نکات يخچالي
نکات يخچالي
نکات يخچالي

براي داشتن يخچالي که وظيفه نگهداري از موادغذايي را به بهترين شکل انجام دهد و از عمر مفيد بيشتري برخوردار باشد، انجام نکات زير مي تواند بسيار مفيد باشد:
1) يخچال را از وسايل گرمازا و تابش نور خورشيد دور نگهداريد.

2) در خانه هاي ييلاقي که مدتي مورد استفاده قرار نمي گيرد يا در زماني که به سفر طولاني مي رويد، تمام موادغذايي را از يخچال خارج و برق يخچال را قطع کنيد، آن را به خوبي تميز کرده، خشک کنيد و درب آن را باز بگذاريد تا هوا در آن جريان يابد. اگر يخچال داراي يخ ساز و سيستم آب سردکن است، طبق دستور موجود در بروشور، سيستم را قطع کنيد.

3) در سفرهاي کوتاه، يخچال را خاموش نکنيد اما موادغذايي فاسد شدني را از آن خارج کنيد.

4) يخچال را از مواد غذايي پر نکنيد و اگر مجبور به اين کار شديد موادغذايي را روي هم سوار نکنيد زيرا با اين کار هواي سرد در يخچال جريان نمي يابد.

5) تمام مواد را با درپوش يا با روکش محافظ بهداشتي در يخچال قرار دهيد تا از انتشار بوي غذاها جلوگيري شده و در يخچال هاي ضد برفک، از خشک شدن آنها جلوگيري کند.

6) براي زدودن برفک در يخچال هايي که برفک توليد مي کنند، از لوازم حرارت دهنده مانند سشوار استفاده نکنيد زيرا به بدنه يخچال صدمه مي زنند. در چنين مواقعي يخچال را خاموش کنيد و بگذاريد برفک ها آب شده و به سادگي جدا شوند. براي جدا کردن آنها هم از ابزارهاي تيز استفاده نکنيد زيرا لوله هاي سرد کننده بسيار آسيب پذيرند و امکان سوراخ شدن آنها وجود دارد.

7) حتي اگر يخچال به برفک زدايي نياز ندارد، باز هم به طور مرتب آن را تميز کنيد. يخچال را خاموش کرده و از برق بکشيد، سپس مواد داخل آن را بيرون آورده و تمام قطعات متحرک يخچال را خارج کنيد. بعد داخل يخچال را با محلول جوش شيرين و آب ولرم(1 تا 2 قاشق جوش شيرين در يک چهارم ليتر آب ولرم) بشوييد و خشک کنيد. قطعات متحرک را با آب و محلول ضدعفوني بشوييد و خشک کنيد. هيچ يک از قطعات را با آب داغ تميز نکنيد زيرا ترک خورده و يا مات مي شوند.

8) داخل فريزر را با توجه به دستورات موجود در بروشور تميز کنيد.

9) بدنه خارجي يخچال را با محلول آب و مايع تميز کننده تميز و خشک نماييد. گاهي اوقات مي توانيد از پوليش مخصوص بدنه استفاده کنيد.

10) براي جلوگيري از هر مشکل و ايجاد بوي ناگوار، هر لکه يا ذره غذاي داخل يخچال را بلافاصله تميز کنيد.

11) بعضي از قطعات پلاستيکي داخل يخچال به سادگي بوي موادغذايي و رنگ موادغذايي رنگي همچون توت فرنگي، را به خود مي گيرند. پس اين مواد را به خوبي بسته بندي کنيد و موادي را که در حال خراب شدن هستند هرچه زودتر بيرون بياوريد.

12) قطعات پلاستيکي داخل يخچال در مقابل گرما ضعيف هستند و در اثر اختلاف دما ترک خورده يا نرم مي شوند، پس هرگز ظروف داغ را در آن قرار ندهيد.

13) براي تميز کردن قطعات پلاستيکي از تميز کننده هاي قوي استفاده نکنيد.

14) هرگز از پودرهاي ساينده براي تميز کردن يخچال استفاده نکنيد.

15) هر از گاهي قسمت کندانسور يخچال را با جارو برقي تميز کرده يا خاک آن را بگيريد(براي اين کار از اطلاعات موجود در بروشور استفاده کنيد) و در اين حين محفظه جمع آوري آب ناشي از برفک زدايي اتوماتيک را هم تميز کنيد.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی