ميزان توليد اطلاعات در جهان ( بخش اول )
ميزان توليد اطلاعات در جهان  ( بخش اول )
ميزان توليد اطلاعات در جهان ( بخش اول )

حجم توليد اطلاعات در سطح جهان روندی کاملا" تصاعدی و شگفت انگيز را طی می نمايد . استفاده از اطلاعات در صورتيکه به توليد و ارائه دانش و دانائی منتهی گردد ، می تواند دستاوردهای مثبتی را برای يک جامعه بدنبال داشته باشد ، درغيراينصورت فقط سرمايه ها ی ملی که مهمترين آن عنصر زمان است را ازدست خواهيم داد .يکی از ويژگی های مهم عصر اطلاعات ، ميزان توليد ، ذخيره سازی و نشر اطلاعات در جهان است. اکثر کارشناسان و متخصصين فنآوری اطلاعات بر اين باور می باشند که در عصر حاضر ما با اقيانوسی از اطلاعات مواجه بوده و می بايست در عوض پرتاب نمودن خود به درون اين اقيانوس با نحوه شنا کردن درون آن آشنا شويم . با توجه به ميزان رشد سی درصدی اطلاعات ذخيره شده در هر سال ، ما شاهد تغييرات اساسی در اکولوژی انسانی می باشيم. همه چيز عمومی بوده و همه چيز در حال ثبت و ضبط است . سازمان ها و موسسات ، نيازمند مديريت هوشمندانه اطلاعات می باشند . استفاده از راه حل های مبتنی بر فنآوری اطلاعات صرفا" در اين راه کارساز نبوده و ما همچنان نيازمند بررسی و آناليز دقيق و موشکافانه اطلاعات می باشيم .بشريت امروز در حال غرق شدن در اطلاعات می باشد و ما نيازمند استفاده از روش های مطلوبتر بمظور سازماندهی و مديريت اطلاعات می باشيم . فنآوری اطلاعات ، هرگز جايگزين تفکر هوشمندانه و قدرت تحليل گری انسان نخواهد شد. اطلاعات توليد شده همواره صحيح و درست نبوده ( در واژه اطلاعات هيچگونه جايگاهی در رابطه با صحت و درستی اطلاعات و حتی کيفيت پيش بينی نشده است ) و می بايست پالايش و بهينه سازی اطلاعات توسط کارشناسان متخصص هر شاخه از علوم در جهت توليد دانش به دقت صورت پذيريد .
شايد اين سوال مطرح گردد که چه ميزان اطلاعات در هر سال توليد می گردد؟ در سال 2002 ، بر اساس بررسی انجام شده ميزان توليد اطلاعات جديد به مرز پنج اگزابايت ( Exabytes ) رسيده است . اطلاعات توليد شده بر روی چهار رسانه ذخيره سازی کاغذ ، فيلم ، مغناطيس و نوری ، ذخيره و از طريق چهار کانال الکترونيکی تلفن ، راديو ، تلويزيون و اينترنت قابل دسترس و استفاده می باشند . بر اساس تحقيقاتی که توسط دانشگاه برکلی کاليفرنيا در طی هر سال صورت می پذيرد ، حجم اطلاعات توليد شده در جهان ، منابع ذخيره سازی اطلاعات و کانال های متفاوت نشر اطلاعات مورد تجزيه و تحليل دقيق قرار می گيرد. در اين مقاله قصد داريم به بررسی نکات مهم آخرين نتايج منتشر شده پروژه تحقياتی فوق ، پرداخته و با آخرين دستاوردهای بشريت در رابطه با توليد و نشر اطلاعات ( خصوصا" اينترنت ) بيشتر آشنا شويم .در بخش اول اين مقاله ، به روش استفاده شده در تحقيق انجام شده و خلاصه ای از نتايج منشتر شده ، اشاره می گردد .

روش تحقيق

دانشگاه برکلی در سال 2000 مطالعه ای را در زمينه ميزان توليد اطلاعات در طی سال انجام و نتايج آن نيز منشتر و در اختيار علاقه مندان قرار گرفت . در اين گزارش، ميزان توليد اطلاعات در سال 1999 بين يک تا دو اگرابايت برآورد گرديد . دانشگاه فوق ، در تابستان 2003 ، تحقيقات مجددی را در اين راستا و با استفاده از داده های سال 2002 انجام تا اطلاعات لازم در خصوص ميزان توليد و مصرف اطلاعات بصورت دقيق تر ، مشخص گردد . برخی از داده های سال 1999 در مطالعه فوق تغيير نمودند ، علت اين امر شناسائی منابع طلاعاتی جديد بود. برآورد قبلی در رابطه با ميزان توليد اطلاعات در سال 1999 ، به دو تا سه اگزابايت ، تصحيح گرديد(عدم تخمين مناسب در رابطه با بايگانی سيستماتيک اطلاعات ) . در مطالعه جديد انجام شده ، دو موضوع ديگر و مرتبط با اينترنت به پروژه تحقيقاتی اضافه گرديد ، در اين راستا بمنظور تخمين اندازه پوسته وب و تعريف منابع ،عمليات و محتوی صفحات وب ، نمونه هائی مختلفی از وب مورد بررسی و ارزيابی قرار گرفت .همچنين در اين راستا به بررسی اين موضوع هم پرداخته گرديد که کاربران به چه صورت از اطلاعات اينترنت ، استفاده می نمايند ( هدف ،عمدتا" بررسی جايگاه هارد ديسک های موجود در کامپيوترهای Desktop بمنظور ذخيره سازی اطلاعات است ) .
با توجه به اينکه اطلاعات با فرمت های متفاوت توليد و يا از رسانه های مختلفی بمنظور توزيع آنان استفاده می گردد ، استاندارد منحصر بفردی در رابطه با اندازه گيری ميزان اطلاعات توليد شده در طی هر سال وجود ندارد ( عدم وجود يک واحد اندازه گيری استاندارد با توجه به ماهيت متفاوت اطلاعات و روش های مختلف توزيع اطلاعات ). در اين راستا و بمنظور دستيابی به يک استاندارد قابل قبول ، محقيقن دانشگاه برکلی تمامی فرمت های متفاوت اطلاعات و رسانه های ذخيره سازی را به يک استاندارد واحد تبديل نمودند : ترا بايت ( Terabyte ) .ترابايت ، يک واحد استاندارد اندازه گيری بمنظور سنجش ميزان اطلاعات جديد می باشد . استادارد فوق ، با توجه به اينکه اکثر اطلاعات جديد به شکل ديجيتال بوده و ساير فرمت های ذخيره سازی اطلاعات نيز بسرعت بسمت ديجيتالی شدن در حرکت بوده ( مثلا" تصاوير ديجيتال جايگزين تصاوير سنتی )، و يا بصورت ديجيتال آرشيو می شوند ( مثلا" نشر روزنامه ها بر روی وب ) مفيد و کارساز خواهد بود . استاندارد فوق ، صرفا" به ارزيابی و سنجش حجم اطلاعات توليد شده اشاره داشته و در رابطه با کيفيت اطلاعات با يک فرمت خاص و يا کاربرد آن در جهت اهداف متفاوت ، معياری را ارائه نمی دهد .
جدول زير واحدهای متفاوت سنجش و اندازه گيری اطلاعات ديجيتال را نشان می دهد . در اين راستا و بمنظور تجسم ابعاد هر يک از واحدهای فوق ، نمونه مثال هائی نيز ذکر شده است تا برداشت و تصوری واقعی از واحد اندازه گيری در ذهن خوانند ايجاد گردد .( مثال های ارائه شده با تقريب می باشند ) .

يک اگزابايت چقدر است ؟

- معادل ده به توان سه بايت ( 1,000 = 103)
- دو کيلو بايت معادل يک صفحه تايپ شده
- يکصد کيلو بايت معادل يک تصوير با دقت پائين Kilobyte (KB)
- معادل ده به توان شش بايت (1,000,000 = 6 10 )
- يک مگابايت : يک فلاپی ديسک 3/5 اينچ
- دو مگابايت : يک تصوير با کيفيت بالا
- پنج مگابايت : تمامی نوشته های شکسپير
- ده مگابايت : يک دقيقه صوت با کيفيت بالا
- يکصد مگابايت : کتاب های موجود در قفسه ای يک متری
- پانصد مگابايت : يک CD-ROM Megabyte (MB)
- معادل ده به توان نه بايت ( 1,000,000,000 = 9 10 )
- يک گيگابايت : يک کاميون مملو از کتاب
- بيست گيگابايت : يک مجموعه هنری با کيفيت از آثار بتهون
- يکصد گيابايت : کف يک کتابخانه مملو از مجلات دانشگاهی Gigabyte (GB)
- معادل ده به توان دوازده بايت ( 1,000,000,000,000 = 12 10 )
- يک ترابايت : تبديل 50،000 درخت به کاغذ و چاپ آنان
- دو ترابايت : يک کنابخانه تحقياتی در دانشگاه
- چهارصد ترابايت : يک بانک اطلاعاتی بسيار حجيم Terabyte (TB)
- معادل ده به توان پانزده بايت ( 1,000,000,000,000,000 = 15 10 )
- يک پتابايت : معادل داده توليد شده سه سال در EOS
- دو پتابايت : تمامی کتابخانه های تحقيقاتی دانشگاه های امريکا
- دويست پتابايت : تمامی اطلاعات چاپ شده Petabyte (PB)
- معادل ده به توان هيجده بايت ( 1,000,000,000,000,000,000 = 18 10 )
- دو اگزابايت : تمامی اطلاعات توليد شده در سال 1999
- پنج اگزابايت : تمامی کلمات صحبت شده از زمان خلقت بشر Exabyte (EB)

خلاصه گزارش

• حجم اطلاعات ذخيره شده در سال 2002 ، بالغ بر پنج اگزابايت بوده است که معادل نيم ميليون کتابخانه ديجيتالی جديد است.
• اطلاعات ذخيره شده در طی هر سال سی درصد رشد می نمايد ( هر سه سال حجم اطلاعات ذخيره شده دو برابر می گردد) .
• بر اساس تحقيات انجام شده توسط پروفسور Peter Lyman و Hal Varian از دانشکده مديريت اطلاعات وسيستم ها در دانشگاه برکلی ، ميزان توليد اطلاعات در سال 1999، بين دو تا سه اگرابايت تخمين زده شده است . اغلب اطلاعات فوق ، ( 92 % ) بر روی رسانه های ذخيره سازی مغناطيسی ( عمدتا" هارد ديسک ) ذخيره شده اند .
• در مطالعه انجام شده ، در رابطه بانحوه پردازش اين حجم از اطلاعات توسط انسان ، تحقيقی انجام نشده است .بررسی نحوه مصرف اين اطلاعات و نحوه برخورد انسان با اين حجم از اطلاعات در دستور کار تحقيق سال آينده قرار داده شده است .
• حجم اطلاعات ذخيره شده، تمامی اطلاعات توليد شده در جهان را شامل نمی شود . کانال های الکترونيکی ( تلويزيون ، راديو، تلفن و اينترنت ) سه و نيم برابر اطلاعات بيش از اطلاعات ذخيره شده در سال 2002 را توليد نموده اند . اکثر اين اطلاعات از طريق تلفن مبادله شده که ذخيره نمی گردند . درصورتيکه قصد ذخيره سازی اطلاعات فوق وجود داشته باشد ، به فضای ذخيره سازی معادل 3 / 17 اگزابايت ، نياز خواهد بود.
• اطلاعات موجود در صفحات عمومی وب ، بالغ بر 172 ترابايت تخمين زده شده است .
• عدم کاهش استفاده از کاغذ عليرغم رشد ذخيره سازی اطلاعات بصورت ديجيتال يکی از نکات جالب در تحقيق انجام شده است . حجم اطلاعاتی ذخيره شده ( منتشر شده ) بر روی کاغذ در فاصله بين سال های 1999 تا 2000 ، رشدی معادل 36 % را داشته است .استفاده از کاغذ بمنظور چاپ اسناد ادارات و نامه های الکترونيکی، علت اصلی اين موضوع می باشد ( نه اينکه از آنان بمنظور نشر کتب و يا روزنامه ها استفاده شده باشد ) .حجم داده ذخيره شده بصورت مغناطيیسی در فاصله سال های 1999 تا سال 2000 ، رشدی معادل 80 % را داشته است .
• رسانه های ذخيره سازی چاپی ، فيلم ، مغناطيسی و نوری بيش از پنج اگزابايت از اطلاعات را طی سال 2002 ، در خود ذخيره نموده اند . نود و دو در صد از اطلاعات جديد بر روی رسانه های ذخيره سازی مغناطيسی ، عمدتا" هارد ديسک ها ، ذخيره شده است .( محتوی نوزده ميليون کتاب موجود در کنابخانه کنگره امريکا صرفا" به ده ترابايت فضا نياز خواهد داشت . پنج اگزابايت ، فضائی معادل ذخيره سازی نيم ميليون کتابخانه در حد واندازه کتابخانه کنگره امريکا می باشد ).
• هارد ديسک ها ، اکثر اطلاعات جديد را در خود ذخيره می نمايند. بيش از 92 % از اطلاعات جديد بر روی رسانه های مغناطيسی ذخيره می گردند ( عموما" هارد ديسک ها ) .فيلم 7 % ، کاغذ حدود يکصدم درصد و رسانه های نوری حدود دو هزارم درصد از اطلاعات را در خود ذخيره می نمايند .
• چهل درصد از اطلاعات جديد در امريکا توليد می گردد: 33 % از اطلاعات چاپی جديد، 30 % از عناوين فيلم جديد ، 40 % از اطلاعات ذخيره شده بر روی رسانه های نوری و تقريبا" 50 % از اطلاعات ذخيره شده بر روی رسانه مغناطيسی
• ميزان اطلاعات موجود به ازاء هريک از ساکنين زمين نيز روندی تصاعدی را طی می نمايد . بر اساس گزارش Population Reference Bureau ، جمعيت جهان 3 / 6 ميليارد نفر می باشد . بنابراين با توجه به حجم اطلاعات توليد شده طی يکسال ، سهم هر يک از ساکنين زمين 800 مگابايت می باشد . بمنظور ذخيره نمود ن 800 مگا بايت اطلاعات بر روی کاغذ به حدود نه متر کاغذ نياز خواهد بود.
• جريان اطلاعات از طريق کانال های الکترونيکی متفاوت ( تلفن ، تلويزيون ، راديو ، اينترنت ) طی سال 2002 حدود هيجده اگزابايت در سطح جهان بوده است . 98 % اطلاعات فوق از طريق خطوط تلفن ارسال و يا دريافت شده است ( شامل صوت و داده بر روی خطوط ثابت و بدون کابل ) .
• در صورت ذخيره ديجيتال تمامی ارتباطات تلفنی در سطح جهان (خطوط ثابت و موبايل ) ، به فضائی معادل 3 / 17 اگزابايت نياز خواهد بود .( 98 % از تمامی اطلاعات ارسال شده در فرآيند نشر الکترونيکی اطلاعات که اغلب آنان شخص به شخص بوده است ).
• اکثر محتويات ارائه شده توسط راديو و تلويزيون، شامل اطلاعات جديد نمی باشد . تقريبا" 70 ميليون ساعت ( 3500 ترابايت ) از 320 ميليون ساعت از برنامه های راديو ، برنامه های اوليه و غيرتکراری می باشند .از مجموع 123 ميليون ساعت پخش برنامه های تلويزيونی نيز حدودا" 31 ميليون ساعت ( 70،000 ترابايت ) برنامه غيرتکراری بوده و شامل اطلاعات جديد بوده است .
• پيام های فوری ( IM ) ، در طی روز پنج ميليارد پيام و معادل 750 گيگابايت اطلاعات را توليد می نمايد . حجم اطلاعات فوق در طی يکسال به 274 ترابايت خواهد رسيد .
• نامه های الکترونيکی در طی هر سال حدود 400،000 ترابايـت اطلاعات جديد توليد می نمايند.
• مبادله فايل P2P ، بر روی اينترنت بسرعت در حال رشد است . هفت درصد از کاربران اينترنت فايل ها ی خود را برای اشتراک عرضه نموده اند . حدود 93 % از کاربران برنامه های P2P ، صرفا" فايل ها را download می نمايند. حجيم ترين فايل های مبادله شده ، فايل های ويديوئی با بيش از 100 مگا بايت ظرفيت بوده و اکثر فايل های مبادله شده ، فايل های موزيک ( فايل های mp3 ) می باشند .
• متوسط زمان استفاده از اينترنت طی هر ماه ، 11 ساعت و 24 دقيقه برآورد شده است ( در سطح جهان ) . شهروندان امريکا بطور متوسط در يک ماه 17 / 16 ساعت تلقن ، 90 ساعت به راديو و 131 ساعت از تلويزيون استفاده می نمايند. حدود 53 % از جمعيت امريکا از اينترنت استفاده می نمايند ، متوسط زمان استفاده هر فرد طی يک ماه و از طريق منزل 25 ساعت و 25 دقيقه و در محل کار 74 ساعت و 26 دقيقه می باشد( 13 % از زمان خود را طی هر ماه صرف استفاده از اينترنت می نمايند).
• تعداد وبلاگ های ( Web logs ) موجود و فعال تا سال 2003 ، بين 4 / 2 تا 9 / 2 ميليون تخمين زده شده است . در صورتيکه هر وبلاگ ظرفيتی معادل 50 کيلوبايت را به خود اختصاص داده باشد ، مجموع فضای ذخيره سازی تمامی وبلاگ های موجود به مرز 81 گيگابايت می رسد.
در بخش دوم اين مقاله به بررسی ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روی هر رسانه ( کاغذ ، فيلم ، مغناطيس ، نوری) و جايگاه هر يک از کانال های الکترونيکی ( تلفن ، راديو ، تلويزيون ، اينترنت ) در ارتباط با توزيع اطلاعات ، خواهيم پرداخت .


نسخه چاپی