چگونه سوختگی‏ها را در کودکان درمان کنیم؟
چگونه سوختگی‏ها را در کودکان درمان کنیم؟
چگونه سوختگی‏ها را در کودکان درمان کنیم؟

نويسنده: پگاه امیردیوانی
سوختگی ممکن است به مرگ یا نقص عضو فرد بیانجامد. کمکهای اولیه مطلوب می‏تواند از این عوارض ممانعت به عمل آورد.

انواع سوختگی

ـ سوختگی‏های ناشی از آتش:
معمولاً تمام ضخامت پوست را دچار می‏کنند. کودکانی که در آتش می‏افتند باید به تمام ناحیه سوخته بدنشان به سرعت آب پاشیده شود. تماس طولانی با اشیاء داغ باعث تخریب عمیق پوست شده و عوارض طولانی‏مدتی در بر دارد. آتش ناشی از بخاری یا لباس شعله‏ور سریعا باعث سوختگی‏های عمیق‏تری می‏شود.
ـ سوختگیهای حاصل از آب‏جوش:
برحسب دمای آب معمولاً باعث سوختگی‏های چندلایه‏ای پوست می‏شوند. قبل از خارج کردن لباس فرد باید روی پوست و لباسهایش آب سرد ریخته شود، اما اگر آب در دسترس نبود، در خارج کردن لباسهای او درنگ نکنید.
ـ سوختگی‏های ناشی از جریان برق:
تا هنگامی که جریان برق برقرار است، سوختگی ادامه می‏یابد و باعث سوختگی‏های عمیق‏تری می‏شود. همیشه قبل از درمان سوختگی، منبع برق را قطع کنید و کودک را در حالی که لباس به تن دارد، از جریان برق جدا سازید.
ـ سوختگی‏های حاصل از مواد شیمیایی:
تا هنگامی که مواد بر اثر شستن پاک نشوند، سوختگی ادامه دارد.

برآورد میزان سوختگی‏ها

درمان سوختگی به شدت آن و قسمتی از بدن که تحت تأثیر سوختگی قرار گرفته، بستگی دارد.
سوختگی‏های سطحی یا خفیف:
باعث درد شدید، سرخی، تورم و تاول می‏گردند.
سوختگی‏های چندلایه‏ای پوست:
سبب درد، بی‏حسی در بعضی نقاط بدن و ایجاد تاول همراه با مایع درون آن می‏شوند.

سوختگی‏های عمیق یا تمام لایه‏های پوست:

معمولاً درد کمتری دارند (زیرا پایانه‏های عصبی فرد سوخته‏اند)، یک سطح سفت و خشک ایجاد می‏کنند و اگر خراشی به بدن وارد شود، شخص به هیچ وجه حس نمی‏کند و تاول نیز در بدن تولید نمی‏شود. در ضمن در اطراف بدن شخص قشر ضخیمی ایجاد می‏گردد.

درمان

پس از به کارگیری کمکهای اولیه محل سوختگی باید تمیز و خشک نگه داشته شود تا بهبود یافته و منجر به آسیب بیشتر نگردد. پانسمان خوب برای سوختگی‏های خفیف که معمولاً در عرض 2 هفته التیام می‏یابند، نیاز به وسایل زیر دارد:
محلولهای ضدعفونی‏کننده
کشهای پلاستیکی استریل
تکه‏ای پارچه تمیز
پانسمان نچسب

جلوگیری از عوارض سوختگی

سوختگی‏ها اغلب منجر به زخم شدن بافت می‏گردند. زخمهای شدید باعث می‏شوند که پوست فشرده و مفاصل کشیده شوند و حرکتشان محدود گردد. مراقبت خوب مانع این عوارض می‏گردد.
سوختگی اطراف مفاصل باید با تخته شکسته‏بندی، بسته شود تا هنگامی که پوست بهبود یافته و نرم و انعطاف‏پذیر گردد. سپس تخته را بردارید و مفاصل را حداقل سه بار در روز در تمام جهات حرکت دهید. این عمل در ابتدا دردناک است اما در جلوگیری از بروز زخمهای شدیدتر بسیار اهمیت دارد.
اگر سوختگی عفونی شود، کودکان در معرض خطر مسمومیت خون (عفونت خون) قرار می‏گیرند. عفونت را با شستشوی روزانه زخمهای ناشی از سوختگی و یا چرکهای آن کاهش دهید. با تجویز پزشک از آنتی‏بیوتیک استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که به کودک واکسن کزاز تزریق شده است.
منبع: پیام زن

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی