راه های درمان عرق جوش در نوزادان
ظاهر شدن جوش های قرمز ریز بر روی قسمت های مختلف بدن نوزاد مانند گردن، پیشانی، صورت، شکم، و تمایل به خارانیدن ازعلائم «عرق جوش» است. همان طور که از اسم آن نیز پیداست، پوشانیدن زیاد طفل در زمستان و در نتیجه عرق کردن او موجب این ناراحتی می شود.

عرق‌سوز شدن یک التهاب خفیف در مجراهای عرق مسدود شده می‌باشد. هنگامی که مجراهای عرق به وسیله عرق مسدود می‌شوند، عرق‌ نمی تواند به سطح پوست برسد و زیر پوست به دام می‌افتد. عرق‌سوز شدن با جوش‌های کوچک بر‌آمده مشخص می‌شود (مانند سنباده زبر)، که به طور مساوی در قسمت‌های کوچک روی پوست ظاهر می‌شوند. جوش‌ها معمولا به تنهایی از بین می‌روند و در عرض چند ساعت تا چند روز ناپدید می شوند. سایر بیماری‌های پوستی ممکن است رفتاری مشابه عرق‌سوز شدن را از خود نشان بدهند. از جمله واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی و یا اگزما.
 

درمان خانگی  عرق سوز نوزادان

1.استفاده داروهای شیمیایی
گاهی اوقات عرق‌سوز ممکن است عفونی شود، به ویژه هنگامی که خراشیده شود، باکتری‌ها می‌توانند به پوست نفوذ کرده و باعث عفونت سلولیتی شوند. ممکن است درمان آنتی‌بیوتیکی با کرم‌های موضعی معمول یا داروهای خوراکی برای درمان عفونت‌های ناشی از عرق‌سوز شدن ضروری باشد.
 
2.آب و جوش شیرین
در چنین مواقعی کمپرس با مخلوط آب و بی کربنات (جوش شیرین) پوست ملتهب و قرمز را تسکین می بخشد. به منظور پیشگیری، بهترین و مؤثرترین راه استفاده از لباس های زیر نخی است. در فصل تابستان از پوشش زیاد کودک بپرهیزید.
 
3.آب سرد
بدن کودک را خنک کنید. لباس‌های کودک خود را آزاد و گشاد کنید و یا آن‌ها را بیرون بیاورید و او را به یک اتاق با تهویه مطبوع و دارای سایه منتقل کنید. دستتان را با آب سرد خیس کرده و پوست کودک را مالش دهید و با این کارعرق و چربی بدن کودک را از بین ببرید. همچنین می‌توانید از لباس‌های خنک و مرطوب برای کاهش درجه حرارت بدن کودک خود استفاده کنید.

4.لباس نرم و سبک
اجازه دهید پوست کودک نفس بکشد. تا آنجا که ممکن است، پوست کودکتان را بر در معرض جریان هوا قرار دهید، اجازه دهید کودک برهنه باشد یا از یک لباس نرم و سبک برای او استفاده کنید.
 
5.روغن بنفشه یا روغن گل سرخ
روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است، عارضه‌ای که سوزش و خارش آن ناراحتی بسیاری برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد.
 
6.میوه هایی با طبع سرد
مادران باید میوه‌های خنک مانند شاتوت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. همچنین از ترکیباتی مانند آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغز خیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.
 
7.تهویه هوا
 اگر هنگام شب هوا گرم باشد، در اتاق کودک خود از یک دستگاه تهویه هوا یا یک فن استفاده کنید. فن را نزدیک تخت کودک خود قرار دهید، اما به طوری که باد آن به طور مستقیم به او نخورد. یا آن را با فاصله‌ای از کودک قرار دهید به طوری که تنها یک نسیم ملایم به او برسد. کودک باید در وضعیت راحتی قرار بگیرد، اما نباید احساس سرما کند.
 

عوارض عرق سوزی در بدن نوزاد

عرق‌سوز، به ندرت می‌تواند به وسیله باکتری آلوده شود که باعث ایجاد برآمدگی‌های پر از مایع دردناک، بزرگتر و ملتهب شود. یکی از عوارض بسیار نادر عرق‌سوز شدن، ایجاد خستگی است. اگر نافذ عرق کودک شما مسدود شده باشند، بدن نمی‌تواند به درستی حرارت خود را کاهش دهد. اگرخستگی ناشی از گرما به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به سکته گرمایی شود. این یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به آسیب به ارگان‌ها یا مرگ شود. سکته گرمایی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یک کودک بیش از توان تحمل خود، گرما تولید کند. درجه حرارت بدن کودک می‌تواند به سرعت به 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر افزایش یابد.
 

سخن آخر

بهتر است که با پزشک کودک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که جوش‌های پوست کودک شما ناشی از عرق‌سوز است. اگر جوش‌ها پس از سه یا چهار روز از بین نروند، یا اگر به نظر می‌رسد وضعیت جوش‌ها بدتر شده است و یا اگر کودک شما دچار تب شده است، حتما کودک خود را نزد پزشک ببرید.
 

منبع:

بخش بیماری ها و روش درمان گروه راسخون
نسخه چاپی