12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008
12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008
12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008


12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 1) 12آذرماه سال1358هجري شمسي:
قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با اكثريت آرا به تصويب مردم ايران رسيد. اين قانون كه مشتمل بر175اصل است حكومت ايران را جمهوري اسلامي و برپايه ولايت فقيه تعيين كرده است. قابل توجه است كه متمم قانون اساسي جمهموري اسلامي درسال1368هجري شمسي پس ازتصويب شوراي بازنگري قانون اساسي به اصول اصلي آن افزوده شد.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 2) 12آذرماه سال1360هجري شمسي:
«استاد تاج اصفهاني» ازاستادان پرآوازه موسيقي ايراني و موسيقيدان بزرگ عصرحاضركشورمان درگذشت. تاج اصفهاني ازكودكي خوش آواز بود و نزد استاداني چون‹ميرزا حسين ساعت ساز› به تحصيل پرداخت. استاد تاج اصفهاني بيشتراشعارشاعران بزرگ را حفظ بود و ازمريدان شيخ اجل سعدي شيرازي بشمارمي رفت. تاج اصفهاني ازآغازتأسيس راديو با اين مركز همكاري كرد. صداي استاد تاج اصفهاني بسياررسا، پرقدرت و دلنشين بود و ازاستادان مسلّم آواز ايران بود.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 3) اعزام سپاه يكصد هزار نفري محمدرسول‏اللَّه به جبهه‏هاي جنگ حق عليه باطل (1365 ش)
در اين روز، در حالي كه بيش از شش سال از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران مي‏گذشت، ده‏ها هزار بسيجي داوطلب از سراسر كشور در قالب بيش از دويست گردان با نام سپاه يكصد هزار نفري محمد(صلی الله علیه واله) عازم جبهه‏هاي نور عليه ظلمت شدند. حضور اين خيل عظيم مشتاقان جهاد و شهادت در صحنه‏هاي نبرد، بار ديگر قدرت الهي ملت ايران را به نمايش گذاشت و اين حركت حماسي بي‏سابقه، وحشتي متزلزل كننده در دل دشمنان اسلام انداخت. با اعزام بزرگ يكصد هزار نفري سپاه حضرت محمد(ص)، و نيز گروه كثيري از نيروهاي آموزش ديده و اعزام مجدد در گردان‏هاي منظم، جهت حضور در جبهه‏ها، شور و شوقي مقدس ايران اسلامي را فراگرفت.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 4) آزمايش موفق موشك بالستيك ساخت جمهوري اسلامي ايران در جريان جنگ(1366 ش)
در حالي كه جمهوري اسلامي ايران در جنگي نابرابر با ابرقدرت‏هاي دنيا، در حال دفاع از كيان اسلامي بود و دامنه تحريم‏ها عليه ايران رو به افزايش مي‏گذاشت، يكي از انواع موشك‏هاي زمين به زمين بالستيك، مراحل آزمايشي خود را با موفقيت به پايان رساند و نخستين توليدات آن در جنگ تحميلي مورد استفاده قرار گرفت. ايران اسلامي با موفقيت در اين آزمايش، در واقع به مرحله جديدي از توان رزمي براي حفظ كشور قدم گذاشت كه در سال‏هاي پس از جنگ با كمك كارشناسان توانمند داخلي به سرعت رشد و ارتقا يافت. كوشش در خودكفايي ايران در اين مرحله، تلاشي موفق براي تضمين مرزهاي جغرافيايي كشور بود كه از طريق ايجاد رعب در قلب دشمنان اسلام و به عنوان يك تهديد بالقوه و بازدارنده براي هر متجاوزي كه حتي فكر زورآزمايي با نظام اسلامي را در سر داشته باشد، عمل مي‏كند. تلاش گسترده جمهوري اسلامي ايران در صنايع تسليحاتي در ساخت برخي انواع هواپيماها، موشك‏ها و گلوله‏ها و حتي زيردريايي، به نتايج درخشان و عظيمي رسيده است. البته تمام تلاش جمهوري اسلامي ايران در صنايع نظامي، زمينه‏اي دفاعي و بازدارندگي دارد و بارها بر تدافعي بودن تلاش‏هاي خود تصريح كرده است.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 5) سوم ذيحجه سال362هجري قمري:
«ابوريحان محمّد بن احمد بيروني» منجّم، رياضيدان، جغرافيدان و فيلسوف برجسته و پرآوازه ايران و جهان اسلام درشهرخوارزم متولد شد؛ ازاين رو به بيروني شهرت يافت. بيروني ابتدا دردرباراميران خوارزم بسرمي‎برد. درسال 48هجري قمري همراه محمود غزنوي به غزنيه رفت و ازآن پس حتي درجنگها همراه اين حاكم غزنوي بود. اين دانشمند بزرگ ايراني درآثارتأليفي خود دراستفاده ازهرسند شيوه انتقادي به كارمي‎برد و اين روش ازتصحيح جزئيات عبارات تا تحليل نظريه‎هاي علمي را شامل مي‎شد. آثارابوريحان بيروني ازمنابع مهم تاريخي بشمارمي‎رود زيرا او همواره به مسائل و حوادث تاريخي توجه خاص داشته است. «آثارُ الباقيه، قانون مسعودي و تحقيق مالِلهِند» ازمشهورترين آثارابوريحان بيروني محسوب مي‎شوند.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 6) سوم ذيحجه سال520هجري قمري:
«خاقاني شرواني » ازشاعران توانمند كشورمان درقريه دربند شروان بدنيا آمد. او علوم و فنون ادبي و صنايع شعري را از ابوالعلاء، گنجوي آموخت و به سبب استعداد سرشارخويش شاعري برجسته شد و به خاقاني تخلص كرد. خاقاني شرواني به سفرحج نيزرفت و مدتي درمكه و مدينه اقامت گزيد. او دربازگشت ازاين سفرمشاهدات خود را دركتابي بنام «تُحفةُ‌ العَراقَين» نگاشت. خاقاني درشهرتبريزدرگذشت.

7) سوم ذيحجه 1338هجري قمري:
آيت الله العظمي حاج ميرزا محمدتقي شيرازي فقيه عاليقدر و مبارز ظلم ستيز درنجف اشرف درگذشت و پيكرش را دركربلا بخاك سپردند. ايشان پس ازاتمام نحصيلات مقدماتي به كربلا سفركرد و نزد مجاهد كبيرميرزاي شيرازي به دانش اندوزي پرداخت. آيت الله محمد تقي شيرازي بعد ازوفات آيت الله خراساني رياست مسلمانان را درسامرا بعهده گرفت و با وجود مشغله فراوان تأليفات متعددي ازخود به يادگارگذاشت. «حاشيه برمَكاسِب» ازجمله اين آثاراست.

8) رحلت آيت اللَّه "شيخ حسين رشتي نجفي" از مراجع شيعه(1348 ق)
آيت اللَّه شيخ حسين بن عبدالكريم رشتي نجفي كاظمي، فقيه، اصولي، متكلم و محدث، در نجف نزد حضرات آيات، علامه سيدمحمد كاظم طباطبايى يزدي و محقق خراساني، فقه و اصول آموخت و بعد از استادانِ خود، مدرس بزرگي در حوزه شد. پس از مدتي راهي كاظمين گرديد و مجلس درس خود را در آن شهر تشكيل داد. از اين فقيه والامقام آثار چندي به يادگار مانده است كه خُلاصَةُ الفقه و حاشيه بر كفايه از آن جمله‏اند. آيت‏اللَّه شيخ حسين رشتي نجفي در كاظمين ديده از جهان فرو بست و در صحن مطهر امام كاظم و امام جواد(عليهما السلام) به خاك سپرده شد.

9) دوم دسامبرسال1971ميلادي:
امارات متحده عربي شامل كشورهاي اسلامي كرانه جنوبي خليج فارس بطوررسمي استقلال يافت. پايتخت اتحاديه، ابوظبي و شامل هفت اميرنشين است. اين اميرنشينها پيش ازاتحاد به امارات هفتگانه شهرت داشتند و تحت الحمايه انگليس بودند. قابل توجه است كه دين اسلام درقرن اول هجري به فاصله كمي ازتاريخ رحلت پيامبرگرامي اسلام به اين نواحي راه يافت و هم اكنون بيش از97درصد ازكل جمعيت امارات متحده عربي مسلمانند.

10) دوم دسامبرسال1905ميلادي:
اُستِرليتز ميان سه امپراتوري بزرگ قرن19ميلادي يعني فرانسه، اتريش و روسيه رخ داد. درنبرد استرليتز ناپلئون بناپارت با الكساندراول و فرانسوآي دوم روبرو بود. دراين نبرد مهم و تاريخي مارشال كوتوزوف فرماندهي روسها را برعهده داشت و سرانجام درنبرد استرليتز سپاهيان روس و اتريش از ناپلئون بناپارت شكست خوردند.

11) دوم دسامبرسال1906ميلادي:
«پيترگولدمارك» يكي ازپيشگامان تلويزيون در بوداپست مجارستان متولد شد. گولد مارك بعد از سفر به امريكا به عنوان مهندس درآزمايشگاه سيستمهاي پخش مغول بكارشد و سرانجام تلويزيون رنگي را اختراع كرد. گولد مارك همچنين مخترع سيستمي بنام ضبط طولاني است. تلويزيون رنگي ساخت گولد مارك براي نخستين بار درسال1940به نمايش درآمد و بعد ازجنگ جهاني دوم با كمي تفسير و اصلاح به بازارعرضه شد.

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 12) تاج‏گذاري "ناپلئون بُناپارت" به عنوان امپراتور فرانسه (1804م)
پس از كودتاي ناپلئون بُناپارت در نهم نوامبر 1799م و به دست گرفتن قدرت، وي در مقام كنسول اول فرانسه، مقدمات امپراتوري خود را فراهم ساخت و به عنوان ناجي انقلاب شهرت يافت. دومين گام ناپلئون براي رسيدن به قدرت مطلقه، تجديدنظر در قانون اساسي سال 1800م و تصويب قانون جديدي در ماه اوت سال 1802م بود كه مقام او را به عنوان كنسول مادام‏العمر تثبيت مي‏نمود و مجالس قانون‏گزاري را عملاً تابع او مي‏ساخت. دو سال بعد ناپلئون تصميم گرفت در قالب عنوان امپراتور فرانسه، رژيم سلطنتي موروثي را به فرانسه باز گرداند. از اين‏رو، وي پس از انجام مقدمات كار، اين تصميم را در يك همه‏پرسي از تصويب مردم گذراند. ناپلئون كه ايتاليا و مقر حكومت پاپ‏ها را نيز تحت سلطه خود داشت، پاپ را وادار كرد براي حضور در مراسم تاج‏گذاري او به پاريس برود و با دست خود، تاج امپراتوري فرانسه را بر سر او بگذارد. در اين مراسم كه روز دوم دسامبر 1804م در كليساي نوتِردام پاريس برگزار شد، ناپلئون تاج‏گذاري كرد و همسر خود را نيز امپراتوريس و ملكه فرانسه خواند. به اين ترتيب دوره جمهوري اول فرانسه كه از 22 سپتامبر 1792م، پس از الغاي رژيم سلطنت، آغاز شده بود به پايان رسيد و 26 روز بعد، در 28 دسامبر 1804م اين جمهوري رسماً پايان پذيرفت. دوران امپراتوري ده ساله ناپلئون از سال 1804م تا 1814م، دوران فتوحات پي در پي و گسترش قلمرو امپراتوري او در سراسر اروپاست. ناپلئون هر نقطه‏اي را كه فتح مي‏كرد، يكي از برادران يا بستگان خود را به پادشاهي آن‏جا منصوب مي‏نمود و قدرت و محدوده امپراتوري خود را افزايش مي‏داد. اما اين وضعيت دوام چنداني نيافت و با آغاز شكست‏هاي ناپلئون، وي پس از خلع از قدرت، به يكي از جزاير تبعيد شد.

13) ساخت اولين پيل هسته‏اي جهان توسط "انريكو فرمي" و آغاز عصر اتم (1942م)
در پي تحقيقات شبانه روزي و طاقت‏فرساي انريكو فرمي، دانشمند ايتاليايى الاصلِ امريكايى، اولين پيل هسته‏اي جهان در دوم دسامبر 1942م ساخته شد. پيل يكي از منابع جريان برق است كه بر اثر فعل و انفعالات شيميايى، توليد جريان مي‏كند. با استفاده از اين موضوع، پيل هسته‏اي وسيله‏اي است كه براي توليد انرژي هسته‏اي به صورت حرارت، توليد مواد شكافت‏پذير و توليد نوتْرون‏ها به كار مي‏برد. هم‏چنين ماده‏اي كه از شكافت هسته‏اي در رآكتور به كار مي‏رود، سوخت هسته‏اي نام دارد. در اين پيل، شكافت اتم‏ها باعث توليد فعل و انفعال زنجيره‏اي وسيعي گرديده و انرژي حرارتي فوق‏العاده‏اي ايجاد مي‏كند. ساخت اين پيل هسته‏اي اولين قدم براي ساختن بمب هسته‏اي بود و با شكافتن اتم و آزاد كردن نيروي اتم، جهان علم قدم به عصر اتم نهاد. با ساخت اولين بمب هسته‏اي و به كارگيري آن عليه هيروشيما و ناكازاكي، تراژدي جنگ جهاني دوم پايان يافت و استفاده ضدبشري از اين كشف مهم آغاز شد.

14) تقسيم شبه‏جزيره كره به دو قسمت شمالي و جنوبي (1945م)
پس از پايان جنگ جهاني دوم و شكست ژاپن كه بخش‏هايى گسترده از منطقه شرق آسيا را به تصرف خود درآورده بود، سران متفقين در اجلاس‏هاي يالتا و پوتسدام، به بررسي نحوه اداره جهانِ پس از جنگ پرداختند. اما از همان جلسات نخست مشخص شد كه امريكا و شوروي هر كدام به دنبال سهم بيشتر و دامنه گسترده‏تري براي نفوذ و تسلط بر منطقه مي‏باشند. يكي از مناطقي كه بنا به خواست سران كشورهاي پيروز در جنگ، به دو قسمت تقسيم شد، شبه جزيره كره بود. در ماه‏هاي پاياني جنگ جهاني دوم و پس از اعلان جنگ شوروي به ژاپن، نيروهاي روسيه، ضمن تصرف منچوري، به منطقه كره نيز حمله‏ور شدند و تا مدار 38 درجه جغرافيايى پيش رفتند. از سوي ديگر، نيروهاي امريكايى نيز در 8 سپتامبر 1945م قسمت جنوبي اين شبه جزيره را تصرف نموده و در ميانه منطقه، با نيروهاي شوروي تلاقي كردند. بدين ترتيب در دوم دسامبر همين سال مقدمات تقسيم سرزمين كره فراهم گرديد و در 27 دسامبر همان سال در كنفرانس مسكو رسميت يافت. كره شمالي و كره جنوبي علي رغم به وجود آمدن اتحاد در ميان ساير كشورهاي دو پاره (همانند ويتنام، آلمان و يمن) همچنان دو كشور مستقل از هم مي‏باشند گرچه در سال‏هاي اخير گام‏هايي براي پايان اين جدايي برداشته شده است.(ر.ك: 27 دسامبر)

12 آذر 1387 / 3 ذی الحجه 1429 / 2 دسامبر 2008 15) آغاز قيام "فيدل كاسترو" انقلابي كوبايي عليه "باتيستا" ديكتاتور اين كشور (1956م)
فيدل كاسترو چريك كوبايى، به منظور مبارزه با ديكتاتوري وابسته باتيستا، به اتفاق عده‏اي از هم‏رزمانش، در سال 1953م قيام مسلحانه خود را براي آزادي كوبا با حمله به يك پادگان نظامي آغاز كردند. اما سربازان باتيستا اين قيام را به شدت سركوب كردند و كاسترو دستگير و زنداني گرديد. مدتي بعد كاسترو تبعيد شد ولي او، گروهي ديگر را گرد آورد و به كوبا بازگشت وي در روز دوم دسامبر 1956 به اتفاق 80 نفر از طرفداران خود، وارد يكي از سواحل كوبا شد، اما همه آن‏ها به جز 12 نفر، كشته و يا توسط رژيم باتيستا دستگير شدند. پس از آن كاسترو، فعاليت تبليغي شديدي عليه حكومت مركزي به راه انداخت و در مناطق كوهستاني كوبا به نبرد با اين رژيم امريكايى پرداخت. سرانجام در سال 1958 كاسترو دستور حمله به مواضع نظامي و حساس پايتخت و ساير شهرهاي كوبا را صادر كرد. در نتيجه اين حملات، بسياري از مناطق حساس به تصرف انقلابيون درآمد و باتيستا مجبور شد به پايگاه نظامي امريكا در كوبا پناهنده و سپس از كشور فرار كند. در نهايت، فيدل كاسترو در فوريه 1959م به نخست وزيري و در سال 1976م به رياست جمهوري كوبا برگزيده شد.(ر.ك: 17 فوريه)


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی