مادران شيرده روزانه 3 ليوان شير مصرف كنند
مادران شيرده روزانه 3 ليوان شير مصرف كنند
مادران شيرده روزانه 3 ليوان شير مصرف كنند

يك متخصص كودكان و نوزادان گفت: دفعات تغذيه از پستان مادر بايد بر مبناي خواست نوزاد حدود 8 تا 12 بار در طول 24 ساعت باشد.
دكتر بهروز محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان»‌ خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين كه در روزهاي اول تولد شير تمام مادران كم است، اظهار داشت: در اين مدت نوزاد نيز احتياج كمتري به شير دارد، اما تداوم شير دادن از پستان با فواصل كوتاه، مهمترين عامل ترشح و افزايش شير مادر است.
وي تاكيد كرد: در روزهاي نخست تولد به هيچ وجه نبايد به نوزاد شيرخشك داده شود مگر در موارد استثنايي به علت بيماري نوزاد كه بايد حتما توسط پزشك معالج توصيه شده باشد.
اين متخصص خاطرنشان كرد:‌ تجويز چند نوبت شيرخشك در روز به نوزاد به تصور كم بودن شير مادر و يا بهانه‌هاي غيرمعقول ديگر موجب كاهش تدريجي و قطع شير مادر مي‌شود.
وي به مادران توصيه كرد كه از تجويز آب قند، داروهاي خانگي مثل ترنجبين، شيرخشت و غيره به نوزاد بايد خودداري كنند.
محمدي در ادامه با تاكيد بر اين كه رعايت بهداشت براي پيشگيري از عفونت در نوزاد كه در برابر عفونت بسيار آسيب‌پذيرست، الزاميست، اظهار داشت: قبل از شير دادن دستها را بايد با آب و صابون و نوك سينه را با آب ولرم تميز كرد.
اين متخصص به مادران توصيه كرد كه آنها روزانه سه ليوان شير يا مشتقات شير مانند ماست و دوغ مصرف كنند و در طول شبانه روز استراحت كافي داشته باشند.
محمدي در پايان تاكيد كرد: تمام نوزادان بايد هنگام تولد، هفته اول و پايان ماه اول تولد، توسط متخصص كودكان معاينه شوند تا در صورت وجود بيماري مادرزادي و اكتسابي مداوا شوند.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی