمارانی است که برای آسیب دیدگی اعصاب تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. طب سوزنی نیز روش درمان دیگری است که استفاده می‌شود. بیماران زیادی پس از طب سوزنی بهبود قابل توجهی را از خود نشان داده‌اند.
متأسفانه موارد زیادی وجود دارند که آسیب دیدگی اعصاب را نمی‌توان ترمیم کرد. به یاد داشته باشید که استرس ذهنی تأثیر مخربی بر روی اعصاب دارد که ممکن است باعث آسیب دیدن دائمی اعصاب شود. بنابراین، باید با کمک تغییر در سبک زندگی و استفاده از دارو از بروز آن جلوگیری کنید.

 

نسخه چاپی