ده مهارت اقتصادي در زندگي مشترک
ده مهارت اقتصادي در زندگي مشترک
ده مهارت اقتصادي در زندگي مشترک

در هر حال چه در خانواده هاي فقير و چه ثروتمند امکان اينکه بين زن و شوهر بر سر مسائل مالي اختلاف ايجاد شود وجود دارد. گاهي ممکن است اين اختلاف بر يکدلي و صميميت آن ها لطمه وارد آورده، حتي منجر به جدايي گردد. براي جلوگيري از اختلاف و مجادله در اين باره مهارتهاي زير مي توانند مفيد واقع شوند.
1. وقتي اختلافي پيش مي آيد به طور صريح و دوستانه درباره آن با همسر خود صحبت کنيد. زيرا توضيحات طرفين مي تواند اشتباه يا سوء تفاهم را برطرف سازد در حالي که مسکوت گذاشتن آن ممکن است اثرات نامطلوب داشته باشد.
2. در تنظيم برنامه اي مناسب در مورد مخارج، همکاري داشته و با احساس مسئوليت آنرا رعايت کنيد.
3. چنانچه حساب بانکي مشترک يا حسابهاي جداگانه داريد درباره اينکه مخارج چگونه پرداخت شود قرار لازم را بگذاريد تا منظم و روشن باشد.
4. بهتر است، هر کدام که فرصت و آمادگي و تجربه بيشتري براي خرجکرد منزل داريد، آنرا به عهده گرفته و با نظم و ترتيب انجام دهيد.
5. همواره حساب درآمد و مخارج را در نظر داشته، خريدهاي خود را بر حسب آن تنظيم نمائيد.
6. اگر همسر شما در برخي موارد خريدي برخلاف نظر شما کرد سخت گير نباشيد و استقلال او را تا حد لازم و مقتضي رعايت کنيد. گرچه تفاهم و مشورت لازم است.
7. در مورد خريدهاي عمده و تهيه لوازم گرانقيمت، مشورت و توافق نمائيد.
8. در حضور ديگران درباره پول و مخارج بحث نکرده از انتقاد يکديگر خودداري نمائيد.
9. وقتي بچه شما چيزي را مي خواهد که قيمت آن نسبتا زياد است در مورد آن توافق کنيد. اگر همسر شما با آن مخالف بود از تحريک کردن طفل بر عليه او خودداري کنيد.
10. در موارد اختلاف نظر، بحث و گفتگو براي پيدا کردن راه حل را همچنان ادامه دهيد تا به توافق دست يابيد.
اين موضوع لازم به توضيح نيست که تشريک مساعي و همکاري زن و شوهر در مورد مسائل مالي در ايجاد صميميت و محبت در خانه اثرات فراواني دارد. کساني که در اين باره با توافق به پيش مي روند مي توانند سالهاي متمادي در کنار هم از زندگي توأم با آرامش و آسايش برخوردار باشند.
منبع: کتاب مهارتهاي زندگي


نسخه چاپی