من مي توانم
من مي توانم
من مي توانم

در تربيت صحيح كودك، استقلال يك مسئله مهم تلقي مي شود. اما با اين حال بسياري از والدين نمي دانند چطور بايد كودكشان را با استقلال و ترك وابستگي آشنا كنند. تا قبل از شش سالگي جدا شدن كودك از پدر و مادر بسيار براي او وحشتناك است، اما بين هفت تا ده سال، كودك نخستين گام ها را براي ورود به دنياي بزرگسالي برمي دارد.
قبل از اينكه تصميم بگيريد به فرزندتان آزادي عمل بيشتري داده و درمورد استقلال به او توضيحاتي بدهيد، نخست بايد توانايي او را در مستقل شدن بسنجيد.
به عنوان مثال، براي اينكه متوجه شويد آيا تمايل دارد تنها به مدرسه برود، از او بخواهيد نظر خود را در اين باره بگويد. سؤالاتي از قبيل اينكه كودكان ديگري در كلاس تنها به مدرسه مي آيند يا نه؟ آيا تو هم دوست داري تنها بروي؟ و... به اين ترتيب متوجه خواهيد شد كه فرزندتان واقعاً از تنها بودن مي ترسد و يا اينكه فقط دوست دارد در كنار شما باشد. سپس بايد پدر و مادر توانايي هاي كودك خود مانند عبور از خيابان، رفتار با افراد غريبه، صحبت كردن با تلفن و... را بشناسند.
در هدايت كودك به سمت مستقل شدن، هيچ وقت به زور و اجبار متوسل نشويد و بايد به علايق و خواسته هاي او نيز توجه داشته باشيد. براي ايجاد انگيزه بيشتر كودك نسبت به ترك وابستگي، مي بايست مرحله به مرحله مستقل شدن و داشتن آزادي عمل را براي او توضيح داد. او بايد اعتماد به نفس داشته باشد و بياموزد كه كارهاي جديد را بدون نظارت دائم و مستقيم پدر و مادر انجام دهد.
اگر نگران كودك باشيد، هرچند هم كه سعي كنيد كه اين موضوع را پنهان كنيد، باز هم او متوجه بي اعتمادي شما خواهد شد. وقتي احساس كند كه شما به توانايي هايش شك داريد، او نيز اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد و از اينكه بتواند به تنهايي گليم خود را از آب بيرون بكشد دچار ترديد و دلهره مي شود.
بين هفت تا ده سالگي، كودك به سن منطقي مي رسد و پا به مرحله جديدي از زندگي مي گذارد. حالا او مي خواهد يك انسان كامل باشد. براي اينكه به او كمك كنيد، قبل از هر چيز بايد او را به خوبي بشناسيد و به او اعتماد كنيد. براي اينكه احساس او سركوب نشود، خيلي مبالغه آميز از او حمايت نكنيد.


نسخه چاپی