خشکی پوست سر و ریزش مو
خشکی پوست سر و ریزش مو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

خشکی پوست سر و ریزش مو مشکل شایعی است که بسیاری از ما در سراسر جهان با آن مواجه هستیم. در برخی موارد، علت آن شرایط آب و هوایی محل سکونتمان است، در بعضی دیگر، هر آنچه می‌خوریم و یا نمی‌خوریم را شامل می‌شود. گاهی علت آن تنها مربوط به هورمون‌های ما می‌باشد. در این مقاله، می‌توانید علل و درمان‌های این وضعیت شایع را بیابید.
توضیحی ساده برای خشکی پوست سر و ریزش مو می‌تواند خشکی مو و متعاقب آن شکننده شدن آن باشد. در چنین وضعیتی، مو تمایل به شکسته شدن و یا ریزش بیشتری خواهد داشت. همچنین، یک پوست سر خشک موجب خارش می‌شود. هنگامی که سر خود را می‌خارانیم، این امر موجب می‌شود مو ضعیف شده و ریزش نماید و این منجر به ریزش شدید مو می‌گردد. با این حال، مشکلات خشکی پوست سر و ریزش مو بسیار اشتباه گرفته می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از ما تیری در تاریکی رها کرده و سعی می‌کنیم با حدس زدن علت مشکل چندین درمان را برای موهای خود امتحان ‌کنیم، بدون آنکه حقیقتاً علت ریشه‌ای این مشکل را بدانیم. این به نوبه خود منجر به بروز سایر مشکلات مربوط به مو می‌شود. برای مثال، در صورتی که شخصی از شامپویی جهت درمان خشکی مو استفاده می‌کند، ممکن است به دلیل واکنش به برخی مواد تشکیل دهنده‌ی آن موهای سرش شروع به ریزش نمایند. این بسیار مهم است که پیش از افراط در مصرف به اصطلاح کالاهای آماده‌ی مصرف جهت درمان مو، نوع مو و وضعیتی که با آن سر و کار دارید را بشناسید.

علل کلی

پوست سر ما دارای غدد چربی است، که به منظور محافظت از مو و بخشیدن درخشش طبیعی به آن، چربی مورد نیاز را تولید می‌کنند. این زمانی است که این غدد شروع می‌کنند به بد عمل کردن، یعنی زمانی که تحت تولید میزان لازم چربی مورد نیاز می‌باشند، ممکن است عملکرد آنها دچار اختلال شده، بطوریکه پوست سر فرد متمایل به خشک شدن ‌می‌نماید. این امر ممکن است به چند دلیل اتفاق افتد:

شرایط آب و هوایی:

اگر شما در مناطقی اقامت دارید که در آن آب و هوا خشک می‌باشد، یا در طول دوره زمستان در هر بخشی از جهان، مو تمایل به از دست دادن رطوبت داشته و در نتیجه پوست سر خشک می‌شود.

تغذیه ناکافی:

بیشتر اوقات خوردن غذاهای فرآوری شده نسبت به غذاهای تازه، یا اصلاً مصرف نکردن مواد غذایی تازه، مصرف مقادیر بیش از حد کافئین، یا نیاشامیدن آب کافی عوامل مهمی می‌باشند که به احتمال زیاد موجب خشکی پوست سر می‌شوند. گاهی اوقات، ممکن است کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص مورد نیاز برای درست عمل کردن غدد چربی یا سباسه است که موجب ایجاد مشکل خشکی پوست سر و ریزش مو می‌شود.

شامپوی پی در پی مو:

نرم کننده‌ و شامپو‌های قوی و ناملایم رطوبت مو را از بین می‌برند و همچنین منجر به ریزش شدید مو، مجدداً به دلیل قوی بودن مواد تشکیل دهنده در این محصولات می‌شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با شستن پی در پی موهای خود، قادر خواهند بود موهای خود را از مشکلات مربوط به خشک شدن دور سازند. این یک تصور بسیار اشتباهی است به این دلیل که شستن مکرر موها، پوست سر را از چربی طبیعی خود محروم ساخته و منجر به خشکی می‌شود.

قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد:

شستن مو با آب بسیار داغ، و یا سشوار کشیدن مو به طور مرتب، موجب محروم شدن مو از رطوبت طبیعی خود شده، در نتیجه پوست سر را خشک کرده و موجب ریزش مو می‌شود. حتی استفاده از صاف کننده‌های مو و یا دستگاه فر کننده‌ی مو همین تأثیر سشوار را خواهد گذاشت.

آب سخت یا سنگین:

خشکی پوست سر همچنین به دلیل آب سخت، یا آبی که به طور کامل تصفیه نشده و حاوی عناصری مانند کلسیم و منیزیم باشد، ایجاد می‌شود. این عناصر در طول زمان بر روی پوست سر تجمع یافته و مانع از الگوی تولید غدد سباسه می‌شوند.

کشیدن سیگار و مصرف الکل:

اثرات سیگار و الکل برای همه شناخته شده است. در روند آسیب به بقیه بدن، الکل و سیگار همچنین مو و درخشش طبیعی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه، فرد با مشکل خشکی پوست سر و ریزش مو مواجه می‌شود.

خشکی پوست سر و ریزش مو در زنان


مو که به عنوان یک شکوه و افتخار برای خانمها به حساب می‌آید، مسئله‌ی بسیار مهمی برای ما می‌باشد. اطمینان حاصل می‌کنیم که از موهایمان به خوبی مراقبت کرده، هرگز اجازه نمی‌دهیم درخشش آن از بین برود و هر کاری که از دستمان برآید انجام می‌دهیم تا آن را به عنوان مهمترین عامل افزودن بر زیبایی‌مان حفظ کنیم. با این حال، گاهی هر کاری که می‌کنیم، نمی‌توانیم شرایطی که موهایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند را تحت کنترل در آوریم. بنابراین، مقوله‌ی مجزایی را به این مشکل خشکی پوست سر و ریزش مو در خانمها اختصاص داده‌ایم. علاوه بر علل فوق‌الذکر، چندین دلیل دیگر وجود دارد که این وضعیت را در خانمها بوجود می‌آورد.

بارداری:

زنان در دوران بارداری تغییرات هورمونی متعددی را تجربه می‌کنند. این تغییرات هورمونی تأثیراتی بر رفتار و دیگر عملکردهای داخلی بدن می‌گذارند. در نتیجه این امر می‌تواند به عنوان یکی از دلایل مشکل خشکی پوست سر و ریزش مو در نظر گرفته شود. خبر خوب این است که این وضعیت موقتی است، و انشاءالله پس از بارداری از بین خواهد رفت.

قرص‌های ضد بارداری:

یکی دیگر از علت‌های آن مصرف منظم قرص‌های ضد بارداری است. غیر از اثر آنها بر روی دیگر عملکردهای بدن، برخی داروها و یا مواد تشکیل دهنده در این داروها ممکن است الگوهای رشد معمول مو را از بین ببرند، و موجب ایجاد یک مشکل شدید خشکی پوست سر شوند.

یائسگی:

یکی از علل عمده این مشکل یائسگی و تغییرات هورمونی مرتبط با آن است. متاسفانه، هیچ کاری نمی‌توان در مقابله با یائسگی انجام داد. حتی در این صورت، درجه خشکی و ریزش مو می‌توانند با پیشگیری و درمان به موقع کنترل شوند.
غیر از کنترل مصرف قرص‌های ضد بارداری، حقیقتاً کاری را نمی‌توان کرد که از خشکی پوست سر و ریزش مو بدلیل تغییراتی که با بارداری و یا یائسگی رخ می‌دهد، جلوگیری کرد. با این حال، همان گونه که قبلاً عنوان شد، مشکل بوجود آمده به دلیل بارداری موقتی بوده و به زودی از بین می‌رود.
ما تصور می‌کنیم که به دلیل ماهیت علل فوق‌الذکر، این مشکل تنها مربوط به بزرگسالان بوده و تنها آنها با آن مواجه می‌شوند. با این حال، به استثنای چند مورد، این شرایط همچنین کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، حتی کودکان می‌توانند در معرض گرمای شدید قرار گیرند، و یا شامپو کردن موهای آنها به طور مکرر می‌تواند اتفاق افتد. علاوه بر این، کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند این مشکل را بوجود آورد. به این ترتیب، برخی از علل فوق نباید نادیده گرفته شوند حتی زمانی که کودکان تحت تأثیر این وضعیت قرار می‌گیرند.

پوست سر خشک و خارش‌دار و ریزش مو

پوست خشک به طور معمول خارش‌دار خواهد شد. مشابه آن موردی است که پوست خشک سر اگر به موقع تحت مراقبت قرار نگیرد، به خارش می‌افتد. علاوه بر این، می‌تواند به یک اختلال کامل پوست منجر شود. بنابراین پیشگیری و درمان به موقع آن ضرورت دارد. در ادامه شرایطی که موجب می‌شوند پوست خشک سر خارش آورده و منجر به ریزش مو می‌شود را آورده‌ایم.

شوره سر:

شوره‌ی سر که اغلب به عنوان نشانه‌ای از پوست سر چرب در نظر گرفته می‌شود، همچنین در صورت خشک بودن پوست سر رخ می‌دهد. در روند بازسازی پوست، سلولهای مرده پوست به بالای پوست رانده می‌شوند. هنگامی که این سلول‌های مرده پوست شروع به تجمع می‌نمایند، به شکل شوره‌ی سر تظاهر می‌یابند که مانند تکه‌های سفید برفی است که در طول برس مو و یا غیر از آن ریخته می‌شود. شوره سر چنانچه در مراحل اولیه درمان نشود، در قالب تکه‌های بزرگ در سراسر پوست سر رخ خواهد داد. چندین درمان برای شوره سر وجود دارد، اما شوره سر یک مشکل تکرار شونده است. حتی داشتن کمی استرس می‌تواند آن را ایجاد کند. در نتیجه، درمان شوره سر یک درمان مستمر خواهد بود. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که پوست سر پوسته پوسته‌ی خشک و خارش دار همیشه در نتیجه‌ی شوره سر نمی‌باشد. پوست هنگامی که خشک می‌شود، تمایل به پوسته پوسته شدن می‌یابد. بنابراین، هنگامی که درمان شوره‌ی سر را برمی‌گزینید، مطمئن شوید که وضعیت پوست سرتان به درستی تشخیص داده شده باشد. اگر در حالی که تنها پوست سرتان پوسته پوسته شده، به راه‌های درمانی شوره‌ی سر متوسل شوید، ممکن است مشکل حادتر شود.

فولیکولیت:

فولیکولیت عفونت پوست سر ناشی از مواد شیمیایی خشن و ناملایم موجود در شامپو است، به طوری که به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. فولیکولیت خود را در قالب دسته‌های کوچک سفید جوش در اطراف فولیکول‌های مو آشکار می‌سازد. گاهی اوقات، اینها می‌توانند در قالب جوش‌های قرمز بزرگ و دردناک در سراسر پوست سر شدیدتر شوند. این عفونت را بایستی به موقع درمان کرد، در غیر این صورت، ممکن است منجر به آسیب شدید فولیکولهای مو شده موجب تکه‌های طاس بر روی پوست سر شوند. این وضعیت به عنوان آلوپسی اکتروپیون شناخته شده است. فولیکولیت به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ داده، اما گاهی اوقات نیز به آنها مقاومت نشان می‌دهند. برخی از داروهای طبیعی برای درمان این عفونت استفاده از روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس را شامل می‌شود، که نه تنها با این مشکل عمدتاً در مراحل اولیه مبارزه می‌کند، بلکه موجب تحریک رشد مو می‌شوند.

عفونت قارچی Tinea Capitis - کچلی سر:

عفونت قارچی حلقوی (Ringworm)، که اگر بر روی پوست سر رخ دهد، می‌تواند منجر به کچلی تکه‌ای در سراسر پوست سر شود. این عفونت به عنوان یک جوش کوچک در پوست سر شروع شده و به تدریج اندازه‌ی آن بزرگتر می‌شود و الیاف مو را از بین برده، در نتیجه موجب شکننده شدن مو و از دست دادن مو می‌شود. ناحیه‌ای از سر که تحت تأثیر آن قرار گرفته است، معمولاً به خارش افتاده و تکه‌های ملتهب موجب تاول‌هایی می‌شوند که مایع درون آن به بیرون تراوش می‌کند. بنابراین ریزش مو در تکه‌هایی از پوست سر رخ می‌دهد. عفونت قارچی یک اختلال پوستی مسری می‌باشد، بنابراین لازم است که از شانه‌های تمیز استفاده کرده و از بکار بردن شانه و برس‌های مویی که توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته‌اند خودداری کنید. جهت درمان این عفونت قارچی بسته به شدت آن، ممکن است آنتی بیوتیک‌ مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، دارو و درمان این عفونت قارچی حلقوی بایستی تنها پس از مشورت با یک متخصص پوست تجویز شود.

درمان‌های خانگی ساده

درمان و داروهای ساده جهت درمان پوست سر خشک و خارش‌دار شامل موارد ذیل است:
• مطمئن شوید که شامپو و نرم کننده به طور کامل پس از شستشوی مو از سر پاک شده باشند.
• به مو اجازه دهید پس از شستن، به طور طبیعی خشک شود، به عبارت دیگر از استفاده از دستگاه‌های خشک کننده‌، صاف کننده و فر کنند‌ه‌ی مو خودداری کنید.
• از یک برس مو یا شانه‌ی تمیز جهت برس کردن مو استفاده کنید.
• پوست سر را به طور منظم با بعضی روغن‌های طبیعی مانند روغن درخت چای، روغن زیتون و یا روغن نارگیل، که موجب تحریک تولید غدد چربی می‌شوند، ماساژ دهید.
ریزش مو ناشی از پوست سر خشک و خارش دار تنها مشکل یک مرد، زن و کودک نیست. این وضعیت می‌تواند هر کسی را با توجه به دلایلی که حتی فراتر از مواردی که نام بردیم، تحت تأثیر قرار دهد. پس از آگاهی یافتن از علل مختلف خشکی پوست سر و ریزش مو، این مهم است که به جای نادیده گرفتن آن و اجازه‌ی شدیدتر شدن این وضعیت، تکنیک‌های مختلف پیشگیرانه جهت مبارزه با این بیماری را اتخاذ نمایید. همیشه بهتر است این مویی که مایه‌ی شکوه و افتخار شما است را حفظ کنید به جای آنکه اجازه دهید رو به وخامت گذاشته و آنگاه آن را به حالت نخست بازگردانید. همچنین هنگامی که چنین شرایطی پوست سر و موی شما را تحت تأثیر قرار دهند، بازسازی زیبایی اولیه‌ی مو کار بسیار دشواری خواهد بود. در نتیجه، این مقاله بایستی عامل انگیزاننده‌ و محرک قوی برای شما باشد که بخواهید تا آنجا که امکان دارد از موهای خود مراقبت کنید.

سلب مسئولیت:

اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 

نسخه چاپی