اکسید روی  یا زینک اکسید برای جوش صورت
استفاده از اکسید روی برای جوش صورت یکی از درمان‏ های نسبتا مدرن موجود برای جوش صورت می‏باشد. مزیت اصلی استفاده از این دارو نتایج فوری است که مشاهده می‏شود، اکسید روی یک داروی مفید بوده، هنگامی که بسیاری از جوانان خواهان خلاص شدن فوری جوش صورتشان هستند.

داروهایی که عمدتا از اکسید روی تشکیل شده‏اند، به عنوان دارو برای جوش صورت استفاده می‏شود. برای جوانان بی‏حوصله و کم صبر، اکسید روی در مقایسه با داروهای طبیعی گزینه‏ی بهتری بوده و برخی از مزایای منحصر به فرد آن به صورت زیر می‏ باشد:

اکسید روی چیست

 اکسید ناخالص فلز روی (روی اکسید) است. در گذشته از توتیا (اکسید روی) برای ساختن فلز برنج و همچنین درمان بیماری‌های چشم بهره می‌گرفتند. واژهٔ توتیا را عربی شده واژه فارسی دوده‌ها دانسته‌اند. توتیا امروزه نیز با نام زینک اکساید در پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و... استفاده می‌شود. توتیا از اکتشافات ایرانیان بوده و بنابر گزارش مارکوپولو، روش استخراج آن به طریق تقطیر بخارحاصل از ذوب سنگ روی بر میله‌های فولادی سرد بوده‌است 

مزایا استفاده از اکسید روی

این دارو در صورتی که تحت نظر متخصص پوست استفاده شود، تقریبا هیچ گونه اثرات جانبی ندارد.

در پزشکی و بهداشت این ترکیب با نام زینک اکساید در پودر بچه، پمادهای پوستی، کرم ضد آفتاب، شامپو ضدشوره و... استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات. ضد التهاب خفیف پوستی و همچنین در ترکیب کالامین به عنوان ضد خارش کاربرد دارد.

اکسید روی دارای خواص مرطوب‌کننده، آنتی‌بیوتیکی و دئودورانت است. به دلیل آثار ضد سبوم و منعکس‌کننده اشعه UV در ترکیب کرم‌های ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.

نتایج به دست آمده در تقریبا تمام درمان‏ های اکسید روی فوری بوده و شخصی که نمی‏ تواند برای مدت زمان طولانی جهت رفع جوش صورت صبر کند می‏تواند از این دارو استفاده کند.

درمان با اکسید روی به دلیل کمک به بهبود زخم‏ های موجود بر روی پوست و کمک به پدیده‏ی کنترل التهاب چربی بیش از حد، برای پوست مفید می‏ باشد.

یکی دیگر از نتایج بسیار مثبت استفاده از اکسید روی توسعه و تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه پوست می ‏باشد. 

اکسید روی برای درمان بسیاری از اختلالات دیگر پوست مانند جوش و زخم‏ ها استفاده می‏شود. جدا از این، این ترکیب یک لوسیون بسیار عالی بوده که باعث محافظت از پوست در برابر آلودگی می‏ گردد.

اکسید روی مصارف فراوانی در صنایع آرایشی دارد. این ترکیب می‌تواند اشعه UV خورشید را جذب کرده و از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و سایر خسارات اشعه UV محافظت نماید.

اکسید روی یکی از مهم‌ترین ترکیبات مواد آرایشی معدنی است. از آنجا اکسید روی توسط پوست قابل جذب نیست بنابراین باعث هیچ گونه حساسیت پوستی نمی‌شود و غیر حساسیت زا و غیر جوش زا می‌باشد.

همچنین در تولید دئودورانت‌ها و صابون‌ها کاربرد دارد. این ترکیب در حذف بوی بد بدن و جلوگیری از رویش باکتری‌ها کمک می‌کند و به خوبی موجب تسکین هر گونه حساسیت پوستی می‌شود.
 

تاثیر اکسید روی در مقابل درمان های طبیعی

داروهای طبیعی برای جوش در مقایسه با هر گونه داروی دیگر بسیار بهتر می‏ باشد. با این حال، آن‏ها برای درمان کامل جوش صورت استفاده می‏ شوند. بسیاری از مردم سود یک درمان را برای استفاده در سال‏ های طولانی ترجیح نمی ‏دهند. استفاده از اکسید روی برای جوش صورت تقریبا بلافاصله اثر خود را گذاشته و بنابراین بهترین روش درمانی ممکن می ‏باشد.
 

نقش  درمان  با اکسید روی

رایج‎ترین باور این است که جوش صورت به دلیل بلوغ ایجاد می‏ گردد. اگرچه این باور واقعیت دارد، اما این تنها نیمی از داستان می‏ باشد. جوش صورت اساسا نتیجه ی ترکیبی از پدیده ‏های مختلف در بدن و پوست انسان از جمله بلوغ، چربی بیش از حد پوست، باکتری‏ های موجود روی پوست و هورمون ‏های رشد می ‏باشد.

بهترین درمان، مصرف غذاهایی است که دارای مقدار زیادی روی در آن‏ها باشد. برای مثال، شما می‏توانید از غذاهایی مانند آجیل، مرغ، غذاهای دریایی، روغن آفتابگردان و غیره در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف این غذاها به طور خودکار احتمال وقوع جوش صورت بر روی پوست را کاهش می‏ دهد. یکی دیگر از مزیت‏های مصرف منظم این غذاها این است که علائمی که قبلا بر روی پوست شما ظاهر شده بود رفع شده و پوست به آرامی شفاف خواهد شد.

راه دوم برای درمان جوش صورت به کمک اکسید روی پماد مناسب بوده که بر روی پوست استفاده می‏شود مانند کرم یا صابون که مقدار اکسید روی پوست را افزایش می‏دهند. برخی از این داروها با باکتری ها و لکه ‏ها که باعث انتشار علائم جوش می‏گردند، مبارزه می‏ کنند.
 

سخن آخر

بهتر است نوجوانان شستن صورتشان را یک بار با آب سرد بشویند و اینکه نگران جوش ‏های صورت خود نباشند، چون آن‏ها در زمان بزرگسالی ناپدید می‏ گردند. و به بزرگسالان استفاده ‏ی روزمره از برخی درمان‏ های طبعیی ساده را پیشنهاد می‏ کنیم.

نسخه چاپی