16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008
16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008
16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008

16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008 1) 7 ذيحجه سال 114 هجري قمري: « حضرت امام محمد باقر(علیه السلام)» امام پنجم مسلمانان و شيعيان جهان در 57 سالگي بدستور« هُشامِ بنِ عَبدُالمَلِك» خليفه اموي مسموم و شهيد شدند. آن حضرت با القاب متعددي مشهورند اما باقرالعلوم يا شكافنده دانش ها مشهورترين لقب ايشان است. دوران امامت امام باقر (علیه السلام) از يك سو با اوج ستم امويان و انتقال حكومت به عباسيان همزمان بود؛ و از ديگر سو با عصر ترجمه و نشر انديشه هاي منطقي، فلسفي و كلامي؛ بطوريكه طيف مباحث اعتقادي و مبارزه فكري به خارج از مرزهاي جغرافيايي نيز گسترش يافت. در دوران امامت امام باقر(علیه السلام) هم چنين جعل حديث و تحريف دين رواج بسيار يافته بود از اين رو امام پنجم (علیه السلام) مراكزي براي حفظ و پايداري حقايق دين و گسترش علوم اسلامي ايجاد كردند و با تعليم دانش پژوهان، علماي بسياري براي تحقّق اين هدف تربيت كردند. از اين رو حاكم ستمگر اموي اين اقدامات را تحمّل نكرد و امام باقر (علیه السلام) را به شهادت رساند.
16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008 2) 16آذرماه سال1332هجري شمسي: دانشجويان دانشگاه تهران براي اعتراض به برقراري روابط مجدد سياسي با انگلستان كلاسهاي خود را تعطيل كرد و تظاهرات باشكوهي برپا كردند. محل تجمع دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران بود و مأموران به هنگام اوجگيري تظاهرات پس ازمحاصره دانشكده وارد آن شدند و درنتيجه درگيري سه تن ازدانشجويان بنامهاي شريعت رضوي، قندچي و بزرگ نيا به شهادت رسيدند. پس ازاين حادثه دانشگاه تهران تعطيل و انتشار چند روزنامه هم موضوع اعلام شد. دراين روز علاوه بر اعتراض به روابط مجدد سياسي ايران و انگليس مخالفت و اعتراض خود را درخصوص ديدار ريچارد نيكسون رئيس جمهور امريكا از ايران در سالروز حمله مأموران رژيم پهلوي دانشكده فني تهران تظاهرات باشكوهي برگزار شد و دراين تظاهرات فرياد مرگ برشاه برفضاي دانشگاه طنين انداخت و اين بارهم اين تظاهرات به درگيري انجاميد. ازاين رو 16آذرماه درتاريخ ايران روز دانشجو نامگذاري شده است تا يادآور ايستادگي و مقاومت دانشجويان درمقابل ظلم و ستم رژيم پهلوي باشد.
16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008 3) 16آذرماه سال1305هجري شمسي: «دكترآذراندامي» پزشك برجسته ايراني متولد شد. بانو اندامي مدتي معلم بود اما بعداز ادامه تحصيل در رشته پزشكي همزمان با فعاليتهاي حرفه اي در انستيتو پاستور رياست بخش وبا و ديفتري اين مركز را به عهده گرفت و ازآن پس تحقيقات ارزشمند پزشكي خود را آغازكرد. درهمين ايام براي طي دوره تحقيقاتي به فرانسه رفت و گواهينامه تخصصي باكتري شناسي را اخذكرد. دكتر آذراندامي پزشك و محقق سخت كوشي بود و درسال1992ميلادي اتحاديه ژئوفيزيك امريكا نام ايشان را براي ناميدن گودالي به قطر 30كيلومتر درسياره زهره انتخاب كرد. بدين ترتيب نام اين بانوي محقق ايراني براي هميشه درتاريخ علم كيهان شناسي ثبت شد.
4) هفتم ذيحجه سال 106 هجري قمري: « طاووس يماني» محدّث و دانشمند عرب بعد از عمري خدمت به اسلام و قرآن درگذشت. او ايراني تبار بود اما به« يماني» شهرت داشت زيرا ساليان متمادي در يمن سكونت داشت. طاووس يماني از اصحاب امام سجّاد (ع) و از بزرگان شيعه در يمن محسوب مي شد. او از نظر بسياري از همعصران خود عالم ترين مردم در تفسير قرآن مجيد بود.
5) هفتم ديحجه سال 463 هجري قمري: «خطيب بغدادي» محدث مشهور، و معروف به «حافظِ شرق» در بغداد درگذشت. او به سبب علاقه فراوان به حديث، به شهرهاي نيشابور، بصره و دمشق سفر كرد و احاديثِ بسياري گردآوري كرد و عاقبت دز بغداد ساكن شد. خطيب بغدادي در فقه، ادبيات و تاريخ استاد بود و بيش از صد كتاب و رساله تأليف كرد. مشهورترين اثر او تاريخ بغداد است.
6) هفتم ذيحجه سال 382 هجري قمري: «ابو احمد عسكري »اديب، لغت شناس و محدث ايراني بدرود حيات گفت. ابواحمد عسكري را شيعه ذكر كرده اند زيرا روايات و خطبه هاي متعددي از حضرت علي (ع) نقل كرده است. همچنين صاحب بن عَبّاد وزير دانشمند مؤيّد الدّوله ديلمي ابواحمد عسكري را ستايش كرده و در مرگ او ابياتي سروده است. كتاب« تَصحيفاتُ المُحَدِش» حاوي اخبار جالب درباره صحابه و تابعين مشهورترين اثر ابواحمد عسكري است.
7) رحلت آيت‏اللَّه "سيدمحمدتقي خوانساري" فقيه و مرجع عالي‏قدر تقليد(1371ق): آيت اللَّه سيدمحمدتقي خوانساري در سال 1305ق در خوانسار به دنيا آمد. پس از تكميل مقدمات علوم در زادگاه خود، رهسپار حوزه‏ي نجف گرديد و در حلقه‏ي درس آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي، ميرزاي ناييني و آقاضياء عراقي جاي گرفت. با شروع جنگ جهاني اول، به صف راهيان جهاد پيوست و در كنار ديگر بزرگان از كيان اسلامي به دفاع برخاست و در اين راه متحمل چهار سال اسارت گرديد. وي پس از بازگشت به خوانسار، در درس آيت اللَّه حائري يزدي شركت جست و مورد توجه خاص استاد قرار گرفت. آيت اللَّه خوانساري پس از ارتحال مؤسّس حوزه‏ي علميه‏ي قم، به همراه آيات عظام حجت كوه كمره‏اي و صدر، مسؤوليت حوزه و رهبري ديني مردم را به عهده گرفت. نماز باران ايشان در زمان حضور متفقين در ايران در سال 1320 ش و استجابت دعاي باران، زبانزد خاص و عام است. در سال پاياني عمر شريف ايشان، به خواست مردم همدان،جهت سپري كردن تابستان راهي آن شهر شد و با استقبال مردم مواجه گرديد. سرانجام در يكي از روزهايي كه براي برپايي نماز جماعت راهي مسجد جامع همدان بود، دچار حمله‏ي قلبي گشت و در هفتم ذي‏الحجه‏ي سال 1371 ق به احرام جانان درآمد و در 66 سالگي لبيك گويان به سراي دوست شتافت. پيكر مطهر وي پس از تشييعي باشكوه در جوار استادش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) دفن شد.
16 آذر 1387 / 7 ذی الحجه 1429 / 6 دسامبر 2008 8) 6دسامبرسال1499ميلادي: ونزوئلا از كشورهاي امروزي امريكاي جنوبي است كه آلفونسو دوجِدا دريانورد و مكتشف اسپانيايي آن را كشف كرد. وي نام منطقه تازه كشف شده را ونزوئلا يعني ونيز كوچك نهاد زيرا مردم برخي دهكده هاي آن همچون ونيزيها خانه هاي خود را روي آب ساخته بودند. نخستين تلاش درجهت آزادسازي اين سرزمين را فرانسيكو ميراندا درسال1806ميلادي انجام داد كه با شكست روبرو شد. عاقبت سيمون بوليوار پس ازسالها مبارزه قواي اسپانيا را درهم شكست و ونزوئلا را ضميمه كلمبياي بزرگ كرد و بعد از آن درسال1830ميلادي اين كشور به استقلال كامل دست يافت.

9) تولد "اتوفون گريگ" فيزيك‏دان آلماني (1602م): اتوفون دوگريك فيزيك‏دان برجسته و مخترع آلماني در پانزدهم مه 1602م در منطقه ماگْدْبورگ آلمان متولد گرديد. وي فرزند يك قفل‏ساز بود و خود نيز به امور صنعتي علاقه داشت. گريك صنعت‏گري زحمت‏كش بود و علاوه بر فعاليت عملي به تحقيقات علمي و فني نيز علاقه داشت. وي بيشتر تحقيقات مهم خود را در حدفاصل سال‏هاي 1646 تا 1681م كه از متصديان مهم امور زادگاه خويش بود، انجام داد. گريك در 22 ژوئن 1650م موفق به اختراع ماشين تخليه هوا شد. از اين وسيله در صنايع سنگين و امور الكتريسيته استفاده فراواني به عمل مي‏آيد و در زمان اختراع، تحول بي‏سابقه‏اي در علم و صنعت آن روزگار ايجاد كرد. از ديگر اختراعات وي نيم كره‏هاي معروف به نيم‏كُره‏هاي ماگدبورگ است كه براي نشان دادن فشار هوا به كار مي‏رود. وي در سال 1660م ماشيني اختراع نمود كه به توليد برق از طريق اصطكاك اختصاص داشت. اتودوكريگ سرانجام پس از 84 سال زندگي در 6 دسامبر 1686م درگذشت.
10) آغاز حمله بزرگ ارتش شوروي براي نجات مسكو از محاصره قواي آلمان (1941م): با يورش سهم‏گين ارتش آلمان نازي به شوروي در 22 ژوئن 1941م، نيروهاي آلمان تا نزديك مسكو پايتخت شوروي به پيش رفتند، اما با فرا رسيدن زمستان سخت شوروي، عمليات تهاجمي نيروهاي آلمان نيز متوقف شد. در دسامبر همان سال حملات متقابل ارتش سرخ شوروي در جبهه جنوب آغاز شد كه در نتيجه آن برخي از نيروهاي آلمان عقب‏نشيني كردند. در همين زمان بود كه امريكا با ارسال تجهيزات نظامي به شوروي، كمك فراواني به سربازان روس در مقابله با آلمان نمود و پيروزي‏هاي شوروي را سرعت بخشيد. عقب‏نشيني آلمان از شوروي، نخستين شكست آلمان در جنگ جهاني دوم بود كه راه را براي شكست‏هاي بعدي نيز هموار ساخت.
نسخه چاپی