چای برگاموت
چای برگاموت

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

چای برگاموت از دم کردن برگ‌های گیاه برگاموت تهیه می‌شود. این چای فواید متعددی دارد و افراد زیادی از آن برای درمان سرفه ، سرما خوردگی ، سینوزیت و غیره استفاده می‌کنند.

طعم چای برگاموت

از برگ‌های گیاه برگاموت از حدود 1000 سال پیش برای تهیه‌ی چای استفاده می‌شده است و هنوز نیز این رویه ادامه دارد. این چای به خاطر عطر مشابه با ترنج چای برگاموت نامیده می‌شود. به علاوه طعم چای برگاموت مشابه چای ارل گری است. هنگامی که برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی برگاموت به صورت چای دم می‌شود، طعمی مشابه چای ارل گری دارد.

فواید چای برگاموت

از گیاه برگاموت به عنوان جایگزینی برای داروهای آلوپاتی برای درمان اختلالاتی مانند حالت تهوع ، سر درد ، مشکلات سینوس ، سرفه ، آنفولانزا و غیره استفاده می‌شود. برگ‌های برگاموت را داخل آب می‌جوشانند و سپس از بخور آن استفاده می‌کنند. استفاده از بخور برگ‌های برگاموت برای درمان سرماخوردگی و تمیز کردن سینوس مفید است. چای برگاموت همچنین به درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ و ناراحتی معده کمک می‌کند. چای برگاموت برای مبارزه با تب و لرز نیز عالی است و دفع ادرار را افزایش می‌دهد. از آنجایی که این چای گیاهی حاوی تیمول ضد عفونی کننده آروماتیک است، دندانپزشکان و متخصص علم پزشکی نوین از آن استفاده می‌کنند. از برگاموت به عنوان مواد نگهدارنده‌ی گوشت و برای تولید عطر نیز استفاده می‌شود.

دستورالعمل چای برگاموت

درست کردن چای برگاموت کاملاً ساده است. یک فنجان آب جوش را به چند قاشق چایخوری گیاه برگاموت اضافه کنید. شما می‌توانید از برگاموت تازه ، خشک و یا دانه‌ی برگاموت برای تهیه‌ی چای استفاده کنید. اگر از گیاه برگاموت تازه استفاده می‌کنید، باید یک چهارم فنجان برگاموت اضافه کنید و اجازه دهید قبل از مصرف 5 دقیقه دم بکشد. اگر از برگاموت خشک استفاده می‌کنید، تنها باید دو قاشق چایخوری برگاموت اضافه کنید. برای بهتر کردن طعم چای می‌توانید به آن عسل یا آب لیمو تازه اضافه کنید. زمان دم کشیدن هر چه بیشتر باشد چای غلیظ‌تر خواهد بود.
از برگاموت علاوه بر چای می‌توان برای تهیه‌ی غذاهای مختلف خصوصاً غذاهایی که با گوشت تهیه می‌شوند نیز استفاده کرد.

عوارض جانبی چای برگاموت

مصرف بیش از حد برگاموت ممکن است باعث تحریک قاعدگی و حتی انقباضات رحم شود. افرادی که از مشکلات قاعدگی رنج می‌برند باید از مصرف چای برگاموت خودداری کنند. حتی زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف این چای خودداری کنند. از مصرف مکرر چای برگاموت باید خودداری کنید. از چای برگاموت 8-10 روز استفاده کنید سپس، یک هفته استراحت کنید و دوباره از آن استفاده کنید. اگر از چای برگاموت برای درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سینوزیت یا غیره استفاده می‌کنید، می‌توانید 3 بار در روز از آن استفاده کنید ولی، نباید بیشتر از 4 روز به این کار ادامه دهید.
مشکلی که در استفاده از روش‌های گیاهی وجود دارد این است که باید مطمئن باشید دقیقاً از همان نوع گیاهی که راجع به آن حرف می‌زنیم استفاده کنید. استفاده از هر نوع گیاه جایگزین ممکن است خطرناک باشد. به علاوه، افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند باید همیشه با پزشک مشورت کنند. به خاطر داشته باشید صرف نظر از نوع گیاهی که مصرف می‌کنید اگر با هر گونه عوارض جانبی مواجه شدید مصرف آن را قطع کنید.

 

نسخه چاپی