کمکهای اولیه، هنگام سوختگی کودکان
کمکهای اولیه، هنگام سوختگی کودکان
کمکهای اولیه، هنگام سوختگی کودکان

ترجمه :پگاه امیردیوانی
به طور متوسط، سالانه 100000 کودک 14 ساله یا زیر 14 سال بر اثر سوختگی تحت مداوا قرار می‏گیرند. سوختگی‏هایی که بر اثر مایعات داغ ایجاد می‏شوند و سوختگی‏های دیگر در بین کودکان خردسال
متداول هستند.
اطفال نسبت به بزرگسالان پوست لطیف‏تری دارند که آنها را نسبت به جراحات آسیب‏پذیرتر می‏نماید. در زیر اقداماتی که در هنگام سوختگی اطفال باید انجام گردد، ارائه شده است.
در سوختگی‏های خفیف یا سوختگی‏هایی که در خانه درمان می‏شوند، اما به طرز بدی باعث تاول‏زدن پوست یا سوختگی سطح وسیعی از آن می‏گردند، ممکن است نیاز باشد محل سوختگی توسط پزشک بازدید شود. اگر والدین نمی‏دانند چه کار باید بکنند، باید با پزشک تماس بگیرند.
اگر کودک با یک اتو یا بابیلیس مخصوص فر دادن مو خودش را سوزانده، مادر باید بداند که آهن داغ می‏تواند به سرعت سوختگی دردناکی ایجاد نماید. کودکان نسبت به این گونه سوختگی‏ها آسیب‏پذیرتر هستند. زیرا اغلب اشیاء را از نزدیک لمس می‏کنند یا به آنها دست می‏زنند. در این صورت باید روی سطح سوختگی آب خنک ریخت و آن را با یک پارچه استریل و خشک پوشاند.
اگر کودک توسط ماده لوله‏بازکن، اسید باتری یا مواد شیمیایی دیگر بسوزد مادر باید بداند که مواد شیمیایی ریخته شده روی پوست، سوختگی درجه 3 که شدیدترین نوع سوختگی است ایجاد می‏کنند. در این هنگام باید به سرعت مواد شیمیایی را از سطح پوست زدود و حداقل 20 دقیقه بر روی پوست آب سرد پاشید. سپس آن را با پارچه استریل پوشاند.
مواد شیمیایی که در چشم پاشیده شده اگر به سرعت درمان نشود می‏تواند به طور دایم بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین باید خیلی فوری چشمها را به مدت 5 دقیقه حداقل با 1 لیتر آب ولرم شستشو داد.
اگر کودک قابلمه داغ را از روی اجاق بکشد و آب داغ را روی خودش بریزد، مادر باید بداند که آب داغ می‏تواند سوختگی درجه یک و دو یا سه ایجاد کند، بر حسب اینکه دمای آب چقدر است و چه مدت با پوست تماس داشته است. برای سوختگی‏های خفیف باید روی سطح پوست آب سرد ریخت و آن را با پارچه تمیز پوشاند. اگر آب داغ روی صورت کودک پاشید، مادر باید به آرامی سطح سوختگی را با یک حوله مرطوب و سرد بپوشاند.
اگر کودک شیر حمام را باز کند و خودش را بسوزاند، مادر باید بداند که آب داغ (140 درجه فارنهایت) در مدت 3 ثانیه باعث سوختگی درجه سه می‏شود. در این صورت باید محل سوختگی را با آب سرد خنک کرده و آن را با گاز استریل پوشاند.

الفبای سوختگی تظاهرات پوستی

درجه یک: پوست قرمز یا صورتی روشن، مثل آفتاب‏سوختگی خفیف، تورم شدید (نظیر تاول)
آنچه باید انجام داد:
به مدت 10 دقیقه پوست را با آب خنک بشویید و سپس با یک پارچه خشک آن را بپوشانید یا بگذارید در معرض هوا قرار گیرد. اگر کودک درد دارد به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.
درجه دو: پوست تاول زده، متورم، لک‏لکی، لایه لایه یا مرطوب و براق
آنچه باید انجام داد:
تاولهایی را که سالم هستند، نترکانید. اگر سوختگی روی مفصل بدن، صورت، کف دستها و پاها وجود دارد یا اگر کودک دچار شوک شده است، با پزشک تماس بگیرید.
درجه سه: پوست ضخیم، سفید، خشک و سفت، مومی‏شکل، بی‏رنگ
آنچه باید انجام داد:
اگر سوختگی 10 درصد یا سطح وسیع‏تری از بدن، صورت، کف دستها، پاها و مسیر تنفس را تحت تأثیر قرار داده، کودک را به بخش فوریتهای پزشکی منتقل کنید.

خطراتی که کودک را تهدید می‏کند

آب داغ یا مایعات داغ نظیر قهوه یا سوپ
  • اتو
  • بخاری
  • لوله‏بازکن‏ها
  • فر، اجاق
  • اجاقهای هیزمی
  • بابیلیس
  • کبریت، فندک
  • حبابهای داغ چراغ، لامپهای هالوژنه
  • کباب‏پز و تکه‏های زغال داغ

    درمان واقعی، درمان غیر واقعی

    غیر واقعی:
    تاولها را بترکانید
    واقعی:
    این امر منجر به عفونت می‏شود.
    غیر واقعی:
    روی سوختگی کره یا روغن بمالید
    واقعی:
    این اقدام باعث تسریع بهبودی نمی‏شود بلکه فقط گرد و خاک را به سوی زخم جذب می‏کند و خطر عفونت را افزایش می‏دهد.
    غیر واقعی:
    یخ یا آب یخ روی سوختگی قرار دهید.
    واقعی:
    سرما یا آب خنک خوب است اما تماس با یخ باعث سرمازدگی می‏شود که بافتها را تخریب می‏کند و جراحت را حادتر می‏کند.
    غیر واقعی:
    سوختگی ‏ها را لمس کنید تا درد تسکین یابد.
    واقعی:
    چنین عملی باعث تداوم سوختگی می‏گردد و منجر به عفونت می‏ شود.
    منبع:پیام زن

    تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


  • نسخه چاپی