خانواده كاكايي (Family Laridae)
خانواده كاكايي (Family Laridae)
خانواده كاكايي (Family Laridae)

پرندگاني اند دريايي با بالهاي دراز و پاهاي پرده‌دار كه اغلب به‌طور دسته‌جمعي ديده مي شوند. پروازي قوي دارند و بیشتر مهاجرند؛ بعضي از آنها همواره در خشكي ديده مي شوند. اين خانواده شامل دو دسته كاكايي ها و پرستوهاي دريايي است .
كاكايي‌ها بيشتر سفيدند با سطح پشتي و بالهاي خاكستري يا سياه، پرجثه‌تر از پرستوهاي دريايي اند، با بالهاي پهنتر و پاهاي درازتر و اغلب براحتي راه مي‌روند. گونه‌هاي سرسفيد غالبا در زمستان رگه‌هاي تيره‌اي روي سر دارند و انواعي كه سر تيره تيره‌رنگ دارند در زمستان اغلب سرشان سفيد است و تعدادي لكه‌هاي قهوه‌اي روي آن ديده مي شود . نــر و ماده آنها همشكل است و روي زمين يا صخره‌هاي مشرف به دريا آشيانه مي سازند، گاهي بالباز اوج مي گيرند .
پرستوهاي دريايي جثه‌اي باريكتر و كوچكتر از كاكايي‌ها دارند و بالهايشان باريكتر و پروازشان زيباتر از آنهاست . دمشان دوشاخه و منقار آنها باريكتر و نوك‌تيزتر است كه در پرواز اغلب آن را رو به پايين نگه مي دارند. بيشتر پرستوهاي دريايي سفيدند، با تارك سياه كه در زمستان پيشاني آنها سفيد است و بعضي كاكل دارند . معمولا درجا بال مي زنند و براي گرفتن ماهي شيرجه مي روند و بدشواري راه مي روند . نر و ماده آنها همشكل است و روي زمين يا در آبگيرها آشيانه مي سازند .
غذاي پرندگان خانواده كاكايي شامل ماهيها و سخت‌پوستان و نرمتنان و حشرات و لاشه‌حيوانات و مواد گياهي است. اين خانواده شامل كاكايي ها و پرستوهاي دريايي است.
منبع: http://www.irandeserts.com

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی