كيك انجير و ماست
كيك انجير و ماست
كيك انجير و ماست

كيك انجير يكي ديگر از كيك‌هاي ميوه‌اي است كه در آن به جاي شير از ماست استفاده مي‌شود و طعم نسبتا ترش ماست در تركيب با شيريني حاصل از انجير و عسل، كيكي خوشمزه را ايجاد مي‌كند. مواد لازم براي 8 نفر:
- 10 عددانجيرمتوسط (هر كدام را به 8 قسمت تقسيم كنيد)
- 3 قاشق سوپ‌خوري عسل
- 200گرم يا يك پيمانه كره نرم‌شده
- 175گرم يا سه‌چهارم پيمانه پودر قند
- پوست رنده‌شده يك عدد ليموترش
- پوست رنده‌شده نصف پرتقال
- 4 عدد تخم‌مرغ (سفيده و زرده آن جدا شود)
- 225 گرم يا 2 پيمانه آرد سفيد گندم
- يك قاشق چاي‌خوري بيكينگ پودر
- يك قاشق چاي‌خوري سودا
- 250 ميلي‌ليتر يا يك پيمانه ماست
- مقداري عسل براي براق كردن انجيرهاي پخته روي كيك

طرز تهيه:

1 – فر اجاق گاز را روي 180درجه سانتي‌گراد يا 350درجه فارنهايت يا شماره 4 از قبل گرم كنيد. قالب كيكي با قطر 23سانتي‌متر را آماده كنيد، سپس كف و ديواره آن را بعد از چرب كردن با روغن مايع، با كاغذ روغني مخصوص شيريني‌پزي پوشش دهيد.
حالا برش‌هاي انجير را در كنار و همچنين روي هم در كف قالب بچينيد و 3 قاشق عسل را روي انجيرها بريزيد.
2 – كره، پودر قند، رنده پوست ليمو و پرتقال را در كاسه بلوري بزرگي بريزيد و با همزن شروع به مخلوط كردن آنها بكنيد تا مخلوط حاصل، بي‌رنگ شده و پف كند. سپس كم‌كم زرده‌هاي تخم‌مرغ را به آن اضافه كرده و هم بزنيد.
3 – مواد لازم خشك شامل آرد، بيكينگ پودر و سودا را در ظرفي با هم مخلوط كرده و سپس كمي از آن را به مخلوط كرمي اضافه كنيد و خوب هم بزنيد، سپس يك قاشق ماست به آن افزوده و هم‌زدن را ادامه دهيد. همين كار را به نوبت تا زماني تكرار كنيد كه مخلوط خشك و ماست تمام شده و خميري حاصل شود.
4 – كاسه تميزي آماده كنيد و سفيده‌هاي تخم‌مرغ را در آن بريزيد و با مخلوط‌كن آن‌قدر بزنيد تا پف كرده و سفت شود. حالا ابتدا نيمي از آن را به مايه كيك اضافه كرده و آرام هم بزنيد، سپس باقيمانده سفيده زده‌شده را افزوده و هم‌زدن را يكي‌دو بار به آرامي انجام دهيد. مايه كيك را روي انجيرها بريزيد و به مدت يك ساعت در فر حرارت دهيد تا بپزد.
منبع: آشپز ایرانی


نسخه چاپی