تأثيرات فرا منطقه اي انقلاب اسلامي
تأثيرات فرا منطقه اي انقلاب اسلامي
تأثيرات فرا منطقه اي انقلاب اسلامي

فرهنگ و اجتماع

اشاره :

انقلاب اسلامي باعث دگرگوني عظيم سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ايران شد و نيز تأثيري شگرف در سطح جهاني به وجودآورد. با وجود آن که انقلاب هاي بسياري در جهان روي داده است، ولي انقلاب اسلامي ايران به دليل روح ديني و ظلم ستيزي و حمايت از محرومان جامعه و به خصوص مبارزه با قدرت هاي شيطاني منحصر به فرد است.
اين انقلاب مورد توجه و تجزيه و تحليل و حمايت و استقبال انديشمندان و انقلابيون جهان قرار دارد. تجليل از آن در انديشه هاي کلامي و شعري بسياري بروز و ظهور نمود و باعث شناخت مجدد اسلام در جهان معاصر گرديد. اين انقلاب در ابعاد پنج گانه:
1. احياي هويت ديني، 2. طرح انديشه حکومت اسلامي ، 3. دفاع از آرمان مقدس فلسطين در جهان، 4. ايجاد وحدت و همبستگي اسلامي ، 5. طرح گفتمان در سطح جهاني، بي بديل است.نظرات انديشمندان
آنچه در ذيل مي آيد نمونه اي از ابراز عشق و علاقه قلبي ميليون ها انسان آزاده و حق طلب جهان نسبت به امام راحل (قدس سره) و انقلاب اسلامي ايران است.
- محمد العاصي، امام جمعه مسجد واشنگتن معتقد است که انقلاب اسلامي، علاوه بر اين که دگرگوني هاي متعددي در داخل ايران به وجود آورد، در سطح بين المللي نيز در جهت احياي تفکر ديني تأثير گذاشت. وي مي گويد: «امام عزيز ما، جهان لا مذهبي و دنيا گرايي را متلاشي ساخت و هم اکنون بر خلاف سال هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، نه تنها مسلمانان «بينادگرا» بلکه مسيحيان «بنياد گرا» و «بنيادگرايان» ساير اديان در جهان فراوان شده اند و هر روز در عرصه مطبوعات و رسانه هاي جمعي مطرح هستند».
- شيخ عبدالعزيز عوده، رهبر معنوي جهاد اسلامي فلسطين، بر اين باور است که مهم ترين اثر فرهنگي اين انقلاب بيداري مسلمانان در بسياري از کشورهاي دنيا است. وي با تأکيد بر اين که انقلاب اسلامي به رهبري امام راحل (قدس سره)، روحيه ايمان را در دل هاي جوانان رسوخ داد و با تعاليم حيات بخش اسلام آشنا کرده است، چنين مي گويد:
«انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام راحل (قدس سره) و حضرت آيه الله خامنه اي ( مد ظله العالي)، اميد از بين رفته را در دل مسلمانان احيا کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، ديگر، مسلمانان جهان يتيم نيستند. نيروي عظيمي پديدار شد و از آن ها حمايت کرد و پيوسته پشتيبان و حامي حقيقي آن ها بود. انقلاب اسلامي ايران اين اميد را در دل ها زنده ساخت که مسلمين مي توانند بار ديگر پيروز شوند و عظمت و مجد ديرينه خود را باز يابند و دشمنانشان را شکست دهند».
- آقاي احمد ورسي سردبير مجله مسلم نيوز لندن، با تأکيد بر جهان شمول بودن اهداف انقلاب اسلامي مي گويد:
«موفقيت انقلاب اسلامي با يک انقلاب بدون خون ريزي افکار مسلمانان را تغيير داد و مشخص ساخت که يک چنين عملي (انقلاب) در جهان اسلام امکان پذير است و امت اسلامي ، قادر است حکومت را اداره کند. زمان نشستن عالم در مسجد و تنها به جنبه روحاني اسلام انديشيدن به سرآمده و رهبر امت اسلامي هم به دنيا مي انديشد و هم به آخرت توجه مي کند. ديدگاه ايشان در مورد «نه شرقي ، نه غربي» حکومت اسلامي ايران را از قدرت ها مستقل ساخت.
امام خميني (قدس سره) تفکر کليشه اي از حکومت اسلامي به عنوان بازگشت به سال هاي سياه را نابود ساخت و برعکس، ثابت نمود که اسلام همچنان نيرويي پوياست که قادر به راهبري امت در اجتماع به اصطلاح مدرن و فوق مدرن کنوني است».
- شهيد دکتر فتحي شقاقي، رهبر پيشين سازمان جهاد اسلامي فلسطين، در خصوص تأثير انقلاب اسلامي بر مبارزات مردم فلسطين مي گويد: «اين انقلاب به ما فهماند که پيروزي ما در گرو پيروي از راه امام خميني (قدس سره) است؛ از همين رو، ناگهان در و ديوار مساجد سرزمين هاي اشغالي به ويژه مسجد الاقصي با تصاوير حضرت امام تزيين شد. امروز نيز شاهد آن هستيم که آيه الله خامنه اي همان مشي امام (قدس سره) را ادامه مي دهند و مسأله فلسطين را در شمار مسايل اصلي مسلمانان قرار داده اند».
وي در جاي ديگري انتفاضه را از برکات مهم انقلاب اسلامي ايران مي داند و مي گويد: « انتفاضه يکي از ثمرات بيداري اسلامي است که امام خميني (قدس سره) در منطقه و به ويژه در فلسطين به وجود آورد. بنابراين، انتفاضه اسلامي، در سطوح مردمي به سوي افق اسلامي و شعارهاي اسلامي پيش مي رود، پس بر ماست که در مبارزه براي رهايي از تسلط و اشغال گري صهيونيست ها از تمام راه حل هاي ديگر پرهيز کرده و با توجه به اصولي که امام (قدس سره ) در مبارزه با اسرائيل ارايه کرده اند با دشمنان اسلام و مسلمانان مبارزه کنيم».
- نايف حواتمه دبير کل جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين ، در مورد تأثير فوق العاده اي که انقلاب اسلامي در پيشبرد مبارزات مردم فلسطين داشته است، چنين مي گويد:
«عمق و اصالت موضع گيري انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (قدس سره) درباره قضيه فلسطين و مبارزه با دولت صهيونيستي ، باعث تحکيم و گسترش پايه هاي رويارويي با تجاوزات اسرائيل گرديد و موجبات گسترش و تعميق مبارزه را فراهم آورد، به گونه اي که آن را از قالب مبارزه اعراب و اسرائيل به مبارزه کشورهاي اسلامي غير عربي که مردم آن با مبارزات فلسطيني و عربي همدردي مي کردند، مبدل ساخت؛ هر چند برخي از رژيم هاي اين کشورها، هم پيمان با امپرياليسم آمريکا و هم دست با اسرائيل بودند».(1)
- شيخ سعيد شعبان، رهبر فقيد جنبش توحيد اسلامي لبنان در خصوص اثر جاويدان و ماندگار انقلاب اسلامي مي گويد: «امام، دولت اسلامي را در پايگاهي به وسعت يک ميليارد مسلمان بنا نهاد و نداي وحدت شيعه و سني را تحقق بخشيد و اکنون بر همه علما و پيروان اسلام است تا اين گنجينه بزرگ را حفظ نموده و سني و شيعه در کنار هم امتي را تشکيل دهند که استکبار جرأت نفوذ در ميان آنان را نداشته باشد. امام آرزوي بزرگواراني چون جمال الدين اسد آبادي، محمد عبده، نواب صفوي و... را برآورده کرد».(2)

پي نوشت:

1. روزنامه جمهوري اسلامي ، 1384/10/8.
2. روزنامه جمهوري اسلامي ، 1384/10/11.

منبع: نشريه جامعه الزهرا (عليهاالسلام)


نسخه چاپی