تتراسایکلین خوراکی
  تتراسایکلین خوراکی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

از تتراسایکلین برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله آکنه استفاده می‌شود. در واقع، تتراسایکلین در کنار مینوسایکلین و داکسی‌سایکلین بیشترین تجویز را برای آکنه دارد. پزشک احتمالاً در کنار تتراسایکلین داروهای موضعی نیز تجویز خواهد کرد. از تتراسایکلین به صورت موضعی نیز برای درمان آکنه استفاده می‌شود ولی، نه به اندازه آنتی بیوتیک‌های دیگر.

تتراسایکلین چگونه عمل می‌کند

تتراسایکلین سرعت رشد باکتری‌های مولد آکنه را کاهش می‌دهد. تتراسایکلین همچنین به عنوان عاملی ضد التهابی عمل می‌کند و تورم و التهاب ناشی از جوش‌ها را کاهش می‌دهد. از تتراسایکلین برای درمان آکنه متوسط تا شدید و همچنین آکنه التهابی خفیف مقاوم استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک‌های دیگری که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند عبارتند از کلیندامایسین و اریترومایسین. اگرچه پزشک دوز روزانه را تعیین خواهد کرد ولی، معمولاً 250 تا 500 میلی‌گیرم دو بار در روز است. اغلب ابتدا دوز بالایی از دارو تجویز می‌شود و با بهبود آکنه مقدار آن کاهش پیدا می‌کند. اگر آکنه با داروهای موضعی قابل کنترل باشد، نیازی به مصرف روزانه تتراسایکلین نخواهد بود.

عوارض جانبی ممکن

همه داروهای ضد آکنه می‌توانند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شوند و تتراسایکلین نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه، اکثر افراد می‌توانند بدون مشکلات زیادی این دارو را مصرف کنند. ولی، برخی از عوارض جانبی شایع تتراسایکلین عبارتند از ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، گلو درد، عفونت قارچی واژن در زنان و برفک دهان، سرگیجه و حساسیت نسبت به نور که البته شیوع کمتری دارد.
مصرف تتراسایکلین چه موقع درست نیست
اگر باردار یا شیرده هستید، تتراسایکلین انتخاب درستی برای درمان آکنه نیست. تتراسایکلین می‌تواند رشد استخوان‌های بچه و همچنین رنگ دندان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. کودکان نیز نباید از تتراسایکلین استفاده کنند چون، می‌توادن باعث زردی دندان‌ها شود. اگرچه برخی منابع می‌گویند که کودکان کمتر از 8 سال نباید از تتراسایکلین استفاده کنند ولی، دیگران توصیه می‌کنند کسانی که تتراسایکلین مصرف می‌کنند حداقل باید 12 سال داشته باشند. تتراسایکلین همچنین می‌تواند تأثیر قرص‌های ضدبارداری را کاهش دهد. مصرف تتراسایکلین با ایزوترتینوئین ممنوع است چون، ممکن است این داروها با هم اختلال داشته باشند.

نکاتی برای استفاده از تتراسایکلین

تتراسایکلین با معده خالی بیشترین تأثیر را دارد ولی، در صورت ایجاد ناراحتی معده بهتر است همراه با غذا میل شود. آنتی بیوتیک‌ها هنگامی بهترین تأثیر را دارند که به مقدار کافی در جریان خون وجود داشته باشند. سعی کنید داروی خود را به صورت منظم مصرف کنید. قرص‌ها را با یک لیوان کامل آب میل کنید. این کار به جلوگیری از تحریک شدن مری کمک می‌کند. دراز کشیدن بلافاصله بعد از مصرف تتراسایکلین نیز می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری مری شود. پس، بلافاصله بعد از مصرف تتراسایکلین نخوابید. حتی اگر آکنه شروع به بهبودی کرد، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را کامل کنید.

 

نسخه چاپی