كودكاني سالم تربيت كنيم
كودكاني سالم تربيت كنيم
كودكاني سالم تربيت كنيم

نكاتي كه لازم است والدين رعايت كنند تا بتوانند به شيوه اي عالي مسئوليت خود را انجام دهند بسيار فراوان است. ما در بخش گذشته چندين مورد از آنها را ذكر كرديم و در اين بخش نيز به ادامه نكات قابل توجه مي پردازيم.

¤ شعرهاي كوتاه به فرزندان خود بياموزيد.

ياد گرفتن شعرهاي كوتاه هم به گسترش دامنه لغات كودكان كمك مي كند و هم اينكه در حين بازي و سرگرمي با خواندن آنها شاد مي شوند و لذت مي برند.
وقتي كودك بيدار مي شود به سرعت او را از تخت خارج نكنيد. قبل از خوابانيدن كودك غذايش را بدهيد و جايش را عوض كنيد تا پاك و خشك باشد. چنانچه كودك در نيمه شب يا صبح بيدار شد فوراً او را از تخت خارج نكنيد. بدين ترتيب او مي آموزد كه خودش به اطراف توجه كند و آرام بماند اما اگر زود از تخت بيرون بيايد با محيط و جاي خود ارتباط خوبي برقرار نمي كند.

¤ از فرزندان عذرخواهي كنيد.

يكي از نكات قابل ملاحظه در موفقيت تمام روابط اعم از والدين و فرزندان تا ميان دوستان و همسران عذرخواهي به موقع و به جاست. گاهي اوقات وقتي متوجه اشتباه خود مي شويد مي توانيد از فرزندانتان عذرخواهي كنيد. به اين ترتيب او هم مي آموزد كه خودش و ديگران را ببخشد، زيرا مي داند همه افراد گاهي اشتباه مي كنند.

¤ محبت خود را شرطي نكنيد.

شما بايد فرزند خود را فقط به خاطر اينكه فرزندتان است و به اين دنيا آمده دوست بداريد. نه به خاطر اينكه مسائل رياضي اش را خوب حل مي كند و يا نمره خوب مي گيرد يا كمكي به شما مي كند. بايد مطمئن باشد كه علاقه شما هميشگي است حتي اگر نمره امتحانش خوب نشده باشد.

¤ مراقب رفتار خود باشيد.

شما نزديكترين و مهم ترين معلم و الگوي فرزندانتان هستيد. پس بدانيد فرزندتان بيشتر از گفتار شما از رفتار و اعمال تان مي آموزد. بدين ترتيب بايد بيشتر مراقب رفتار خود باشيد و سعي كنيد رفتاري مناسب و پسنديده داشته باشيد.

¤ بيش از حد حمايتگر نباشيد.

دليلي ندارد كه فرزندتان در زندگي هرگز با مانع يا شكست روبه رو نشود. برخي از والدين همه كاري مي كنند تا فرزندشان اصلا متوجه ناكامي و شكست نشود. در صورتي كه اين درست نيست. بايد راه درست زندگي را به او بياموزيد و يادآوري كنيد كه در اين راه بايد با فكر و توانايي خود بر موانع موفق شود اما هميشه قرار نيست شما هم دوش به دوش او و پشت سر او با موانع او بجنگيد. بسياري موارد بايد خودش به تنهايي مسائلش را حل كند.

¤ مسائل را ساده بگيريد.

اگر چندين بار به فرزندتان تذكر داده ايد كه كاري را انجام دهد اما او اينكار را نكرده شايد كاري كه خواسته ايد برايش سخت يا ناراحت كننده است. پس تغييري در آن ايجاد كنيد.
براي مثال اگر كتش را بعد از مدرسه روي زمين مي اندازد شايد نياز به جالباسي كوتاه تر دارد و دستش به خوبي به جالباسي نمي رسد.

¤ بگذاريد كودك كشف كند.

والدين عموماً دوست ندارند كودكان جايي را كثيف كنند يا به هم بريزند اما موضوع اين است كه كودكان با اين كارها ياد مي گيرند.

¤ نگذاريد كودك صبح زياد بخوابد.

اگر كودك صبح تا ظهر بخوابد ديگر بعدازظهر خسته نخواهد بود تا چرت بزند و اگر بعدازظهر زياد بخوابد شب به اندازه كافي خسته نيست. پس زمانهايي براي خوابيدن و بيدار كردن كودك درنظر بگيريد.

¤ بديهاي ديگران را براي كودك بازگو نكنيد.

كودكان متولد نشده اند كه نفرت بورزند. آنها اين كار را بعداً ياد مي گيرند. پس به جاي اينكه در مورد بديهاي ديگران و نفرت از آنها صحبت كنيد بهتر است در مورد ويژگيهاي مثبت آنها با كودك و يا در حضور او صحبت كنيد.

¤ او را تشويق به دوستي با ديگران كنيد.

شما نمي توانيد تضمين كنيد كه همه فرزند شما را دوست بدارند اما مي توانيد او را به دوستي به ديگران تشويق كنيد تا بتواند در حال و آينده با افراد بيشتري ارتباط نزديك و صميمانه برقرار كند.

¤ از كودك تعريف كنيد.

طرز فكر و بيان شما تأثير قابل ملاحظه اي در تصوير ذهني او از خودش و عزت نفس وي دارد. پس هر بار كه نكته مثبتي در او و كارهايش و حتي ظاهرش مي بينيد به او بگوييد تا احساس كند كه دوست داشتني است.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله


نسخه چاپی