صبحانه رمز شادابي
صبحانه رمز شادابي
صبحانه رمز شادابي

معمولا بيرون رفتن از منزل و جدا شدن از گرماي دلنشين رختخواب در صبح هاي آخرين فصل سال، كمي سخت و ناخوشايند است. اما مواجه شدن با سرماي هوا آن قدرها هم امر محال و مشكلي نيست، به شرط اينكه به اصول تغذيه صحيح و مقدار كالري مورد نياز بدن، توجه داشته باشيم. و مهم ترين نكته در اين باره، اهميت بسيار زياد «صبحانه» مناسب در ساعات آغازين روز است تا با نيروي كافي به فعاليت هاي روزمره بپردازيم.
درواقع اهميت «صبحانه» از آنجايي است كه بدن پس از تحمل گرسنگي در مدتي حداقل 7 ساعت، نياز به دريافت موادغذايي دارد و اين درحالي است كه گرچه فعاليت دستگاه هاي بدن در شب كاهش مي يابد، اما نياز آنها به انرژي قطع نمي شود.
براي اينكه اين وعده غذايي به مطلوب ترين حد خود برسد، مي بايست حتما به خوراكي هايي كه در صبحانه مصرف مي شود، توجه كرد. صبحانه صرفا به خوردن چند شيريني يا شكلات خلاصه نمي شود. اين خوراكي ها سرشار از چربي ها و فاقد ويتامين هاست. درواقع بايد گفت كه ديگر وعده هاي غذايي كمبود مواد مغذي صبحانه را براي بدن جبران نمي كند و فرد تمام طول روز را با كمبود غذايي سپري مي كند. در شرايط ايده آل صبحانه بايد 25% انرژي روزانه ما را تأمين كند. در اين صورت يك نوشيدني، ميوه تازه، يكي از محصولات لبني و نان يا يكي ديگر از غلات چنين صبحانه اي را تشكيل مي دهند.
نوشيدني گرم؛ جز لاينفك صبحانه: نوشيدني گرم نه تنها آب بدن را تأمين مي كند بلكه موجب گرم شدن بدن نيز مي شود. با نوشيدن اولين جرعه چاي، قهوه يا شير، احساس شادابي و سرزندگي تمام وجود را پر مي كند.
ميوه؛ يار سلامتي بدن: گرچه تنوع ميوه ها در فصل زمستان نسبت به تابستان محدودتر است اما پرتقال، نارنگي، كيوي، سيب، موز و... در اين فصل فراوان است و به نظر مي رسد كه خوردن ميوه در وعده صبحانه بسيار مفيد خواهد بود. ميوه ها كه منبع غني فيبر، ويتامين ها و مواد مغذي خصوصا آنتي اكسيدان ها هستند، قدرت بدني را بالا برده و با راديكال هاي آزاد كه باعث پيري مي شوند، مقابله مي كنند. پس براي اينكه هميشه كاملا شاداب و پرانرژي باشيد، خوردن ميوه ها را به عنوان يك ماده نيروزاي طبيعي فراموش نكنيد.
غلات؛ يك ماده غذايي اصلي: بيسكويت و ديگر غلات سرشار از قندهاي ساده بوده و انرژي مورد نياز بدن را براي انجام فعاليت هاي صبح تأمين مي كند. مقدار خوردن اين گروه خوراكي ها به ميل و اشتهاي شما بستگي دارد.
لبنيات؛ خوراكي لازم: شير، ماست و پنير حاوي كلسيم هستند كه براي سلامتي استخوان ها بسيار مفيد است و پروتئين هاي مورد نياز را تا سطح بسيار خوبي تأمين مي كند.
به رغم اهميت بسيار بالا و قابل توجه صبحانه، اما جاي اين وعده غذايي در زندگي بسياري از ما هنوز خالي است. كمبود وقت و بي اشتهايي، دو دليل اصلي افرادي است كه از اين وعده غذايي غفلت مي كنند. اختصاص و رعايت 15 تا 20 دقيقه در صبح براي خوردن صبحانه مشكل اول را رفع مي كند. توجه به اين زمان در خانواده هايي كه كودك دارند، چندين برابر مي شود. اگر براي بيدار كردن بچه ها از خواب برنامه ريزي داشته باشيم، نگراني و اضطراب دير رسيدن به مدرسه، مانع صبحانه خوردن با آرامش آنها نمي شود. كساني هم كه پس از بيدار شدن ميلي به صبحانه ندارند، بهتر است يك فنجان چاي يا قهوه در منزل بنوشند و مقداري ماست، ميوه و... را با خود به محل كارشان ببرند. اما از بي اشتهايي كودكان به صبحانه نبايد ساده گذشت، زيرا در اغلب موارد كودك نسبت به بعضي مواد غذايي حساسيت دارد. به عنوان مثال، بسياري از بچه ها به سختي شير را هضم مي كنند. در چنين مواردي معمولا توصيه مي شود كه ديگر لبنيات مانند ماست به كودك داده شود. اگر مشكل هضم كودك برطرف شد، بهتر است بين زمان بيدار شدن او و خوردن صبحانه فاصله اي باشد. در اين زمان نيم ساعت تا 45 دقيقه، كودك احساس گرسنگي مي كند.
خوردن صبحانه كامل و صحيح را در فصل زمستان فراموش نكنيد و مطمئن باشيد كه اين وعده غذايي مي تواند حربه مفيدي براي مقابله با سرما باشد.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی