تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟
 تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

تلفن‌های همراه در همه جا صنعت ارتباطات را متحول کرده است. اما تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید.
تلفن همراه که به عنوان موبایل نیز شناخته می‌شود دستگاه تلفنی است که برای ارتباط صدا و داده‌ها بر روی یک شبکه بر اساس ایستگاه‌هایی که در آن آنتن و تجهیزات ارتباطات الکترونیکی با همدیگر یک سلول در یک شبکه تلفن همراه ایجاد می‌کنند استفاده می‌شود. همانطور که همه ما می‌دانیم، تلفن همراه‌های امروزی برای اهداف دیگر به جز مکالمه کردن که هدف اصلی است به کار می‌روند. تلفن همراه‌های امروزی برای پیام‌های متنی مبتنی بر SMS، برای ارسال و دریافت ویدیوها و عکس‌ها مبتنی بر MMS و برای دسترسی به ایمیل‌ها و دسترسی به وب از طریق GPRS مورد استفاده قرار می‌گیرند. گوشی‌های همراه دوران مدرن همچنین از فناوری‌هایی مانند مادون قرمز و بلوتوث پشتیبانی می‌کنند، و از این طریق ارتباط ارزان امکان‌پذیر می‌شود. برای بسیاری از ما تلفن همراه یک فناوری است که بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. در همه جا به آن نیاز داریم. این قطعه تکنولوژی شگفت انگیز چگونه کار می‌کند؟

تلفن همراه چگونه کار می‌کند

تلفن همراه یک رادیو دو طرفه است که سیگنال‌های رادیویی را از طریق ایستگاه‌های تلفن همراه می‌فرستد و دریافت می‌کند. هنگامی که شخصی در یک تلفن همراه گفتگو می‌کند، پیام صوتی تبدیل به امواج رادیویی می‌شود. امواج رادیویی از میان هوا عبور می‌کنند تا زمانی که به نزدیکترین ایستگاه برسند. ایستگاه تماس را در سراسر شبکه‌های ارتباطی می‌فرستد و پس از آن، تماس به دریافت‌کننده مورد نظر می‌رسد. یک ایستگاه پایه در مجاورت تلفن همراه امواج رادیویی را برای دستگاه گیرنده می‌فرستد تا دستگاه گیرنده آن‌را تشخیص دهد. تلفن همراه دریافت‌کننده سیگنال‌ها را به صدا تبدیل می‌کند و تماس تلفنی ایجاد می‌شود. ایستگاه‌هایی که شبکه تلفن همراه را شکل داده‌اند دارای آنتن مایکروویو هستند و معمولا در سازه‌های بلند مانند تیر چراغ برق یا برج نصب می‌شوند. آن‌ها دارای فرستنده‌های رادیویی کم انرژی هستند که ارتباط بین تلفن همراه و سوویچ را تقویت می‌کنند. سوویچ تماس را با سایر مشترکین ارائه‌دهنده خدمات مشابه متصل می‌کند.
گوشی‌ همراه انرژی مورد نیاز خود را از باتری به دست می‌آورد که از طریق نیروی برق می‌تواند شارژ شود. باتری‌های نبکل هیدرید فلزی یا لیتیم یون در گوشی‌های همراه به کار برده می‌شوند. بسیاری از باتری‌های لیتیوم پلیمر استفاده می‌کنند چون هم از نظر وزن سبک هستند و از نظر شکل‌پذیری هم انعطاف پذیر می‌باشند. زیر باتری تلفن همراه یک میکروچیپ قرار دارد که به عنوان ماژول شناسایی مشترک شناخته می‌شود و به عنوان سیم کارت نیز مشهور است. این تراشه کوچک اطلاعاتی در مورد پیکربندی تلفن همراه و اطلاعاتی در مورد تلفن در خود ذخیره می‌کند.
هنگامی که تلفن همراه روشن می‌شود، با استفاده از سوئیچ تماس‌های ورودی را نشان می‌دهد. تلفن همراه به سیگنال‌هایی که توسط ایستگاه‌های پایه اطراف پوشش داده می‌شود و سوئیچ‌هایی که بین این مکان‌ها قرار دارد گوش می‌دهد. یک دستگاه می‌تواند بدون اخلال در تماس خروجی توسط انتقال تماس از یک کانال به کانال دیگر بین شبکه‌ها جابه‌جا شود. این فرآیند به عنوان "دست به دست" نامیده می‌شود.
تکنولوژی تلفن همراه از طریق نسل‌ها تکامل یافته است. تلفن همراه‌های نسل اول در سال 1979 در ژاپن با شبکه‌هی آنالوگ تکامل یافتند. سیستم‌های نسل دوم در سال 1991 در فنلاند آغاز به کار کردند و با استفاده از فن‌آوری دیجیتال مانند GSM و CDMA ساخته شدند. نسل سوم سیستم‌ها در سال 2001 در ژاپن شروع به کار کردند. آنها از داده‌ها با سرعت بالا و خدمات صوتی پشتیبانی می‌کردند. 4G یک قدم از 3G مقدم‌تر است. سیستم‌های نسل چهارم دسترسی به اینترنت همراه، تلویزیون همراه، ویدیو کنفرانس و IP تلفنی را ارائه می‌دهند و همه اینها سرعت‌های بالاتر قابل ملاحظه‌ای نسبت به خدمات نسل قبل دارند.
در حالی که شما به راحتی با موبایل خود می‌گردید و آن‌را با خود حمل می‌کنید، شبکه‌های مخابراتی اطراف شما در حال کار هستند، تماس‌های شما را ایجاد و حفظ می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا ارتباطتان حفظ شود.

 

نسخه چاپی